akvariefisken_89 Postat 21 mars 2017 Postat 21 mars 2017 Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, men justerar Ca och Mg då det är lite på gränsen till för låga. Ett annat alternativ är ju att tillsätta död sten för att utöka sitt aquascape. Men vad bör man tänka på då i mitt fall? Kommer det att släppa andra oönskade ämnen och höja fosfatnivån? Jag har tyvärr inget extra kar eller möjlighet att cykla ny färsk sten med pump utanför akvariet. Citera
addo Postat 21 mars 2017 Postat 21 mars 2017 Man behöver inte 50 kg sten till 500l det är en gammal relik från innan utrustningen blev så bra som den är idag. Vill du ändå ha mer sten så kan du fylla på lite i taget och kanske köra lite fosfatremover om det skulle behövas. Citera
stigigemla Postat 21 mars 2017 Postat 21 mars 2017 Död sten går bra att tillsätta. Men den innehåller en mängd intorkade djur och alger som måste bort först. Och vill du göra en revvägg är 10% inte för mycket. Fiskarna trivs bättre ju mer gömställen de har. 2 Citera
Christian J Postat 21 mars 2017 Postat 21 mars 2017 En annan variant är att skapa mer utrymme mellan stenarna genom att limma eller montera dem på plaströr, då borde det inte gå åt så mycket sten. Sen tar vissa korallarter upp mycket utrymme, så i slutändan kanske man ändå måste plocka bort sten från karet... Citera
akvariefisken_89 Postat 21 mars 2017 Författare Postat 21 mars 2017 Jag har ju gömställen, men det är mer estetiken jag tänker på och att ha mer plats för koraller sen. Jag kanske tänker fel, eller vad tycks? 1 Citera
Schilla Postat 21 mars 2017 Postat 21 mars 2017 Smaken är som baken sen med stenen är det ju bara göra som man själv tycker är snyggt Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.