Gå till innehåll

LPS id?


nelson

Rekommenderade inlägg

Goniopora har liten chans att klara sig längre perioder i ett akvarium även om det finns undantag. Ofta svälter de långsamt och dör efter ungefär 8-12 månader. Lite märkligt att de fortsätter att säljas i sådan omfattning. Hoppas det funkar för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Goniopora har liten chans att klara sig längre perioder i ett akvarium även om det finns undantag. Ofta svälter de långsamt och dör efter ungefär 8-12 månader. Lite märkligt att de fortsätter att säljas i sådan omfattning. Hoppas det funkar för dig.

Håller med om artbestämningen, det är en Goniopora mest troligen stokesi. Det andra är som sagt en alveopora. Det finns flera olika arter av Goniopora och den svåraste (stokesi/grön) är märkligt nog den som är vanligast och ofta slutar det så som Clownen skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte alls attde e dessvärre inte alla har en goniopora att ta hand om hemma. Jag har haft en hemma som är John.W´s i ett par månader nu å de såg illa ut ett tag men den kommer tillbaka lite mer varje dag (jag hade en liten olycka med red away). Jag ser bara till att som vanligt hålla alla värden så bra som möjligt. Matar med zooplankton och phytoplankton. Ibland lite reefmist. De e väl roligt att ha något som kräver lite nelson. Jag tror säkert du fixar detta inga problemas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deffinitivt en Gonipora spec. svår. Stokesi omöjlig. De förgrenade är lättare. Stokesi lever i naturen i grumligt mycket plantonrikt vatten och på ganska stort djup 10-20m och jämn ström t.ex utanför Redsea Divers i Eilat. Håller med Clownen stokesi borde inte få säljas.

Det andra är en Alveopor spec. har större chance kan ibland trivas bra. Gonipora har 24 tentakler om inte så en Alveopora.

Jag rekommenderar inköp av Corals ( A quick reference guide ) av Julian Sprung ISBN 1-883693-09-8 läs denna innan ni köper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Nelson

Det var inte min mening att avskräcka dig (redan för sent;) ), Gonipora är realtivt vanlig i naturen så skadan blir nog mest i våra plånböcker. Men som sagt de är inte omöjliga, jag tror att phytoplankton och zooplankton hjälper. Har inte märkt att min reagerar på direkt matning. De ska också gilla "lite skitigt" vatten och har större chans i akvarier som har låg eller ingen skumning.

Försök att undvika att den trillar mot sanden/koraller etc, om det blir ett hål blir det lätt problem (har även hört att tex eremiter kan ställa till problem när de går över korallen/nafsar på den). Så limma fast den på ett bra ställe där den inte kommer i kontakt med andra koraller eftersom de verkar ha en benägenhet att trilla (i varje fall min). De gillar inte att clowner får för sig att sätta ner bopålarna i kolonin.

TedB: Faran är inte över efter ett par månader, problemen börjar komma krypande efter ungefär 6 månader med indragna polyper och färgförlust. Innan dess brukar de se ut som de trivs utmärkt.

Jag tycker personligen att denna korall är en art man ska låta bli.

Skulle vara intressant och höra om någon här har lyckats med korallen en längre period och berätta vad de tror ligger bakom.

Hoppas det går bra.

Edit: Alveopora ska vara ännu svårare än Goniopora...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...