Gå till innehåll

slö snigel??


Draedon

Rekommenderade inlägg

inte för att sniglar är kända för att vara snabba och hurtiga, men en av mina har bara rört sig ett par cm på en vecka. vad är det för fel på honom? det första han gjorde när jag hade introducerat honom i karet var att krypa upp i hörnet där han sitter nu. och sen har han bara rört sig uppåt och neråt ett par cm. men för det mesta sitter han helt still. om han är död borde han väll inte kunna sitta fastsugen på rutan, eller? är lite orolig för honom... jag tog det väldigt försiktigt när jag introducerade honom då jag har hört att det kan vara känsliga för det.

post-2037-1446891244801_thumb.jpg

post-2037-14468912448222_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade inge slang så jag kunde "droppa in", så jag hällde i småskvättar med vatten.. väldigt lite åt gången ungefär var 20:e minut.. höll på i ca. 5-6 timmar innan jag släppte ner den i karet.

salthalten ligger 1.022, nitrat har jag inte mätt på några veckor.. sist jag mätte så var det noll.

ska testa nitrat ikväll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I bland sitter sniglarna stilla flera dagar i rad och bygger på sitt skal. Kolla om slutet på skalet, närmast foten, är vitt och ser nytt ut. I så fall behöver du inte oroa dig. Den kommer snart att vara ute och springa(?) igen fast med ett lite större skal.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade inge slang så jag kunde "droppa in", så jag hällde i småskvättar med vatten.. väldigt lite åt gången ungefär var 20:e minut.. höll på i ca. 5-6 timmar innan jag släppte ner den i karet.

salthalten ligger 1.022, nitrat har jag inte mätt på några veckor.. sist jag mätte så var det noll.

ska testa nitrat ikväll.

Ja då borde det inte vara några problem med introduceringen i varje fall, kanske kommer igång snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I bland sitter sniglarna stilla flera dagar i rad och bygger på sitt skal. Kolla om slutet på skalet, närmast foten, är vitt och ser nytt ut. I så fall behöver du inte oroa dig. Den kommer snart att vara ute och springa(?) igen fast med ett lite större skal.

// Ted

då är det säkert det som den håller på med.. kollade på den och det ser ut precis som du beskriver.

Svärd, hur flyttar man en snigel? Försökte men han sitter som limmad på rutan, vill inte skada honom så man vågar ju inte ta i heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen svärd, gjorde som du sa och den lille gynnaren släppte taget ganska snabbt.

satte honom på en sten på kvällen... sen några timmar efter lyset släckts åkte pannlampan fram :)

då var det fart på honom, satt och snurrade på skalet och kröp runt på stenen.

så nu verkar det vara fart på honom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...