AlienOne Postat 16 april 2009 Författare Postat 16 april 2009 Tack för tippsenjag kör på lite här och ser vad som händer/Peter Citera
AlienOne Postat 8 oktober 2009 Författare Postat 8 oktober 2009 Hej alla I dag kör jag 45kg LS i mitt kar vad tror ni om ja drar i 10kg till ? det borde väll hjälpa mig att få ner mi nitrat ytterligare eller ?några tipps på att introducera ytterligare 10kg i befintligt system ??/Peter Citera
Laggeman Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Är det begagnad sten så är det väl bara o lägga i stenen och bygga upp det som du vill ha det.Är det ny sten så hade jag lagt det i en balja med enbart cirkulationspump, doppvärmare och en påse fosfatremover och sedan mörklagt det hela i 14 dagar.Då är stenen på topp och du kan lägga ner den i karet. Citera
AlienOne Postat 8 oktober 2009 Författare Postat 8 oktober 2009 Såg att du har lite sten till salu.mendu hadde massa dinos vad är det nu är men jag tar det som att man vill inte ha det ? Citera
Laggeman Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Hade.Dinoflagellater är en alg som är en riktig pest.De lever av ljus, är inte svåra att få av från sten och sånt, men de kommer åter så länge det finns algsporer i akvariet. Ett innerfilter som kan ta hand om allt som kommer ut i vattenkolumnen är ett br ahjälpmedel.En pump som man använder att blåsa rent inredningen med och sen ett filter som samlar upp det, då kommer man en bit på vägen.Tyvärr inte hela vägen alltid, men med mörkläggning ett par dagar kan man begränsa dem. Sen finns det ju kemisk väg att gå också, och där får man dosera enligt anvisning om man inte har väldigt hårt angrepp, då kan man gå upp till dubbel dos.Tänk dock på att vissa lägre djur typ musslor och sjöborrar inte tål dessa medel.Jag hoppas verkligen inte att du får denna plågoalg i baljan! Citera
AlienOne Postat 8 oktober 2009 Författare Postat 8 oktober 2009 Du var har du fått tag på dinna Bannerfish ??/Peter Citera
Laggeman Postat 8 oktober 2009 Postat 8 oktober 2009 Menar du de i länken i min signatur så filmade jag dem på Fiske & Fiskar i Malmö för länge sedan. Tyckte att de var extremt snygga när de gick så i ett stim på 5 individer. Citera
AlienOne Postat 13 oktober 2009 Författare Postat 13 oktober 2009 en annan frågaDet som kommer ur en calsiumreaktor ska inte det CA't vara så högt att mitt salifert test inte ska kunna mäta det ? det kan jag idag alltså lågt ca ur hmmm undra vad som orsakar det ?Har för mig att det var så tidigare då jag testat.ph't i reaktorn är 6,4 villket ska vara ok och mediat jag kör är rowa C+/Peter Citera
_Manne_ Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 hur pass snabbt flöde har du ut ur reakton ? , mät kh't på utvatten ocksåmvh manne Citera
AlienOne Postat 13 oktober 2009 Författare Postat 13 oktober 2009 vad ska kh't vara ur reaktorn ? Citera
_Manne_ Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 som jag lärt mig så finns ett riktvärde på ca 35 i kh..jag kör med 2 co2 bubblor /s samt 2 droppar ut ur reaktorn/s sen ställer jag bara om tiden co2 ska vara igång om det är förmycket/förlite.mvh manne Citera
AlienOne Postat 13 oktober 2009 Författare Postat 13 oktober 2009 jag kör ungefär lika ska kolla mitt kh Citera
AlienOne Postat 13 oktober 2009 Författare Postat 13 oktober 2009 en annan fråga hur håller man en liv gogoria i liv ?Bild saxad från Anders nya 718l zeovit Akvarium tråd Citera
_Manne_ Postat 13 oktober 2009 Postat 13 oktober 2009 som jag fattat , mat mat mat.. annars dör den..mvh manne Citera
AlienOne Postat 13 oktober 2009 Författare Postat 13 oktober 2009 k villket foder är bra för de ? Citera
AlienOne Postat 28 oktober 2009 Författare Postat 28 oktober 2009 efter ett par månader med zeo bak samt zeo start2 är min nitrat nu 0 yeahhh då till min nästa fråga till er som är vana zeostart2 användare ska jag sluta dosa nu när jag nått 0 ?/Peter Citera
AlienOne Postat 17 januari 2010 Författare Postat 17 januari 2010 Hej alla någon som vet var man får tag på en Emerald Crab har problem med bubel algealla tips välkomna /peter Citera
AlienOne Postat 13 november 2010 Författare Postat 13 november 2010 Har sökt på forumet utan lycka hur rengör man en ph probe utan att skada den ? Citera
AlienOne Postat 25 juli 2011 Författare Postat 25 juli 2011 Tjhoo alla glada saltisarHar inte varit här på ett tag....Jag har fått ett mikro lekgage in mitt kar någon som har tipps på åtgärd Citera
stigigemla Postat 25 juli 2011 Postat 25 juli 2011 Det finns ett lim som heter Orca Unterwasserkleber. Med det kan man täta läckor utifrån utan att tömma karet. Akvarieteknik grossar det. Citera
AlienOne Postat 5 september 2012 Författare Postat 5 september 2012 Tjhoo alla..Nu har jag kört min balja i ca 4år vilket har varit både upp och ner mest upp tycker jag nog ändå Men för ett tag sedan börja den läcka och lusten gick ur mig att fortsätta.. och karet bara stod brut och snyggt blev det möbeln blev mer och mer förstörd.Månaderna gick tillslut såg jag inte ens karet längre..Men för en vecka sedan såg jag att nu läcker det rejält.. Något måste göras NU!...Jag fråga familjen ska vi skrota eller fortsätta?Svaret var enhetligt FORTSÄTTA.OK Dags att införskaffa lite nya saker vilket alltid är kul..Men innan något sker måste jag tömma karet.Till min förvåning hade tillväxten på samtliga koraller både LPS och SPS tagit över hela karet blad annat en chock rosa hysterix som var monster stor jaja nått fungera ju fast inga vatten byten eller nya spårämnen tillsatts.Tömde karet och lyfte ut invånarna, nu har jag bara några stenar kvar.Kolla vad jag hitta där... 60cm borstmask tror ni jag höll på att göra i brallan eller, satan vad rädd jag blev jag stod ju där och rota i minna egna tankar..Fann totalt 3st 2st lite mindre.Hur missar man dessa i ett par år ?Mer on det nya karet följer..//Peter Citera
Laggeman Postat 5 september 2012 Postat 5 september 2012 Trä den på ett kebabspett och in i ugnen på 225 grader i 15 minuter, ta ut och glasera med honung och in igen på 5 minuter under grill så blir den knaprig och god. Den var ju rätt så rejäl! Har säkert gjort stor nytta under tiden den fått härja.Vad blir det för kar nu då? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.