Gå till innehåll

LPS id?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hej Nelson

Det var inte min mening att avskräcka dig (redan för sent;) ), Gonipora är realtivt vanlig i naturen så skadan blir nog mest i våra plånböcker. Men som sagt de är inte omöjliga, jag tror att phytoplankton och zooplankton hjälper. Har inte märkt att min reagerar på direkt matning. De ska också gilla "lite skitigt" vatten och har större chans i akvarier som har låg eller ingen skumning.

Försök att undvika att den trillar mot sanden/koraller etc, om det blir ett hål blir det lätt problem (har även hört att tex eremiter kan ställa till problem när de går över korallen/nafsar på den). Så limma fast den på ett bra ställe där den inte kommer i kontakt med andra koraller eftersom de verkar ha en benägenhet att trilla (i varje fall min). De gillar inte att clowner får för sig att sätta ner bopålarna i kolonin.

TedB: Faran är inte över efter ett par månader, problemen börjar komma krypande efter ungefär 6 månader med indragna polyper och färgförlust. Innan dess brukar de se ut som de trivs utmärkt.

Jag tycker personligen att denna korall är en art man ska låta bli.

Skulle vara intressant och höra om någon här har lyckats med korallen en längre period och berätta vad de tror ligger bakom.

Hoppas det går bra.

Edit: Alveopora ska vara ännu svårare än Goniopora...

Vid de dyk-tillfällen jag sett Goniopora (troligtvis stokesi) så växer den i långa utskott. Det som sedan hamnar i våra akvarium verkar vara den kapade yttersta delen. Jag tror det kan vara en av anledningna till att den inte klarar sig så länge.

Det finns dock Gonioporor som fungerar bra i akvarium. Jag har aldrig lyckats med stokesi men har en lobata som fungerar utmärkt. Den växer inte på ovanstående sätt och det kan kanske ha betydelse. Detta är dock mina egna obelagda spekulationer.

Håller inte med om att Alveopora är svårare. Har sådan som gått länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar finnas lite olika uppfattningar om svårigheten med Alveopora kontra Goniopora (som med allt möjligt inom hobbyn :) ). I Aquarium Corals av Borneman skriver han att "Alveopora are considered as difficult to maintain as Goniopora, and they are not likely to survive in most home aquariums". Den verkar med andra ord inte vara svårare än Goniopora som jag skrev och hade hört sedan tidigare. I varje fall inte enligt denna källa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar finnas lite olika uppfattningar om svårigheten med Alveopora kontra Goniopora (som med allt möjligt inom hobbyn :) ). I Aquarium Corals av Borneman skriver han att "Alveopora are considered as difficult to maintain as Goniopora, and they are not likely to survive in most home aquariums". Den verkar med andra ord inte vara svårare än Goniopora som jag skrev och hade hört sedan tidigare. I varje fall inte enligt denna källa.

Men lika svår....;) Det kan kanske vara precis som med Goniopra att det olika subsorter är olika svåra för min har jag haft länge nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar finnas lite olika uppfattningar om svårigheten med Alveopora kontra Goniopora (som med allt möjligt inom hobbyn :) ). I Aquarium Corals av Borneman skriver han att "Alveopora are considered as difficult to maintain as Goniopora, and they are not likely to survive in most home aquariums". Den verkar med andra ord inte vara svårare än Goniopora som jag skrev och hade hört sedan tidigare. I varje fall inte enligt denna källa.
Nej som jag skrev Alvepora är lättare. Jag har själv en sedan några år. Enl Julian Sprung har Gonipora 1-2 i hållbarhet och alvepora 4-6.

1=omöjlig:död: 10=lättwooow

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte alls attde e dessvärre inte alla har en goniopora att ta hand om hemma. Jag har haft en hemma som är John.W´s i ett par månader nu å de såg illa ut ett tag men den kommer tillbaka lite mer varje dag (jag hade en liten olycka med red away). Jag ser bara till att som vanligt hålla alla värden så bra som möjligt. Matar med zooplankton och phytoplankton. Ibland lite reefmist. De e väl roligt att ha något som kräver lite nelson. Jag tror säkert du fixar detta inga problemas.
Kom igen om ett år så får vi se:död:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok Ingvar vad skulle vara ditt råd till nelson då ??? Att han ska posta den till närmsta rev ?? Och Javisst vi kan väl se hur länge gonioporan i mitt akvarium klarar sej, varför inte. Jag kommer i vilket fall som helst att som vanligt försöka ta hand om det som jag har i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Korallerna är ju inte omöjliga som man ser på länken nedan...

http://www.reefcraze.com/LL/ll.html

Jag undrar om någon som vet var man kan köpa motsvarande mat som de andvänder till sina koraller. ( så man slipper beställa från ebay)

Jag kommer ju inte att åka ner med den till fångstplatsen eftersom det först och främst är smuggling...

Man får kämpa bäst man kan.

Mvh Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som alltid så finns det undantag! I akvarier så händer det att Gonipora ibland kommer av sig själv från levande sten. Dessa ex verkar klara sig bättre och kan utvecklas bra. Jag har ett sådant ex. sedan 3 år men nu började den inte må bra har lutat skicka upp siga långa polyper. Alla jag köpt (tyvärr jag erkänner!) av stockesi har varit döda efter 1 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...