Gå till innehåll

Reflektioner på höga näringsvärden önskas.


BatmanGefle

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha lite bollplank/reflektioner om mina NO3/PO4-värden som är väldigt höga, men jag får i mitt tycke inga "klassiska" dåliga reaktioner på det (inte så stora i varje fall). Jag är inte oroligt över dem (håller på att arbeta ner dem båda två med nitratreaktor och större mängder GFO/alu-remover som får ligga löst i reaktor isf i strumpa) men jag blir lite konfunderad....

 

Mitt NO3 ligger på ca 50ppm och mitt PO4 på cirka 0,5(!)ppm. PO4 är mätt med Hanna ULR flera ggr/tillfälle och under ett par veckor (olika batcher med reagenspulver till och med) och har även kollat med ett Red Sea-test som jag hade i låda, och det ligger på 0,3-0,6 i samtliga tester så det ÄR högt (plus att jag ser med blotta ögat att Hanna-kyveten blir svagt blåfärgad då jag häller i pulvret!). PO4 har stadigt ökat i snart två månader (ursprungsvärde var ca 0.02-0.04) trots ökad mängd remover och bibehållen matning. Skillnaden är att innan ökningen hade jag remover löst i reaktor, under ökningen i en nylonstrumpa utanför reaktorn (och började dessutom med större matning med fryskuber), och nu har jag åter igen lagt det löst i reaktor för att få maximal upptagning... Det ser jag inget konstigt med utan det är min egen lathet som ställt till det med just PO4.

 

Mina koraller är generellt fina och visar inga direkta tecken på att må dåligt (ett par Acro är lite bleka och de växer inte med blixtens hastighet, men så har de i princip alltid varit. Andra Acro ser mycket bättre ut), en röd flakmonti är den som ser värst ut och är blekt och har stannat i växten ganska påtagligt (varit blek länge men ändå växt otroligt fort innan, men nu är det för dåliga värden för den). LPS (Acan, Caulastrea, Duncan, Euphyllia mm), skivor, zoa, Sinularia, Sarcophyton, Ricordea, BTA mm visar NOLL tecken på att vantrivas utan de (flesta) bygger nya huvuden/polyper för glatta livet.

 

Nu till det som jag blir lite fundersam över....med dessa näringsvärden borde inte alger växa som maskrosor i en kohage?? Men jag behöver knappt skrapa rutorna..! På bifogade bilder (tagna i vitt 8K-ljus) har jag försökt att visa hur framrutan ser ut efter att INTE ha skrapat den på 15 dagar (och kortsidorna är inte skrapade på mer än två månader).

 

IMG_4447.thumb.JPG.fd50d1752116a9420a070bf2f6b51fb6.JPGIMG_4448.thumb.JPG.b3f7f4d048e4669b9aa29efa55803600.JPG

 

Jag har för all del en rätt maffig städpatrull då mina snäckor och Stomatella förökar sig löpande, och en sjöborre, ett gäng eremiter, en sandvändande sjöstjärna och fiskar (två kirurger och en foxface) håller efter bra, men det känns ändå som om jag skulle haft MYCKET grisigare i karet....

"Klassiska" indikatorer på övermatning har jag inte heller...borstmaskar har jag, men tillräckligt få i antal för att bara ha sett en mask en, enda gång! Vermetid-maskar har minskat i antal den senaste månaden...Asterina finns men syns nästan aldrig till (och ja, jag tittar på natten med!).

Jag matar med två fryskuber och ca 4-5st noriblad (ca 8x4cm) och ibland pellets (styckvis så jag ser att i princip alla blir uppätna) per dag på en palettkirurg (ca 15cm), en foxface (ca 15cm), en Tominiensis-kirurg (ca 7cm) och fem st Anthias på 4-5cm. Två putsarräkor och en Sally Lightfoot är väldigt bra på att ta eventuellt överblivna pellets mm.

 

Och nu till en annan sak som jag inte riktigt får ihop...mitt refugium borde ju blomstra med dessa värden! Eller hur...? Men det gör det inte....det lever, men jag kan inte säga att det växer (har inte skördat ett enda Chaeto-strå sedan jag fick en stor tuss för ca 2 månader sedan)! 15 timmars ljustid (med en belysning som jag vet att andra får bra resultat med) och ett flöde på runt 2500-3000l/h borde ge det vad det behöver tycker man, men det som växer mest är cyano (och det växer BARA i refugiet, inte tillstymmelse till cyano på något annat ställe). Ett tag såg refugiet ut att vara på bättringsvägen, men nu då näringsvärdena stuckit uppåt så ser det snarare skitigare ut och macroalgerna trivs sämre....

 

image1.thumb.JPG.a5e57bbd28fdb3ad9b8818c3e23d0292.JPG

 

Det här blev lite längre inlägg än jag tänkte mig, men men... Kort sagt; varför växer saker som inte borde växa vid dessa värden, och saker som borde växa gör det inte..? Det hela känns bakvänt mot hur det, enligt de flesta, borde vara.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte har några alger i ditt huvudkar beror på dina städare - de håller nere biomassan av alger helt enkelt. Varför din makro inte går kan bero på brist av annat - järn och jod brukar väl tänkas först. Har du järnbaserad remover kan du nog tänka bort den.

 

Karet ser ju välmående ut - kom ihåg - If is not broken - don´t fix it!

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är städarna effektivare än vad jag tror...men det gör ju inget! Har ju tänkt att ytan på all sten och även på min BTN-bakgrund är ju rätt stor, men tydligen så hinner de med att beta av allt...
Jod ligger på 27ppm på senaste Tritontestet (upp från i stort sett noll några månader innan) och den doseringen har jag även nu så rimligtvis borde det ligga ännu lite högre nu.
Järn har varit noll på alla Triton trots att jag kör med järnbaserat (just nu både järn- och alu-remover, men normalt har jag bara GFO). Kanske ska prova extra järndosering..? Du har ju svarat även på min refugiumtråd så du vet ju att det är inte jättemycket kvar att prova på den fronten...
Nä, förutom avstannad tillväxt på en del koraller så ser det bra ut på det stora hela. Men jag vill ändå ha ner värdet till mer rimliga/"normala" nivåer.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden nu ligger på ca 0,09 ppm PO4 och ca 12 - 14 ppm. Jag har i mitt förra kar legat på 1,5 ppm PO4 och troligtvis skyhögt NO3 - korallerna gick fint och inga alger.

 

Städarna är effektivare än vad du tror - det är som du har en hel arme av robotdammsugare i akvariet. Det finns ställen i mitt kar där de inte kommer åt - got om kulalger där :) Men ingenstans annars. Hade en riktig hårdförd turfalg på en sten in början - den är i princip borta nu.

 

Algtillväxt och algsoppa beror inte på höga halter näringsämnen utan på för få predatorer. de skall också sättas in INNAN algerna växt till - innan man ser alger.......

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så du säger att tack vare att ökningen gick så pass långsamt så hann städarna mobilisera sig och bli fler, och på så sätt hålla efter alla alger? Ja, det låter väl rimligt...men jag tycker ändå att korallerna borde vara lite mer medfarna...en liten fragg av en röd, grenväxande monti håller t o m på att återhämta sig och få färg igen efter att ha ramlat ner i en hålighet och inte fått ljus på 80% av sig och blivit kritvit!

Eller är ryktet om höga näringsvärden och korallohälsa betydligt överdrivna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Eller är ryktet om höga näringsvärden och korallohälsa betydligt överdrivna?

Skulle tro det ......

 

Problemet är att det är den ultimata hard core färgade pinnar maffian som sätter standarden :) 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, jo jag börjar (efter ett år) förstå det....
Hardcore-pinnar är jag inte intresserad av, även om tanken med min scape är en "buske" av acro-grenar på två ställen så jag vill ju att de ska växa på sig med än 0,5mm/månvarv...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som ditt kar ställt in sig och funkar bra ändå :) 

 

Vi har ett liknande system(4 akvarier) med NO3 runt 30(eller högre, svårt att veta) och PO4 från 0,03-0,2. Här har några olika arter Acropora växt helt okej fem år tillbaka, LPS som tex Euphyllia växer så det knakar, mjukkoraller och knappar mår fint. Men vi har också svårt att få Montipora och Seriatopora att klarar sig bra en längre tid.  

Alger har vi inte haft på många år. Den matchen vanns av algätare :) 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2017-05-04 at 14:35, BatmanGefle sa:

Jag skulle vilja ha lite bollplank/reflektioner om mina NO3/PO4-värden som är väldigt höga, men jag får i mitt tycke inga "klassiska" dåliga reaktioner på det (inte så stora i varje fall). Jag är inte oroligt över dem (håller på att arbeta ner dem båda två med nitratreaktor och större mängder GFO/alu-remover som får ligga löst i reaktor isf i strumpa) men jag blir lite konfunderad....

 

Mitt NO3 ligger på ca 50ppm och mitt PO4 på cirka 0,5(!)ppm. PO4 är mätt med Hanna ULR flera ggr/tillfälle och under ett par veckor (olika batcher med reagenspulver till och med) och har även kollat med ett Red Sea-test som jag hade i låda, och det ligger på 0,3-0,6 i samtliga tester så det ÄR högt (plus att jag ser med blotta ögat att Hanna-kyveten blir svagt blåfärgad då jag häller i pulvret!). PO4 har stadigt ökat i snart två månader (ursprungsvärde var ca 0.02-0.04) trots ökad mängd remover och bibehållen matning. Skillnaden är att innan ökningen hade jag remover löst i reaktor, under ökningen i en nylonstrumpa utanför reaktorn (och började dessutom med större matning med fryskuber), och nu har jag åter igen lagt det löst i reaktor för att få maximal upptagning... Det ser jag inget konstigt med utan det är min egen lathet som ställt till det med just PO4.

 

Mina koraller är generellt fina och visar inga direkta tecken på att må dåligt (ett par Acro är lite bleka och de växer inte med blixtens hastighet, men så har de i princip alltid varit. Andra Acro ser mycket bättre ut), en röd flakmonti är den som ser värst ut och är blekt och har stannat i växten ganska påtagligt (varit blek länge men ändå växt otroligt fort innan, men nu är det för dåliga värden för den). LPS (Acan, Caulastrea, Duncan, Euphyllia mm), skivor, zoa, Sinularia, Sarcophyton, Ricordea, BTA mm visar NOLL tecken på att vantrivas utan de (flesta) bygger nya huvuden/polyper för glatta livet.

 

Nu till det som jag blir lite fundersam över....med dessa näringsvärden borde inte alger växa som maskrosor i en kohage?? Men jag behöver knappt skrapa rutorna..! På bifogade bilder (tagna i vitt 8K-ljus) har jag försökt att visa hur framrutan ser ut efter att INTE ha skrapat den på 15 dagar (och kortsidorna är inte skrapade på mer än två månader).

 

IMG_4447.thumb.JPG.fd50d1752116a9420a070bf2f6b51fb6.JPGIMG_4448.thumb.JPG.b3f7f4d048e4669b9aa29efa55803600.JPG

 

Jag har för all del en rätt maffig städpatrull då mina snäckor och Stomatella förökar sig löpande, och en sjöborre, ett gäng eremiter, en sandvändande sjöstjärna och fiskar (två kirurger och en foxface) håller efter bra, men det känns ändå som om jag skulle haft MYCKET grisigare i karet....

"Klassiska" indikatorer på övermatning har jag inte heller...borstmaskar har jag, men tillräckligt få i antal för att bara ha sett en mask en, enda gång! Vermetid-maskar har minskat i antal den senaste månaden...Asterina finns men syns nästan aldrig till (och ja, jag tittar på natten med!).

Jag matar med två fryskuber och ca 4-5st noriblad (ca 8x4cm) och ibland pellets (styckvis så jag ser att i princip alla blir uppätna) per dag på en palettkirurg (ca 15cm), en foxface (ca 15cm), en Tominiensis-kirurg (ca 7cm) och fem st Anthias på 4-5cm. Två putsarräkor och en Sally Lightfoot är väldigt bra på att ta eventuellt överblivna pellets mm.

 

Och nu till en annan sak som jag inte riktigt får ihop...mitt refugium borde ju blomstra med dessa värden! Eller hur...? Men det gör det inte....det lever, men jag kan inte säga att det växer (har inte skördat ett enda Chaeto-strå sedan jag fick en stor tuss för ca 2 månader sedan)! 15 timmars ljustid (med en belysning som jag vet att andra får bra resultat med) och ett flöde på runt 2500-3000l/h borde ge det vad det behöver tycker man, men det som växer mest är cyano (och det växer BARA i refugiet, inte tillstymmelse till cyano på något annat ställe). Ett tag såg refugiet ut att vara på bättringsvägen, men nu då näringsvärdena stuckit uppåt så ser det snarare skitigare ut och macroalgerna trivs sämre....

 

image1.thumb.JPG.a5e57bbd28fdb3ad9b8818c3e23d0292.JPG

 

Det här blev lite längre inlägg än jag tänkte mig, men men... Kort sagt; varför växer saker som inte borde växa vid dessa värden, och saker som borde växa gör det inte..? Det hela känns bakvänt mot hur det, enligt de flesta, borde vara.

 

Jag tror du har jod o järnbrist. Att det inte växer i karet kan bara delvis bero på städare i ditt fall tror jag, för  även med städare ser du alltid på rutan hur snabbt det kommer tillbaka, för det finns inga sniglar som kan gör rutan rent på varje cm2, dvs du kommer se spår i rutan, som tecken på algväxt där. Dvs: Det växer dåligt med alger i ditt huvudkar också, det är jag rätt säker på. Detta bekräftas av att det inte växer i refugiet heller, och där är makroalger en otroligt bra indikator på om nåt saknas för alger. Det är också troligen därför du har cyano, för utebliven annan algväxt minskar cyanons konkurrens. 

Prova att dosera lite jod och järn o iaktta sen vad som sker på rutan och i refugiet. Skulle tippa på att du ser ett ganska tydligt svar. Mkt spänd på feedback efter den åtgärden:-)

 

/Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå dina koraller o nitraten: detta stämmer väldigt bra med det jag sett tidigare ang sps o högt nitrat. Vissa klarar det men vissa sps slutar växa o blir bleka vid nitrat som närmar sig 50. Särskilt har jag sett detta på flakväxande montiporor (gröna) som först ljusnar o sen blir gråa. Tiillväxtzoonerna försvinner. En del acroporor dör i nitrat på 50, och jag har sett ett kar där exakt alla koraller dog när nitrat gick upp mot 100(sps kar). Så det du beskriver är inget konstigt. Sen att vissa koraller tål nitrat i dessa extremt onaturliga halterna kan man ju spekulera i. Jag tror tex att de som ej klarar det dör pgr av att fotosyntesen blir för hög i zoxanthellen(den är ju övergödd), vilket gör att korallen dör av de syreradikaler som då bildas. En del koraller är bättre på att ta hand om dessa syreradikaler o då klarar då dom högre näringsvärden. När korallen börjar må dåligt av för hög aktivitet hos zooxanthellen kastar den ut zooxanthelerna=bleaching, vilket du också beskriver i ngr arter ovan. Och när detta skett så är döden nära, för då får  den ingen energi. ond cirkel. Så en korall kan blekas av både för högt nitrat och för lågt nitrat (och fosfat).

Och som sagt, att dina alger inte växer kan bara bero på att ngt saknas, där det vanligaste är jod o järn. Man kan ju tänka sig att zooxanthellerna i alla fall fram tills nu tatt joden från karet(då ju detta är en sorts mikroalg). Gissar att du har jod långt under 60 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina sista jod- och järnvärden är 27ppm resp. 0ppm (Triton).
Jod har gått upp från 5ppm och järn har alltid varit 0 dvs jag doserar jod sedan ca ett halvår och med den doseringen jag har så ökar värdet stadigt, även om det ff är lågt.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min röda flak-monti är kass i färgen (och har blivit sämre iom dessa höga värden) men har tydliga tillväxtzoner och det är intill dessa zoner som färgen är som bäst/den färg som den ska ha. Ju längre in mot centrum, desto blekare. Den brutala tillväxt som den haft innan har avstannat men den växer, bara tydligt långsammare.
Av mina två gröna flak-monti är en på väg att bli bättre i färgen än den någonsin varit (syns tydligt de sista två veckorna, men PO4 är lägre nu. För en vecka sedan låg det på 0,2ppm, men jag har inte mätt denna vecka) och den andra har aldrig varit annat är jättefin i färgen. Båda växer rätt ordentligt och det är
Mitt K har aldrig varit under 390ppm (Triton).
Det är bland annat pga detta jag skriver att jag inte tycker jag har de klassiska tecknen på höga värden, för flera personer jag pratat med har just monti som indikatorer och (i mitt tycke) borde de ha reagerat mycket kraftigare på mina höga värden? Att de reagerat är ju klart, men i mitt huvud är reaktionen för svag i relation till värdena (?).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Mina sista jod- och järnvärden är 27ppm resp. 0ppm (Triton).
Jod har gått upp från 5ppm och järn har alltid varit 0 dvs jag doserar jod sedan ca ett halvår och med den doseringen jag har så ökar värdet stadigt, även om det ff är lågt.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Det är ändå rätt ¨så rejält lågt, jag hade testat i ditt fall att dosera jod, så du kommer minst upp till 60 ppm, kanske rent av 80. Tror fortfarande på min teori med andra ord;-). Järn kan också va brist, för där kan EJ triton mäta så lågt. 0 på triton kan betyda allt mellan sant 0 till nivån upp till "level of detection". Dosera en låg dos järn med, men var mer försiktig där. Växer inte dina mikro o makroalger då, får jag förkasta min teori o tänka om, men prova detta (om du vill).

 

Mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Min röda flak-monti är kass i färgen (och har blivit sämre iom dessa höga värden) men har tydliga tillväxtzoner och det är intill dessa zoner som färgen är som bäst/den färg som den ska ha. Ju längre in mot centrum, desto blekare. Den brutala tillväxt som den haft innan har avstannat men den växer, bara tydligt långsammare.
Av mina två gröna flak-monti är en på väg att bli bättre i färgen än den någonsin varit (syns tydligt de sista två veckorna, men PO4 är lägre nu. För en vecka sedan låg det på 0,2ppm, men jag har inte mätt denna vecka) och den andra har aldrig varit annat är jättefin i färgen. Båda växer rätt ordentligt och det är
Mitt K har aldrig varit under 390ppm (Triton).
Det är bland annat pga detta jag skriver att jag inte tycker jag har de klassiska tecknen på höga värden, för flera personer jag pratat med har just monti som indikatorer och (i mitt tycke) borde de ha reagerat mycket kraftigare på mina höga värden? Att de reagerat är ju klart, men i mitt huvud är reaktionen för svag i relation till värdena (?).


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

Tycker inte reaktionen är för svag. 50 ppm i nitrat är högt men inte skyhögt. Vid 100 ppm så kommer du ser en mer generell ohälsa av sps, inkl troligen både grön o röd flakis. kaliumbrist är ovanligt, det vanliga är det vanliga:

Tänk kanske så här:

Det är vanligare med ett ovanligt symptom på en vanlig orsak, än ett vanligt symptom på en ovanlig orsak.

Kaliumbrist är ovanligt. För mig är din bild kongruent med dina värden, och som sagt, att algerna inte växer beror ju på en brist, och eftersom du inte har brist på N o P (och ej K heller vet vi nu), och du har labmässigt bevisat brist på jod, så är det väl inte så mystiskt detta?;-)...och som sagt, du kan ha en järnbrist med som du ej vet om.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du i huvudet vilken LOD Triton har på järn (dvs mellan vilka verkliga värden ligger mitt järn)? Och vilken halt tycker du att jag ska prova att dosera upp till (Triton har 0 som rek. värde om jag minns rätt)?
@stigigemla Det är ditt jod jag använder. Då det inte står något på flaskorna; hur mycket behöver man dosera för att höja jod t.ex. 10ppm/100 liter? Jag kör med 50ml/10 liter Balling enl. anvisning och det höjer ju sakta mitt värde, så det behöver jag ju minska då jag väl kommit upp till rätt värde...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte reaktionen är för svag.

Ok, tack för det. Jag har liksom inget att jämföra med, så det blir till att läsa och försöka skaffa sig en bild (som ju inte alltid stämmer)! :)

 

Jo, brist på jod har jag som sagt, men det är lite lika där, jag har haft mycket lägre jodvärden och samtidigt betydligt mer (micro)alger så det blir väldigt svårt (för mig) att veta om det låga värdet bara är lågt utan att för den saken skull spela så stor roll, eller om det är så lågt att det spelar stor roll.

(Det skall dock sägas att perioden med lågt jod/mycket alger var fantastiskt mycket närmre uppstartsfasen än vad det är nu, så det är väl mycket möjligt att joden i det fallet var mindre relevant).

 

Det är precis det här jag ville ha då jag efterlyste reflektioner! Lite olika infallsvinklar samt att jag kan få en lite mer nyanserad bild av vad som är rimligt!

 

 

 

Skickat från min Reeflink med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Har du i huvudet vilken LOD Triton har på järn (dvs mellan vilka verkliga värden ligger mitt järn)? Och vilken halt tycker du att jag ska prova att dosera upp till (Triton har 0 som rek. värde om jag minns rätt)?
@stigigemla Det är ditt jod jag använder. Då det inte står något på flaskorna; hur mycket behöver man dosera för att höja jod t.ex. 10ppm/100 liter? Jag kör med 50ml/10 liter Balling enl. anvisning och det höjer ju sakta mitt värde, så det behöver jag ju minska då jag väl kommit upp till rätt värde...


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

I natural sea water har vi järn runt 0.006ppb. Extremt lite o därmed vid lite högre näringsvärden på N o P kan järn snabbt bli det som tar slut o därmed begränsar tillväxten av alger. 

Tritons level of detection är så högt som 0.3-1.4 ppb. 

 

Du kan alltså ha vad som helst mellan 0.000ppb och 0.3 ppb. Jag gissar att du har under 0.006ppb. 

Testa o dosera  försiktigt o se vad som sker. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I natural sea water har vi järn runt 0.006ppb.
Testa o dosera  försiktigt o se vad som sker. 

Jeebuz, det var inte mycket att hänga i julgranen!
Jag använder GFO (Rowaphos) och det sägs ju läcka lite järn, men med refugium kanske det blir för lite ändå..?
Jag ska lägga en beställning snart i vilket fall som helst, så jag kan lika gärna ta med en flaska järn och prova dosera lite och se vad som händer...
Ska se vad herr Stig svarar på joddoseringen så kan jag peta i lite extra av det med.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du järnbaserat GFO för fosfatfällning? I så fall tror jag inte på järnbrist. Mina jodvärden har varit ungefär där dina är och det påverkar inte min makro negativt som du såg på det jag skickade upp till dig. Har du bra färg på din gröna montipora - då blir det ett nja till järnbrist också. De röda som du pratar om - dålig färg - som en vitaktig hinna över dem har jag också haft (och har till viss del) Nya delar på dem - bättre färg. Kalium hos mig - något lågt. Hur är det med strontium?

 

Att dina makro inte växer - det är lite bekymmersamt

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, BatmanGefle sa:


Jeebuz, det var inte mycket att hänga i julgranen!
Jag använder GFO (Rowaphos) och det sägs ju läcka lite järn, men med refugium kanske det blir för lite ändå..?
Jag ska lägga en beställning snart i vilket fall som helst, så jag kan lika gärna ta med en flaska järn och prova dosera lite och se vad som händer...
Ska se vad herr Stig svarar på joddoseringen så kan jag peta i lite extra av det med.


Skickat från min Reeflink med Tapatalk

 Låter bra. Gör så. Det kan vara värt ett försök för att testa teorin. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 Läs gärna Randys artikel i AA om järnbrist som orsak till att Makroalger inte växer. Det finns också rätt mycket skrivet om hur järn begränsar tillväxten av phytoplankton.När man läst den artikeln så är det svårt att låta bli att prova järndosering. Jag tror på det spåret tills motsatsen är bevisad vilket du enkelt bara kan bevisa eller motbevisa genom att dosera järn helt enkelt. Du kommer snabbt se ett svar i såväl micro som macro i så fall. Eftersom du har så höga halter av de andra näringsämnena så tror jag det finns en risk att järn bli begränsande i just detta fall. Och möjligen jod också som sagt och det är ju bara att testa. Möjligen  ska du testa ett ämne i taget så du vet vilket av det som var begränsande.  Händer inget oavsett om du doserar järn eller jod då får vi börja tänka igen. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, Lasse sa:

Använder du järnbaserat GFO för fosfatfällning? I så fall tror jag inte på järnbrist. Mina jodvärden har varit ungefär där dina är och det påverkar inte min makro negativt som du såg på det jag skickade upp till dig. Har du bra färg på din gröna montipora - då blir det ett nja till järnbrist också. De röda som du pratar om - dålig färg - som en vitaktig hinna över dem har jag också haft (och har till viss del) Nya delar på dem - bättre färg. Kalium hos mig - något lågt. Hur är det med strontium?

 

Att dina makro inte växer - det är lite bekymmersamt

 

MVH Lasse

Jag har för mig att jag läst att Rowaphos inte läcker lika mycket järn som andra GFO, men om det finns nån sanning i det..? Ja, det kan jag inte värdera.

 

Mina gröna monti är som sagt gröna (en fint grön och den andra, som varit matt sedan jag fick fraggen (som var matt hos säljaren med), är på bättringsvägen).

Den röda...kan inte riktigt säga att det är som en vit hinna över den, mer som att det röda läckt ut och kvar är en matt, lila färg (jag blekte den just då jag fick den med att ändra ljuset till alldeles för starkt och alldeles för länge strax efter jag köpt den, så den "bajsade" bruna strängar med vad jag utgår ifrån var zoox). Det som sedan växt ut har haft den rätta, lysröda färgen, men de sista veckorna har även det nya fått samma matta, lila färg och bara en ca 5-7mm bred rand längst ut vid tillväxtzonen har nu rätt färg.

 

Kalium har på mina tre Tritontester varit 411, 403 och 393. Strontium har varit 8.7, 8.7 och 6.4. (Jag bifogar det sista testet som pdf så kan du titta själv om du är nyfiken på andra värden).

 

doc.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"If iron can become a limiting nutrient in some parts of the ocean when adequate nitrogen and phosphorus are present, then it makes sense that the same might be true in our tanks, where nitrogen and phosphorus are typically present in substantial excess over the oceans."

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...