Gå till innehåll

Rekommendationer vid högt fosfatvärde?? - Vad är era förslag?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Ma

6 timmar sedan, Lasse sa:

Nåt av värdena är fel

 

MVH Lasse 

Mätte igen på kvällen och då fick jag 44 ppb direkt i akvariet. 
 

Har förstått det som att värdet bör vara som högst på morgonen /före lamporna går på och lägst på kvällen /när lamporna är av. Är det inte så det borde vara?

Hos mig är det tvärtom och jag fattar inte varför.

Tidigare var det p.g.a. att jag matade med pellets som bidrog till å höja fosfaten dagtid men gör inte det längre och får likväl höga värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fosfat kan stiga fort!, för vi talar om så små koncentrationer. Mitt steg från 0.02 till 0.4!!!! på en vecka när jag köpte en ny fisk. (haha).

 

Med fosfat är det ju enkelt, det finns ju kemiska medel. Men kom ihåg ngr saker(mina personliga):

1) koraller är dåliga på att ta upp fosfat, men bakterier bra(heterotrofa)

2) kolkälla som stimulerar heterotrofa bakterier är bättre på att ta upp fosfat än nitrat(men se till att N finns då)

3) Alger tar upp fosfat bra men ganska lite i relation till kväve, kanske 90/1

4) kan inte säga att det föreligger ngn STOR dygnsvariation med fosfat så skiljer sig värdena mkt mellan olika mätningar över samma dag tror jag mätfel

5) red seas fosfat test PRO är sjukt bra

6) Rowaphos är verkligen effektivt, känns som deras annonsering stämmer, mest absorbering/volym (min känsla)

7) Om man hart mkt ljus o mkt koraller tror jag inte koraller blir bruna direkt av mkt fosfat, då dom kan reglera sin zoox densitet en del. Men däremot ser jag en tydlig sänkning av tillväxt med fosfat över 0.1 ppm, då högt fosfat förvårar kalkbildning.(ser det med min Alkatronic)

 

😎 Jag tycker man skall ligga mellan 0.04-0.08, alltså lite högre än jag förr tyckte. Jag håller faktiskt med @Lasse, att det finns kar som går bra med högt fosfat, och då tror jag det beror på att att korallerna är många, mkt ljus,  samt får sin mat delvis  via bakterier, vilket i sin tur gör att dom kan reglera ner zoox, trots högt fosfat, o blir alltså inte bruna trots fosfaten. 

 

9) Jag har börjat misströsta Al varianten, tycker den fungerar sämre, o ger väldigt mkt Al i vattnet dessutom. Gillar GFO bättre.. Man får passa på dock, GFO sänker alkalniniten direkt en hel del, mät KH ofta o tillsätt. Dessutom mättas GFO snabbt, jag slänger det alltid efter 2 dar. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Fosfat kan stiga fort!, för vi talar om så små koncentrationer. Mitt steg från 0.02 till 0.4!!!! på en vecka när jag köpte en ny fisk. (haha).

 

Med fosfat är det ju enkelt, det finns ju kemiska medel. Men kom ihåg ngr saker(mina personliga):

1) koraller är dåliga på att ta upp fosfat, men bakterier bra(heterotrofa)

2) kolkälla som stimulerar heterotrofa bakterier är bättre på att ta upp fosfat än nitrat(men se till att N finns då)

3) Alger tar upp fosfat bra men ganska lite i relation till kväve, kanske 90/1

4) kan inte säga att det föreligger ngn STOR dygnsvariation med fosf
at så skiljer sig värdena mkt mellan olika mätningar över samma dag tror jag mätfel

5) red seas fosfat test PRO är sjukt bra

6) Rowaphos är verkligen effektivt, känns som deras annonsering stämmer, mest absorbering/volym (min känsla)

7) Om man hart mkt ljus o mkt koraller tror jag inte koraller blir bruna direkt av mkt fosfat, då dom kan reglera sin zoox densitet en del. Men däremot ser jag en tydlig sänkning av tillväxt med fosfat över 0.1 ppm, då högt fosfat förvårar kalkbildning.(ser det med min Alkatronic)

 

😎 Jag tycker man skall ligga mellan 0.04-0.08, alltså lite högre än jag förr tyckte. Jag håller faktiskt med @Lasse, att det finns kar som går bra med högt fosfat, och då tror jag det beror på att att korallerna är många, mkt ljus,  samt får sin mat delvis  via bakterier, vilket i sin tur gör att dom kan reglera ner zoox, trots högt fosfat, o blir alltså inte bruna trots fosfaten. 

 

9) Jag har börjat misströsta Al varianten, tycker den fungerar sämre, o ger väldigt mkt Al i vattnet dessutom. Gillar GFO bättre.. Man får passa på dock, GFO sänker alkalniniten direkt en hel del, mät KH ofta o tillsätt. Dessutom mättas GFO snabbt, jag slänger det alltid efter 2 dar. 

 

/Jonas

 

Tack för utfyllande svar.

 

Jag har också märkt stora variationer på mitt fosfat inom korta tidsperioder. De allra största sväningarna har jag sett när jag matade med olika typer av pellets. Då var det märkbart att fosfaten som kunde utmätas i vattnet ändra sig kraftigt i samband med matning.

Jag har också testat de olika varianterna du skriver men efter 125-150 kilo rowaphos i året prövar jag å gå över till lantanklorid i kombination med clarisea filter. Får se hur det går. Om jag får det till blir det i alla fall mer ekonomiskt. 

Kunde också tänkt mig att ha kvar refugiumet men just nu är den delen fraggavdelning. 

Ligger som genomsnitt runt 0,08 så egentligen innanför. Min smärtgräns går nog på 0,12 tror jag.

Har en blandning av lite allt möjligt och sitter också på en del acroporer som färgar fint till trots för både högt och svängande fosfat. 

Den enda anledningen att jag går bort från GFO (rowa) är för att det blir så dyrt och det är mycket jobb när man har 2 filter på 7 liter som skall tas ut och tömmas, rengöras osv med täta mellanrum. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Dimorb sa:

4) kan inte säga att det föreligger ngn STOR dygnsvariation med fosf

Håller inte med här. Jag har med en professionell spektrofotometer uppmät skillnader på ca 25 % - 50% mellan morgon och kväll. Jag analyserade då ett vatten som höll 0.4 ppm på morgonen och som lägst 0,20 ppm på kvällen.  Skillnaden ses bäst om man jobbar i höga värden men om man analyserar värden under 0,1 så kommer man lätt in i metodens felmarginaler. 

 

Mina senaste erfarenheter säger att det förekommer rätt så mycket systematiska fel med framförallt Hanna ULR mätare. Min har ständigt visat runt 0,1 ppm men hela systemet uppvisade näringsbrist. Triton visade 0,016 sist och en Hanna LR fosfatmätare som är jämförd med ca 50 Triton tester visade ungefär 0. Den brukar alltid ligga ca 0,02 under Triton. Nu har jag min ULR med riktvärde ca 0,12 istället

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

Håller inte med här. Jag har med en professionell spektrofotometer uppmät skillnader på ca 25 % - 50% mellan morgon och kväll. Jag analyserade då ett vatten som höll 0.4 ppm på morgonen och som lägst 0,20 ppm på kvällen.  Skillnaden ses bäst om man jobbar i höga värden men om man analyserar värden under 0,1 så kommer man lätt in i metodens felmarginaler. 

 

Mina senaste erfarenheter säger att det förekommer rätt så mycket systematiska fel med framförallt Hanna ULR mätare. Min har ständigt visat runt 0,1 ppm men hela systemet uppvisade näringsbrist. Triton visade 0,016 sist och en Hanna LR fosfatmätare som är jämförd med ca 50 Triton tester visade ungefär 0. Den brukar alltid ligga ca 0,02 under Triton. Nu har jag min ULR med riktvärde ca 0,12 istället

 

MVH Lasse 

@saltatrox

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...