Vidofner Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 Kh kan utan problem minska med en enhet om dagen med mkt koraller. I början resulterar det i att korallerna bara slutar växa men att en korall slutar växa betyder ju att något är fel. Ju mer en korall utsätts för sån här behandling ju svagare blir den tills den tillslut dör. Jag garanterar att om du inte håller stabilt kh så kommer du döda acroporaSkickat från min SM-G920F via Tapatalk Citera
SaltisLinda123 Postat 6 mars 2017 Författare Postat 6 mars 2017 Jag kommer hålla stabilt KH ? Jag vet vad det innebär att ha koraller min fråga i tråden var mer tips från andra hur dom med acropora brukar göra osv, strävar ju inte efter att döda dom som det nästan låter... Citera
stigigemla Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 (ändrat) Det är lustigt med just Acropora i saltvattensvärlden. Det finns Acropora som är mycket tåliga och andra som klarar det mesta. Jag rekommenderar dem som börjar med koraller att inte titta på listorna WYSIWG för där står det inget om hur känsliga de är. Dessutom undvik allt som kallas djupvattenacropora. De kommer från miljöer med mycket stabila vattenvärden. Sök efter koraller som odlats länge i akvarium. De tåliga arterna blir kvar i hobbyn och sprids via fraggar. Så köp bara fraggar och kolla att säljaren också fått korallen via fragg så vet du att den har ett antal år med tillväxt i akvarium. Om säljaren säger att den nästan dog och jag fick upp denna korallen från ett litet fragment så köp en annan korall. Jag ser inte någon anledning att utmåla de tåligaste Acropororna som svårare än andra stenkoraller. Några exempel: Staghorntyperna generellt. A. hyacinthus. Green Slimer Kanske också A. valida tricolor. Det finns säkert andra akvarister som har Acropora som varit oskadade när andra koraller farit illa. Skriv gärna tips i denna tråden. Acropora behöver inte vara särskilt svårt om man bara väljer sina koraller noga. Och det finns naturligtvis Stylopora, Pociilipora och Seriatopora som också är tåliga. Montipora har hela skalan - från koraller som accepterar det mesta till riktigt ömhudiga prinsessor. Men för alla stenkoraller gäller att när det börjar bli mycket av dem måste du tillsätta natriumbikarbonat varje dag för att hålla kH i alla fall inom 1 i kH värdes förändringar. Kalciumklorid åtminstone en gång i veckan. För att orka med detta skaffar de flesta en doserpump eller kalkreaktor. Jag doserade för hand varje dag i 2 år men det är inget jag rekommenderar någon annan. När man sedan har verktygen kan man testa svårare koraller. Ändrat 6 mars 2017 av stigigemla 5 Citera
SaltisLinda123 Postat 6 mars 2017 Författare Postat 6 mars 2017 12 minuter sedan, stigigemla sa: Det är lustigt med just Acropora i saltvattensvärlden. Det finns Acropora som är mycket tåliga och andra som klarar det mesta. Jag rekommenderar dem som börjar med koraller att inte titta på listorna WYSIWG för där står det inget om hur känsliga de är. Dessutom undvik allt som kallas djupvattenacropora. De kommer från miljöer med mycket stabila vattenvärden. Sök efter koraller som odlats länge i akvarium. De tåliga arterna blir kvar i hobbyn och sprids via fraggar. Så köp bara fraggar och kolla att säljaren också fått korallen via fragg så vet du att den har ett antal år med tillväxt i akvarium. Om säljaren säger att den nästan dog och jag fick upp denna korallen från ett litet fragment så köp en annan korall. Jag ser inte någon anledning att utmåla de tåligaste Acropororna som svårare än andra stenkoraller. Några exempel: Staghorntyperna generellt. A. hyacinthus. Green Slimer Kanske också A. valida tricolor. Det finns säkert andra akvarister som har Acropora som varit oskadade när andra koraller farit illa. Skriv gärna tips i denna tråden. Acropora behöver inte vara särskilt svårt om man bara väljer sina koraller noga. Toppen! Tack för ett bra svar Citera
Ouscazz Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 3 timmar sedan, stigigemla sa: Jag ser inte någon anledning att utmåla de tåligaste Acropororna som svårare än andra stenkoraller. Några exempel: Staghorntyperna generellt. A. hyacinthus. Green Slimer Kanske också A. valida tricolor. Det finns säkert andra akvarister som har Acropora som varit oskadade när andra koraller farit illa. Skriv gärna tips i denna tråden. Acropora Frogskin hör också till de allra tåligaste. Mina har överlevt utan skador när de flesta andra SPS har dött i karet, de har till och med vuxit. Citera
Christian J Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 9 hours ago, Vidofner said: Kh kan utan problem minska med en enhet om dagen med mkt koraller. I början resulterar det i att korallerna bara slutar växa Men hur har man kunnat få mycket koraller från första början, om de inte växer? Detta förutsatt att man börjar med små fraggar eller ett fåtal kolonier, sätter man däremot i stora mängder koraller på en gång kan det säkert bli problem. Citera
SaltisLinda123 Postat 6 mars 2017 Författare Postat 6 mars 2017 18 minuter sedan, Christian J sa: Men hur har man kunnat få mycket koraller från första början, om de inte växer? Detta förutsatt att man börjar med små fraggar eller ett fåtal kolonier, sätter man däremot i stora mängder koraller på en gång kan det säkert bli problem. Ja lite så tänkte jag oxå för då blir det ju en större förbrukning ganska så snabbt än om man sätter i 2 små fraggar Citera
Vidofner Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 Ja självklart är förbrukningen relativ till mängden koraller men det betyder inte att du ska vara mindre noggrann. Om du endast förlitar dig på vattenbyten så kommer du inte märka när KH helt plötsligt börjar förbrukas snabbare och då har du helt plötsligt förlorat fina koraller. Tro mig när jag säger att man måste vara supernoga med KH jag har förlorat många acros innan jag insåg hur pass nitisk man behöver vara. Tycker man det är jobbigt med att testa vattnet så bör man hålla sig till mer tåliga koraller som klarar svängningar bättre . Första två månaderna testade jag KH varje dag för att observera skiftningar i förbrukning. När du tex precis adderat en ny korall så kommer den troligtvis inte växa de första dagarna eftersom den stressats av flytten och då förbrukar den ingenting men sen efter några dagar då den acklimatiserat sig så börjar förbrukningen. Citera
Ouscazz Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 (ändrat) Mitt kar har varit igång ett drygt år och jag har en del SPS, men inga speciellt stora kolonier. Förbrukningen ligger idag på KH 0,98 per dygn. Karet skulle med stor sannolikhet krascha efter 4-5 dagar utan tillsats av Natriumbikarbonat. Ändrat 6 mars 2017 av Ouscazz Räknefel Citera
SaltisLinda123 Postat 6 mars 2017 Författare Postat 6 mars 2017 Ja det är klart jag kommer testa vattnet Citera
Christian J Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 (ändrat) 22 hours ago, Vidofner said: Om du endast förlitar dig på vattenbyten så kommer du inte märka när KH helt plötsligt börjar förbrukas snabbare Ja enbart vattenbyten är nog i bästa fall opraktiskt om man vill hålla snabbväxande stenkoraller som Acropora, inte bara pga KH utan även för kalcium (eftersom KH och kalcium förbrukas samtidigt av stenkoraller). Använder man kalkvatten höjs både kalcium och KH på samma gång, och om det görs ofta (helst automatiskt flera ggr om dagen) tror jag inte man behöver mäta varken pH, kalcium eller KH. Detta är vad jag skulle rekommendera för nybörjare (ihop med automatisk vattenpåfyllning) eftersom det är både billigt och enkelt. Använder man däremot kalciumklorid eller Ballinglösningar måste man nog mäta KH ofta. Ändrat 7 mars 2017 av Christian J Citera
stigigemla Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Enbart kalkvatten räcker inte när man har stenkoraller. Det är ett par som försökt här på guiden och lämnat metoden. Mitt 250 liters utan täckglas dra ungefär 2,5 liter vatten om dagen. Det går att lösa ungefär 1,7 gram Kalciumhydroxid per liter vatten vilket betyder 4,25 gram Kalciumhydroxid. Det motsvarar ungefär 8,5 gram Kalciumklorid. Karet drar i dag 100 ml Ballinglösning per dag vilket betyder 4,4 gram Kalciumklorid. Det betyder att i dag skulle det vara en god marginal på kalciumtillförsel men till sommaren räknar jag med att fraggarna vuxit en bra bit + att avdunstningen minskar till ungefär 1,5 liter per dygn. Mitt 4000 liters system med täckglas på de flesta karen har en avdunstning på ungefär 10 liter per dygn. Där tillsätter jag i stort sett 2 liter kalciumklorid per dag = 168 gram kalciumklorid. Det motsvarar ungefär 84 gram kalciumhydroxid = nästan 50 liter kalkvatten. Och dessutom skulle jag behöva en massa friskluft för att få in tillräckligt med koldioxid till kalkbildningen. Jag skulle behöva ungefär 94 gram koldioxid per dygn. 1 Citera
Strom Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Följer då jag är ganska ny med SPS och en acrofragg också. Kört med kalciumhydroxid i top off vattnet vilket har visat fungera bra i den lilla skala som jag har stenkorall hitills men det ökar på i stadig fart. Allt visar på god tillväxt och ämnena hålls i chack med kalkvatten och magnesium tillsatts. Skall nämna att systemet är ganska litet ca 300 liter. Jag misstänker att jag kommer växa ifrån detta system men det fungerar väldigt bra hitills. @stigigemla du får gärna utveckla resonemanget kring koldioxidåtgången till "kalkbildningen", frågan är alltså hur skiljer sig detta i användning av kalciumhydroxid ställt mot kalciumklorid? Citera
stigigemla Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Koldioxidförbrukningen är likadan. Skillnaden är hur den tillsätts. Antingen via koldioxid ur luften som löser sig lite lättare vid högre pH eller via natriumbikarbonat. 1 Citera
Strom Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Okej, så med balling tillsätts natriumbikarbonat för reglering av alkalinitet och som då även skulle hjälpa med "kalkbildningen", känns legit! Rätta mig om jag har fel nu men luft finns det gott om i rummet och cirkulation med pumpar samt skummare bidrar till ett bra gasutbyte i karet som kommer fortgå sålänge det finns tillgång på gas (luft) och gradienter osv osv (gaslagar). Luftens sammansättning varierar självklart pga ventilation av rummet, antal personer, växter osv men det som främst händer vid dålig luftcirkulation i ett rum är att O2 minksar/CO2 ökar och sett ur "kalkbildningens" perspektiv borde vara bra då... eller? Sen är det ju så att det önskvärt med ett relativt högt pH i karet där bra ventilation och låga CO2 halter i rummet bidrar väsentligt till detta. Det känns rent spontant som att CO2 inte riktigt kommer vara den begränsande faktorn vid "kalkbildning" utan just tillgången på tillgängligt kalcium (i fallet med kalciumhydroxid styrs detta som ovan nämt av doseringsmetod samt hur koncentrerad lösningen kan vara) men vad vet jag, bara rena spekulationer från min sida och jag blir gärna uppläxad Citera
stigigemla Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Och här en gång till: Bildar vi kalk från akvarievattnet så att kH sjunker med 1 kH sjunker Ca med 7 mg/l. Tar vi det 5 gånger om sjunker Ca med 35 vilket är mindre än en tiondel. Men kH halveras och koraller dör. Varför inte det kommer tillräckligt med koldioxid från skummaren vet jag inte men detta har hänt. Inte en gång utan många tyvärr. Citera
Christian J Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 (ändrat) 4 hours ago, stigigemla said: Enbart kalkvatten räcker inte när man har stenkoraller. Det beror väl helt på mängden koraller i förhållande till avdunstningen? För nybörjare med mindre kalkbehov borde det fungera utmärkt, iaf om man inte använder täckglas. Jag skulle inte rekommendera kalkreaktor (med CO2-tillförsel) eller Ballinglösningar till nybörjare eftersom det är både dyra och avancerade tekniker. Möjligen kalciumklorid, men som sagt då måste man hålla koll på KH också (och överskott på kloridjoner med tiden?). Quote Det är ett par som försökt här på guiden och lämnat metoden. Inte bara här, kalkvatten användes väl allmänt på 80-90-talet av de akvarister som då höll stenkoraller. Senare gick förvisso även de över till effektivare metoder i takt med att korallerna växte och kalkciumbehovet ökade, men detta rörde sig om avancerade akvarister med stora mängder stenkoraller. Alla vill inte ha ett kar som är helt överväxt med Acropora... Quote Mitt 250 liters utan täckglas dra ungefär 2,5 liter vatten om dagen. Det går att lösa ungefär 1,7 gram Kalciumhydroxid per liter vatten vilket betyder 4,25 gram Kalciumhydroxid. Det motsvarar ungefär 8,5 gram Kalciumklorid. Karet drar i dag 100 ml Ballinglösning per dag vilket betyder 4,4 gram Kalciumklorid. Det betyder att i dag skulle det vara en god marginal på kalciumtillförsel men till sommaren räknar jag med att fraggarna vuxit en bra bit + att avdunstningen minskar till ungefär 1,5 liter per dygn. Så även med bara 1,5l avdunstning skulle du ändå komma upp i 5,1g kalkciumhydroxid (rentav mer än du behöver idag), det är väl inte så tokigt? Quote Mitt 4000 liters system med täckglas på de flesta karen har en avdunstning på ungefär 10 liter per dygn. Nej med täckglas fungerar det nog inte. Ändrat 7 mars 2017 av Christian J 1 Citera
Christian J Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Man kan tydligen även öka effekten av kalkvatten med ättika, men jag har inte provat själv: http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm#7 Citera
Strom Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Spännande diskussion det här blev, korta svaret kalkvatten funkar bra i små kar med liten förbrukning. Jag har en kalkreaktor som står och dammar och den kommer nog dras igång om behovet visar sig vara större än vad kalkvatten kan tillföra men för tillfället är det en väldigt enkel och kostnadseffektiv metod. Citera
stigigemla Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Nej kalkvatten fungerar inte bra ens i små kar. Kalktillförseln styrs av avdunstningen och inte av behovet. När jag började med saltvatten 2004 hade jag ett 32 liters kar. Jag tillsatte kalkvatten och pH steg. Ca gick ned till 320 och kH 3 ungefär. Nästan alla koraller dog. Kalken faller ut om pH blir för högt. Och ja, jag hade en skummare med ungefär 100 liter luft per timme genom en träutströmmare. Men det hjälpte inte. Här var kalktillförseln för hög. Det som har fungerat för mig och mina kunder med stenkoraller är bara Ballingmetoden. Där mäter man vattenvärden och tillsätter vad som behövs för att optimera dem. Kalkreaktor fungerar också men inte i nystartade kar för de förändras hela tiden. Och an kalkreaktor är trög i förändringar. Citera
Strom Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 Köper resonemanget till 100, svårt att hitta balans (omöjligt kanske?!?) och därav lät att överdosera. Jag har till exempel aldrig haft mättad lösning av kalciumhydroxid i påfyllnaden utan har haft i början 4 teskedar/20 litersdunk osmosvatten, till att med lite fler koraller ha ca 6 teskedar/20 liter och alltid mätt dKH, Ca och noterat pH med probe från akvariedatorn. Citera
Christian J Postat 8 mars 2017 Postat 8 mars 2017 21 hours ago, stigigemla said: Nej kalkvatten fungerar inte bra ens i små kar. Kalktillförseln styrs av avdunstningen och inte av behovet. Jag skulle snarare säga att storleken på karet är irrelevant, det som spelar roll är om avdunstningen räcker för behovet. Quote När jag började med saltvatten 2004 hade jag ett 32 liters kar. Jag tillsatte kalkvatten och pH steg. Ca gick ned till 320 och kH 3 ungefär. Nästan alla koraller dog. Kalken faller ut om pH blir för högt. Det låter som om du tillsatte kalkvattnet manuellt i för stora doser åt gången. Med automatisk tillförsel (dvs små doser många gånger per dag) förstår jag inte varför pH skulle stiga just i ett litet akvarium. Citera
stigigemla Postat 8 mars 2017 Postat 8 mars 2017 Kalkvattnet i nanot gick via en ATO så det var mycket små doser. En luftdriven ATO. Det har inte många haft. Att pH stiger med kalkvatten var grunden för metoden en gång i tiden. På så sätt kunde man också minska fosfatvärdet. Jag tror den minskade fosfaten var minst lika viktig som pH för framgången med de första stenkorallerna. På den tiden fanns ingen enkel fosfattest. I dag vet vi att kalkvattenmetoden inte fungerar bra. Genom att kalktillförseln inte styrs av behovet utan genom avdunstningen blir det alltid för mycket eller för lite. I dag har vi mycket bättre tester. Det är bara att testa och tillsätta det som fattas. Och då faller kalkvattenmetoden direkt. Jag begriper bara inte varför en metod dyker upp nu som var praktiskt taget bortglömd i 10 år minst. Citera
Christian J Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Att man redan från början ville höja pH med kalkvatten för att minska fosfat har jag inte hört förut, vad jag vet var det ursprungliga syftet att tillsätta kalcium (och kanske alkalinitet). Enligt http://reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/index.htm#15 är kalkfällningen "maximized at around pH 8.4 and with less binding at lower and higher pH values", så det låter konstig att du fått för högt pH i ditt lilla kar pga kalkvatten, samtidigt som Ca och KH sjunkit. Min gissning är att du tillsatte för lite kalkvatten (därav brist på Ca och KH), och att pH steg av andra orsaker (t ex fotosyntes i en stenkorall, vilket även kan ha förbrukat Ca och KH) vilket kanske fick stora konsekvenser i ett såpass litet kar. Quote I dag vet vi att kalkvattenmetoden inte fungerar bra. Genom att kalktillförseln inte styrs av behovet utan genom avdunstningen blir det alltid för mycket eller för lite. Randy håller inte med om att det kan bli för mycket i länken ovan:"it is certainly not the case that large numbers of reef aquaria will exactly balance calcification needs by replacing all evaporated water with saturated limewater. And yet, many find that calcium and alkalinity levels are stable over long time periods with just that scenario. One way that can be true is if the excess calcium and alkalinity that such additions typically dump into the aquarium are subsequently removed by precipitation of calcium carbonate". --dvs ett överskott gör att kalk fälls ut, och binder samtidigt fosfat som bonus. Kalkvatten är en billig, enkel och ganska säker (med ATO) metod, vilket gör att den passar utmärkt både för nybörjare och kar med måttligt kalkbehov. Nyare metoder är naturligtvis effektivare, men även dyra och komplicerade. Citera
Lasse Postat 9 mars 2017 Postat 9 mars 2017 Jag har använt kalkvatten i flera av mina akvarium fram till en viss punkt när jag varit tvungen att tillsätta balling för att behovet skulle täckas. Jag såg till att jag alltid hade en övermättad lösning i min ATO behållare (behållaren som ersätter avdunstat vatten). det avdunstade vattnet ersattes kontinuerligt via nivågivare och ATO pump. Ett problem blev där att avdunstningen är högst när pH på grund av fotosyntesen är högst. Jag fick därför låta min akvariumdator styra så att det avdunstade vattnet bara ersattes under ett visst pH och avslutades så fort det pH:t uppnåddes. För att jämna ut pH ytterligare (och minska snabbheten i ökningen på dagen) fick jag också villkora tillsatsen till att endast ske nattetid - när akvariet var släckt. Jag har även doserat för hand men då gjorde jag alltid doseringarna (genom att tillföra kalkvattnet som avdunstat vatten) sakta och efter akvariet varit släckt någon timme. Med andra ord - den enkla metoden blev snabbt ganska komplicerad Det kanske är billigare att skaffa en doserpump med minst 3 huvuden för balling och lösa eventuell magnesium i ATO behållaren i stället. Men visst fungerar det upp till en viss nivå om man känner begränsningarna. Randys artikel som @Christian Jlänkade till är utmärkt i det avseendet. MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.