Gå till innehåll

Alex's 560 liter Saltvatten


Robbygg

Rekommenderade inlägg

Tänkte att det var dags för mig att också visa upp mitt kar. :)

Akvariumet är ett hemmabygge på 560 liter. Måtten är 2300x450x550 lxhxd.

Lite info om tekniken:

Akvarium 560liter

Sump på 90 liter och en osmosbehållare på 70 liter.

Belysningen är två stycken Giesemann basic T5 4*39W

Skummare Deltec TS1250

UV-C filter Deltec 20W

Rowa filter Deltec Fr509

Kalkmixer Deltec KM500

Tunze TS24 2x12000l/h+styrdator 7095

Osmos Aquatic Nature 120s

IKS Aquastar styrdator

IKS Ph, redox, temp, salthalt, nivå sensor + två stycken uttagsskenor

Returpump Aquamedic OR3500

Eheim Foderautomat

Jäger 250W doppvärmare

Hemmabyggd överinning

Plus lite småpumpar till Uvc, rowa och påfyllning.

Änsålänge har jag bara 75kg levandesten, så det är alltså under uppstart.

dsc006161ly.jpg

En bild på karet med "möbel", jag vet det finns många där ute som inte tycker leca är snyggt! Jag tycker det ser stilrent ut. Här är karet tomt på vatten, bara korallgrus och död sten i.

dsc006227xr.jpg

Bild på sumpskåpet till höger. Ja där ska på en dörr sen.

dsc006385rg.jpg

Bild på överinningen som är hemmabyggd. Kan meddela att den funkar perfekt.

dsc006595ad.jpg

Så ser sumpen ut med all dess teknik.

dsc006705ru.jpg

Hur rörigt det än ser ut så har jag koll!

dsc007039va.jpg

hehe dykfoto

dsc007003nk.jpg

Ska ladda upp fler bilder sen. Observera att det är en mobilkamera så allting blir blått, mer än va det är i verkligheten.

Måste lägga till att detta är mitt första saltkar!

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Riktigt bra jobbat. Syns att du inte bara tänkt en gång på hur allt ska lösas. För att vara ditt första saltvattensakvarium så måste jag säga att jag e imponerad. Inte många köper rätt prylar första bygget, men du har vekligen plockar bären ur kakan. Riktigt kul å se en sån hård satsning som verkligen faller bra ut. De kommer bli roligt att se fortsättningen. Verkligen lyckat fortsätt med å skicka bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger upp lite bilder till.... Jag är för övrigt inne på att endast köra med T5 belysning, och hoppas det går bra.:)

dsc006967ws.jpg

Och ännu en till....

dsc007041hh.jpg

Måste skaffa en bättre kamera man missar alla färger. Samt att det är inte alls så blått som bilden visar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå jag glömmer inte att posta bilder.... Så fort det har blivit mer inkört och lite stabilare värden och lite annat meck är gjort så ska jag "kasta" i ca 30 stycken sniglar, som för utgöra städpatrullen samt 3 stycken Zebrasoma flavescens.

Nu har jag mest problem med massa sjöstjärnor, Ja dom små sandfärgade som finns överallt. Är det någon som vet vad dom heter? Och vart man kan hitta lite mer information om dom. Jag har eliminerat ett tiotal halva stjärnor redan men har inte sett nån nu på ett tag, kan ju alltid hoppas att dom "försvunnit" men jag vet att där finns 3 stycken stora kvar. Har för mig att dom tuggar i sig koraller o allt möjligt. Städar för bra helt enkelt.

Bifogar en bild om det kan hjälpa.

dsc006907pl.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättekul, Alexander!

Du måste ha gjort en hel del research för att köpa så mycket fin utrustning till första karet!

Ja det kan man lugnt påstå! Det krävs att man har tålamod och sitta i timmar ibland och läsa. Men samtidigt tycker jag det är förbannat skoj så jag klagar inte. Det är väldigt roligt att sitta och läsa om saltvatten. Och som alla kan se är jag ganska teknikintresserad. Jag tror också att skaffar man bra saker ifrån början så slipper man ångest sen om att "varför köpte jag inte bättre?" Okej alla tänker inte så kanske, men jag gör gärna det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man lugnt påstå! Det krävs att man har tålamod och sitta i timmar ibland och läsa. Men samtidigt tycker jag det är förbannat skoj så jag klagar inte. Det är väldigt roligt att sitta och läsa om saltvatten. Och som alla kan se är jag ganska teknikintresserad. Jag tror också att skaffar man bra saker ifrån början så slipper man ångest sen om att "varför köpte jag inte bättre?" Okej alla tänker inte så kanske, men jag gör gärna det.

Det är sant. Samtidigt kan ju hobbyn bli ganska dyr också. Vi har inte så många ungdomar och studenter i hobbyn, tyvärr. (Kanske är du student? Skriv gärna in din ålder i profilen, det blir lite roligare och personligare då :) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det kan man lugnt påstå! Det krävs att man har tålamod och sitta i timmar ibland och läsa. Men samtidigt tycker jag det är förbannat skoj så jag klagar inte. Det är väldigt roligt att sitta och läsa om saltvatten. Och som alla kan se är jag ganska teknikintresserad. Jag tror också att skaffar man bra saker ifrån början så slipper man ångest sen om att "varför köpte jag inte bättre?" Okej alla tänker inte så kanske, men jag gör gärna det.

Tycker de e vaket av dej å köpa saker som dels är av bra kvalite samt att de går att ta med till större kar senare i livet plus att sakerna är lättsålda om man skulle få för sig att sälja "Fotbojan" å köpa sej en dykresa istället. Du har gjort helt rätt som läst först å handlat sen tvärtom blir oftast mycke dyrare speciellt om man satsar hårt. MÅNGA BRA tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den här hobbyn kan bli dyr men det blir vad man gör det till ju. Tycker du Vargklo att sådana här kar som mitt kan vara ett avskräckande exempel, just pga utrustningen? Att det kan vara anledningen till att inte fler ungdomar sysslar med det? Det finns ju fler som har kostat betydligt mer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej jag är inte student, jag sluta vid gymnasiet och börja med företagande efter det.

Ja den här hobbyn kan bli dyr men det blir vad man gör det till ju. Tycker du Vargklo att sådana här kar som mitt kan vara ett avskräckande exempel, just pga utrustningen? Att det kan vara anledningen till att inte fler ungdomar sysslar med det? Det finns ju fler som har kostat betydligt mer!

Nejdå, inte avskräckande, snarast beundrande :) Själv slaskar jag med mina Ballingvätskor istället för att skaffa kalkreaktor :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nejdå, inte avskräckande, snarast beundrande :) Själv slaskar jag med mina Ballingvätskor istället för att skaffa kalkreaktor :)

Hehe ja det är vad man väljer :)....

Tänkte lägga upp lite till bilder för den som är intresserad.

dsc007155eb.jpg

Bild på iks-hörnan. Med denna styr jag belsyningen det är dom vita uttagen på den högra dosan.

Inte just nu men senare ska dem blå rören tändas 10:00 och dom vita 11:00 sedan ska dom släckas 21:00 och dom blåa släckas 22:00. Jag styr även vatenpåfyllningen som ska gå via kalkmixern sen. Samt att jag styr doppvärmaren, bara för att kunna få olika temperaturer natt och dag.

Jag vet inte om dessa armaturer eller rör går att dimmra?

dsc007171ut.jpg

7095 Tunzen, inställningarna jag har ska vara dom bästa för pumparnas livslängd enligt någon på Reefcentral som ska vara återförsäljare för dessa.

dsc006648fb.jpg

Nattbelysningen, av vad jag förstått så ska det inte vara någon höjdare då korallerna får lite konstiga "tankar", men det är iaf förbannat snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har gjort helt rätt tycker jag. Läst, bildat dig en egen uppfattning och gjort de investeringar som du tycker är vettiga. Jag ser större delen av Sailferts testutbud skymta i IKS-hörnan också.;)

Jepp där är en del men fler är på väg, rowaphos filtret ska också igång nu i dagarna, så man kan slippa så mycket alger, förhoppningsvis. Likaså kalkmixern ska igång, men man ska bara hinna med allt också :)

Jag har även fått lite ideér på att dränera skummarkoppen, är det någon som provat och göra detta? Och hur länge kan man köra med skummaren innan den måste rengöras? Just nu får man hälla ut innehållet var tredje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...