Gå till innehåll

Tillsätta mer sten


Rekommenderade inlägg

Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar.

 

Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, men justerar Ca och Mg då det är lite på gränsen till för låga. 

 

Ett annat alternativ är ju att tillsätta död sten för att utöka sitt aquascape. Men vad bör man tänka på då i mitt fall? Kommer det att släppa andra oönskade ämnen och höja fosfatnivån? 

 

Jag har tyvärr inget extra kar eller möjlighet att cykla ny färsk sten med pump utanför akvariet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte 50 kg sten till 500l det är en gammal relik från innan utrustningen blev så bra som den är idag. Vill du ändå ha mer sten så kan du fylla på lite i taget och kanske köra lite fosfatremover om det skulle behövas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan variant är att skapa mer utrymme mellan stenarna genom att limma eller montera dem på plaströr, då borde det inte gå åt så mycket sten. Sen tar vissa korallarter upp mycket utrymme, så i slutändan kanske man ändå måste plocka bort sten från karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...