Gå till innehåll

Oxidator


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Det är normalt. Kontrollera nu bara att det inte går för fort

 

En starkare lösning - färre katalysatorer. Jag har ingen negativ erfarenhet av oxydatorn och mina koraller. - inte som jag vet om i alla fall.

 

Visst kan du använda 12 5 lösning - jag tror att schötting har det också

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menar du med för fort? Att väteperoxiden tar slut för snabbt eller att förändringarna i akvariet blir för stora?

Jag mätte O2 i dag och fick 7-8 enligt det jag kunde läsa ut. Vet inte om jag kan få så mycket högre syre i vattnet när jag har 26,1 temp och salt på 1,023.

Ja de har det. Får köpa det nästa gång.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att den försvinner för snabbt. Den bör räcka ca 2 - 3 veckor åtminstone tycker jag.

 

Syrgasmättnad vid 26,1 grader och saltvatten är ungefär ca 7 mg/l. Så du ligger bra om du kan lita på mätningen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Tack för svar.

Då blir det troligtvis ingen effekt av oxidatorn i förhållande till mer löst syre i vattnet? Utan "bara" de andra effekterna i form av klarare vatten och bättre oxidation av ämnen?

Kan oxidatorn påverka mängden fosfor/fosfat i vattnet?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo den kan ha effekt på så sätt att syrgasnivån varierar mellan mörker och ljus. Under mörker så konsumerar bpde djur och växter/alger syre och ingen produktion tillför syre. Oxydatorn hjälper till med syrgasnivån under mörker.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Jo den kan ha effekt på så sätt att syrgasnivån varierar mellan mörker och ljus. Under mörker så konsumerar bpde djur och växter/alger syre och ingen produktion tillför syre. Oxydatorn hjälper till med syrgasnivån under mörker.

 

MVH Lasse

Aha.. så det blir mer jämnare över dygnet.

Det är ju bra. :D

Hur snabbt bör man märka skillnad på klarheten i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar ta ett tag om det är ett gammalt vatten. Bästa sättet att se det på är att göra 10 liter nyblandat vatten i en vit hink. ta sedan 10 liter akvarievatten i en anna vit hink. titta på de båda hinkarna ovanifrån. den med akvarievatten har troligtvis en gul nyans. Upprepa testen efter några veckor med oxydatorn - jämför igen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse

Har oxidatorn samma effekt på gifter i vattnet som aktivt kol?

Är det normalt gulfärgen på vattnet som kan indikera om man har hög andel kemisk krigsföring i vattnet? Man brukar ju skriva att aktivt kol tar upp gifter och "renar" vattnet så det blir utan gulfärg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gulaktiga är organiska molekyler - typ humus och har inget att göra med olika gifter. Det är i princip samma effekt som man ser i gamla mossar och deras gulfärgning av vatten. Oxidatorn kan oskadliggöra gifter om de är av den typen att de kan oxideras. typ organiska gifter.  Oxydatorn arbetar effter en aktiv kemisk princip medans aktivt kol absorberar och binder motsvarande molekyler.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igjen.

 

Kan oxidatorn ha någon negativ effekt på zoanthus? Har helt plötsligt fått flere sjøstjärnor och de ger sig på zoanthusarna men om det är på grund av att något har ändrats i slemskiktet på zoanthusarna eller om de bara har funnit fram vet jag inte. Har alltid haft de sjöstjärnorna och de har aldrig tidigare gett sig på zoanthusarna.

 

@Stefan molin tror inte det är bly för de väger ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, Stefan molin sa:

Hej Lasse , vet du vad katalysatorn består av ? det är väl inte bly som det var förr , mvh stefan 

Bly har väl de aldrig bestått av. När vi gjorde DIY oxidatorer förr så använde vi små bitar av silver eller platina. De från Söchting består av samma material som deras krukor - en lera troligtvis innehållande lite wolfram

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej hur Zooanthus påverkas. Har haft min oxydator i hela tiden och under de första 6 månaderna så fungerade dessa koraller bra hos mig. sedan inträffade något som gör att de inte funkar - min gissning i mitt fall stavas pepparmintsräka

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag haft oxidatorn igång i 2 veckor och 2 dagar. Jag är lite nyfiken på hur mycket som har förbrukats. Kan man lyfta upp den och ta ut behållaren för att se eller blandar man då väteperoxiden med något annat som gör att den blir dålig?


Tänker om den inte skall komma i kontakt med något eller få vara i ro?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

48 minuter sedan, Dimorb sa:

Nu har jag haft oxidatorn igång i 2 veckor och 2 dagar. Jag är lite nyfiken på hur mycket som har förbrukats. Kan man lyfta upp den och ta ut behållaren för att se eller blandar man då väteperoxiden med något annat som gör att den blir dålig?


Tänker om den inte skall komma i kontakt med något eller få vara i ro?

Precis så gör jag

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.

Så då checkar du manuellt.

 

På en video jag såg visade de att den skulle flyta upp till ytan när den var slut.

Om det är lite väteperoxid igjen i behållaren fyller du då bara på med ny eller häller du ut det gamla och rengör innan du häller i nytt?

 

Vad gör man med katalysatorer om det finns något kvar av dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Flesta gånger fyller jag bara på med nytt.

 

Se också slantens svar

 

MVH Lasse

Ok..

Så bara att ta ut och checka. Är det lite kvar så tömmer man bara på med nytt väteperoxid utan att hälla ut det gamla.


Blir det inte vatten i behållaren som bör tömmas ut? Förstod det som att processen också skapar vatten?

Om jag tycker det går för sakta kan jag då bara lägga till en extra katalysator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland häller jag ut allt och tar nytt - ibland fyller jag bara på. Kan vara bra byta allt var tredje gång ungefär men visst blir det lite vatten av det när all peroxid är förbrukad. Man lär sig hur lång tid det tar innan innehållet inte minskar längre. visst kan du lägga i en till kartalysator om du vill

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Uppdatering och nya frågor

Har kört oxidatorn i flera omgångar nu. I starten använde jag 4 katalysatorer och sista perioden har jag använt 6 st katalysatorer.

Jag upplever att de sista omgångarna, innan jag har fyllt på, har varit långsammare/mindre förbrukning. Syftet med flere katalysatorer är att det skall lösas mer av väteperoxiden så man får mer syrgas i vattnet? Eller hur?

Om det är korrekt varför går det då åt mindre väteperoxid för mig när jag har 6 istället för 4 katalysatorer till samma koncentration av vätskan?

Kan vattnet bli mättat med syre? Mäter 8+ vid 26 grader i 1,025 salthal med salifert.

Undrar också om all vätska i behållaren skall försvinna för att väteperoxiden skall vara helt slut eller kommer det alltid finnas vätska kvar i behållaren även när väteperoxiden är slut (eftersom det bildas en del vatten?) 

 

Har gjort så att i starten tömde jag behållaren och ersatte allting med ny väteperoxid men de sista gångerna har jag bara fyllt på. Kan det vara så att det är vatten som är igjen och att jag bara "fyller upp" med väteperoxid på vattnet?

Tacksam för svar. 


@Lasse@stigigemla

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser det som att katalysatorn spjälkar väteperoxiden till vatten och syrgas. Syrgasen trycker ut lite väteperoxid ur burken genom att den lägger sig upptill i kärlet. 1 mol syrgas är ungefär 24,5 liter. 1 mol väteperoxid är i 19,9 % lösning 5,85 mol. Det betyder att en liter 19,9 % väteperoxid kan skapa ungefär 143 liter syrgas. Eller att det går åt 1 / 143 av väteperoxiden till att bilda syrgasen som tränger undan den i en oxydator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-06-10 at 18:17, Lasse sa:

Ibland häller jag ut allt och tar nytt - ibland fyller jag bara på. Kan vara bra byta allt var tredje gång ungefär men visst blir det lite vatten av det när all peroxid är förbrukad. Man lär sig hur lång tid det tar innan innehållet inte minskar längre. visst kan du lägga i en till kartalysator om du vill

 

MVH Lasse

Se svar på sista frågan. I inläggen innan frågan :)

 

Koncentrationen av syrgas utanför skall inte påverka hur fort det förbrukas i behållaren. Vet ej varför du upplever att det tar längre tid med 6 katalysatorer - det borde gå snabbare. Men har du fyllt på nytt i svagare lösning så kan det ju vara svaret. Om jag lämnar mitt orört så försvinner allt i behållaren - även vatten trängs ju ut om det fortsätter och bildas syrgas men jag upplever att det går lite långsammare i slutet

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Jag har nog missförstått detta. Jag trodde det skapades syrgas och att den kom ut i vattnet och gjorde vattnet syrerikt. Att det liksom var slutprodukten och anledningen till att man använde oxydator och att den mängd väteperoxid som "kom ut i vattnet" var en bonus då den dosen fungerar som renare och tar bort gulämnen. 

Men på @stigigemla sin förklaring så verkar det ju som att syrgas bildas inuti behållaren och trycker ut väteperoxid (doserar väteperoxid i akvariet).. sker samma ting med väteperoxiden i akvariet? Att det bildas syrgas eller varför säger man annars att oxydatorn syresätter? Om syrgasen stannar kvar inuti så blir ju inte vattnet mer syrerikt och väteperoxiden som kommer ut oxiderar väl gulämnen.. eller den skapar också syrgas? @Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...