Lernbo Postat 4 mars 2017 Postat 4 mars 2017 Har haft problem med koraller sedan start, dom dör helt enkelt efter ett tag. Skickade ett vattenprov till Triton, och jag har OK värden förutom Barium. Så min fråga hur kommer man tillrätta med det ? doc.pdf Citera
BatmanGefle Postat 4 mars 2017 Postat 4 mars 2017 Din höga koppar och låga kalium och jod skulle jag tillskriva mer betydelse än ditt höga barium. Natrium är oxå lågt vilket kan/bör tyda på lite för låg salthalt. 1 Citera
BatmanGefle Postat 4 mars 2017 Postat 4 mars 2017 Vilken sorts koraller är det som du har svårt för? Svajar dina värden (KH mm)? Citera
wrang Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 Vad föreslår de skälva på triton att du ska göra?Står säkert typ vattenbyte med deras salt, detox etcBörja leta efter felkällor som läcker koppar Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
stigigemla Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 Det finns också Cuprisorb från Seachem. Mycket billigare än detox från Triton. Citera
Lernbo Postat 5 mars 2017 Författare Postat 5 mars 2017 (ändrat) Är det kopparn jag ska fokusera på ? Är det extrema värden, kan bara tyda att jag har alldeles för högt. Ändrat 5 mars 2017 av Lernbo Citera
Lasse Postat 5 mars 2017 Postat 5 mars 2017 Nu skall vi inte panika. Ditt värde på ca 6 mikrogram per liter ligger inom det gröna området om du tittar på den varierande skalan i webgränsnittet. Jag har haft 10 mikrogram utan problem. Bariumet kan du få ner genom att inte använda vissa järnbaserade fosfatfällar och i stället använda aluminiumbaserade ett tag. Då får du å andra sidan lite för höga aluminiumvärden - men då kör du bara lite järnbaserat ett tag Rowa skall vara fritt från Barium om jag kommer ihåg rätt. MVH Lasse Citera
Lernbo Postat 6 mars 2017 Författare Postat 6 mars 2017 Jag kör med aquaforest fosfatremover, har för mig att den är aluminium baserad. När det gäller kopparna, ska jag inte prova någon remover tycker du? Citera
Lasse Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 Ser inte ut att vara aluminiumbaserat - de brukar vara vita. Försök hitta källan till kopparn - vad jag ville säga är att det är ingen panik men på sikt borde det ner. Det är också viktigt att veta att vissa produkter kan innehålla koppar - spårämnetillsatser och det har även rapporterats att vissa produkter som skall framhäva färger hos koraller kan innehålla koppar i små mängder. MVH Lasse Citera
per.w Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 Järn och koppar är vanliga tillsatser i många spårelement - vätskor som man köper i akvarieaffärer och online. Det är för att dessa ämnen utvecklar färger hos vissa koraller. Risken med att man överdoserar med dessa vätskor är förstås att det anhopas i akvariet och tills slut är det övermättat. Tänk även på att vissa mediciner som man medicinerar fisk med, innehåller koppar. Så tillför man det i akvariet istället för i karantän, så får man även in det den vägen... Mitt råd är att läsa noga på alla förpackningar när man köper salt, näringsämnen och medicin. Vad är det i burken eller hinken... Det ger tidigt en fingervisning om hur det kommer att bli i akvariet.... Jag har till exempel bytt salt nu för att ha ett med mer calcium och magnesium då mitt akvarium förbrukar stora mängder av dessa ämnen. Då behöver jag kanske inte tillföra så mycket vid sidan om... Men om man nu har bar balans på dessa och kör detta salt istället för ett med lägre nivå, ja då sticker förstås värdena iväg och akvariet är ur balans.... Citera
stigigemla Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 Kopparbaserade mediciner är förbjudna att sälja i Sverige. Det finns en Zeovittillsats som trots det innehåller koppar. När det gäller spårämnestillsatserna innehåller de så lite koppar att de inte kan ge så hög halt som 6 ug per liter om man inte gör våldsamt fel. Avsikten där är att nå naturliga värden i vattnet. Citera
Lernbo Postat 6 mars 2017 Författare Postat 6 mars 2017 Hitta källan till koppparn kan nog bli svårt, antagligen är det vattenledningen i huset. Man vill ju inte göra för många ändringar på en gång. Ska jag börja med att minska Bariumet med att byta ut min phosfatremover(järnbaserat)mot alu. Tillägger att jag kör Aquaforest probiotic metoden med allt vad det innebär. Kör även osmos vatten och Ato vattenpåfyllare. Citera
stigigemla Postat 6 mars 2017 Postat 6 mars 2017 Och där var lösningen. Köp ett salt utan probiotictillsatsen och gör ett antal vattenbyten så skall det lugna sig. Probioticsaltet kan du behålla och använda om du någon gång får problem med stigande fosfat och nitratvärde. Citera
Lernbo Postat 7 mars 2017 Författare Postat 7 mars 2017 Okej så du menar att det saltet innehåller höga halter koppar Citera
stigigemla Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 (ändrat) Det har jag ingen aning om men det innehåller organisk kolkälla för att sänka nitrat och fosfat. Har man då ett nystartat akvarium så strippas fullkomligt vattnet på dessa ämnen vilket drabbar korallerna. Viket säkerligen spelar mycket mer roll än den kopparhalt du har. Ändrat 7 mars 2017 av stigigemla Citera
jonasroman Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 On 2017-03-04 at 22:15, Lernbo sa: Har haft problem med koraller sedan start, dom dör helt enkelt efter ett tag. Skickade ett vattenprov till Triton, och jag har OK värden förutom Barium. Så min fråga hur kommer man tillrätta med det ? doc.pdf Du har fler fel än Barium. För högt Koppar, får lågt kalium o svavel, för lågt jod, för lite Lithium. Koppar o kalium är nog de två enskilt viktigaste felen du har. Du verkar använda ett salt av dålig kvalité eller tillsätter för mkt av en del saker o fö lite av andra. Jag hade, men du behöver inte följa detta, gjort flera ordentliga vattenbyten med red sea coral pro som är det enda salt jag mha tritontest varor nöjd med o som legat närmast nsw. 1 Citera
jonasroman Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 On 2017-03-05 at 13:44, Lernbo sa: Är det kopparn jag ska fokusera på ? Är det extrema värden, kan bara tyda att jag har alldeles för högt. inte extremt värde men det finns koraller som far illa redan vid 5 ppb. det skall helst va 0. Citera
Lasse Postat 7 mars 2017 Postat 7 mars 2017 2 timmar sedan, jonasroman sa: inte extremt värde men det finns koraller som far illa redan vid 5 ppb. det skall helst va 0. Källa? MVH Lasse Citera
Lernbo Postat 11 mars 2017 Författare Postat 11 mars 2017 On 2017-03-07 at 19:52, Lasse sa: Källa? MVH Lasse Källa= anledning Citera
Lasse Postat 12 mars 2017 Postat 12 mars 2017 13 timmar sedan, Lernbo sa: Källa= anledning ? MVH Lasse Citera
jonasroman Postat 12 mars 2017 Postat 12 mars 2017 On 2017-03-07 at 19:52, Lasse sa: Källa? MVH Lasse skall leta sen när jag har lite mer tid, återkommer. 15 ppb är ju den klassiska gränsen Citera
jonasroman Postat 12 mars 2017 Postat 12 mars 2017 19 timmar sedan, Lernbo sa: Källa= anledning ? Citera
jonasroman Postat 12 mars 2017 Postat 12 mars 2017 @Lasse https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20089320 alltså redan vid 4 ppb.... Citera
Lasse Postat 12 mars 2017 Postat 12 mars 2017 Citat with effects occurring Eftersom det bara är en abstract är det omöjligt att kontrollera vad för effekt och hur studien är gjord. MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.