Gå till innehåll

Alex's 560 liter Saltvatten


Robbygg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nitrat 4 (var nästan noll innan)

Nitrit 0,01 (det var noll innan)

Amoniak <0,25

Min veliferum och hepatus är borta nu, det har gått fruktansvärt snabbt tycker jag. Bägge åt väldigt bra ifrån början, de tog både julian spungs foder och artemia samt ocean nutrion foder. De ahde först prick redan efter tre dagar när det blev nersläppta, det försvann efter sju dagar helt. Nu efter sex dagar så hände detta? har det ett sammanhang eller hör det ihop med grushanteringen?

Jag har också upptäckt att min Sohal har börjat "ömsa/tappa" skinn och få fläckar!? Den åt också jättebra innan, men idag så simma den bara förbi. Vad är det som händer i mitt kar? Fiskarna dör som flugor... :( Korallerna mår bra iaf, räkor och sjöstjärnor med.

Är det bara att krypa till korset och erkänna att man gått för fort fram eller är något annat fel? Hoppas någon vänlig själ kan förklara för mig vad det är som händer!

Flavacens är det enda fiskarna som gått oberörda igenom allt ihop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit en del turer fram och tillbaka med akvariet. När jag släppte ner kirurgerna fick alla fiskarna prick även pincetterna. Efter en 6 dagar började pricken försvinna och på 7:e dagen var det helt borta. Dock så strök bägge pincetterna med :smiley24: har läst att dessa ska vara extra känsliga

Dom dog under tiden fiskarna hade prick. Känns som detta karet är en enda stor flopp just nu, om det beror på mig eller något annat vet jag inte. Jag har antagligen gått för fort fram, eller börjat med för svåra fiskar, det är svårt att säga. Nu står det o väger lite om man ska ge f-n i det eller ge det en ny chans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amoniaknivån är hög borde vara < 0,1 ppm och blir farlig vid 0,2 ppm? Jag tror du tyvärr har frigjort amoniak när du fixade med sanden. Har du mätt ph? Det är så att du just nu gynnas av ett icke allt för högt ph. Det finns (om jag är rätt informerad) ett samband mellan ph och amoniaks "giftighet"

Jag tycker beskrivningen av problemen med dina fiskar pekar mot amonikaförgiftning med snabb andning (amoniaken förstör syretransporten i blodet). Fläckar fenproblem medmera tyder på sekundära bakteriella angrepp.

Försök få ned amoniakhalten med vattenbyte och om du har ozon kör det för det hjälper att omvandla amoniaken till det något mindre giftiga nitrit och sedan nitrat.

Jag tror dina lägre djur kommer att påverkas också. Det som förbryllar mig är att Flavcensen inte visar några tecken. Den borde också vara påverkad av amoniaken tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph ligger på 8,1 - 8,2 som vanligt. Men min ammoniak värdelapp (Salifert) visar inte lägre än <0,25 och själva testet visa på ett värde lägre än 0,25.

Dessa bakteriella angrepp kan man förebygga detta på något vis? Kan man köra aktivt kol för ammoniak?

*edit* Nu är Sohalen borta med... Men mina flavacense är hur pigga som helst, simmar runt o plockar bland stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag editerad mitt inlägg medans du skrev ditt...

Bakteriella angrepp kan kureras med medicin. Jag är ingen expert men det brukar inte funka ihop med lägre djur.

Jag trodde det var 0,25 ppm amoniak som du menade...

Tveksam om aktivt kol hjälper men jag skulle köra det om jag hade hemma ingen idé att spara på krutet just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag vet inte. Mina flavacens mår bra, och korallerna med. En av korallerna håller på att ömsa skinn just nu, det är ett gott tecken kanske. har också upptäckt at jag börjar få röda slemalger här och var, jag som precis blivit av med det!

Ska man försöka plocka ur grusen helt och hållet? Hade jag bara hållt mig till finkornig grus från början så skulle jag kunna haft diverse sandvändare och så hade det kanske inte samlats massa skit i det, och sådana här saker skulle inte inträffat. Antingen tar jag bort det helt och hållet eller så lägger jag i ny fin sand när jag tatt bort det gammla, och skaffar sandvändare senare.

Jag ska också göra ett litet vattenbyte då min 200 liters osmostunna nästan var tom. Funderar även på att skaffa ett 20W uvc filter till. Sen måste jag även bygga om cirkualtionen lite. Nu sitter överinning och utblås på samma sida, vilket innebär att det bildas en stor hinna på andra hälften av akvariet där det sammlas all möjlig skit. Men samtidigt har jag varken ambitioner eller motivering till att göra något nu eller att pumpa in mer pengar. Dessa fiskarna och vattenläckaget kosta några tusen kan jag berätta.

Jag ska nog också tänka om helt och hållet med valet av djur. Jag får lägga mig på en nivå som jag kan hantera. Det är ju inte meningen med en hobby att man ska gå runt och ha magsår för man ororar sig för en dyr fisk man köpt, då är man helt fel ute tror jag. Man kan få ett vackert akvarium med lite billigare fiskar och koraller med, det är jag övertygad om. Det är där man får börja innan man har erfarenheten det är bara till att inse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte ovanligt att man får ut oönskade saker (t.ex. amoniak) i vattnet när man håller på med gruset, speciellt om det är mer än ett tunt skikt. Jag skulle föreslå att du byter vatten och ser till att dina värden stabiliseras igen framförallt amonik och nitrit och nitrat till de fina nivåer du hade förut. Om du sedan vill ha ut gruset så sug ut det med en grov slang i samband med vattenbyte. Så du får med både grus och den skit som finns där ut ur burken.

Jag har ju följt din tråd med intresse och det är jäkligt trist att du råkade göra ett enda förödande misstag när du gjort allt annat så rätt. Du har tagit dig an den här hobbyn på ett bra sätt och det är toppen att du inte ger upp nu trots den tuffa motvinden. Snart har du fler vackra fiskar i din burk igen och korallerna på bilderna ser ju ut att ha klarat sig bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är alltid tråkigt att någon lägger ner men önskar dig all lycka med det nya mindre karet skulle du ej kunna ha kvar dina T5 lampor å ett kar som är 91långt och så brett som dessa två armaturerna är. Bra ljus över ett mindre kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va???? varför lägga ner? Tycker du ska fundera lite på att köra vidare på ditt nuvarande kar, det har ju minst sagt alla förutsättningar för att bli ett kanon kar, du har ju teknik som skulle göra dom flesta avundsjuk (inklusive mig:smiley9: ) Förstår att det måste kännas grymt frustrerande att förlora så fina fiskar. Men är det inte bättre att han några lite lättare fiskar typ ocellaris &någon blenid i ditt nuvarande ett tag medans karet mognar. Det är nog så underhållande fiskar, för mig iaf. Sen när du har lärt dig hur ditt kar fungerar och reagerar i olika situationer så kan du GO BIG!!! Tycker det skulle vara tråkigt om du lägger ner det här karet när du är så nära.

Hoppas det ordnar sig för dig.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger inte ner bara på grund av att fiskarna dog. Det handlar en del om att jag tycker det är fruktansvärt kul att bygga ;), jag måste ha något att snickra på. Sen så är det inte jättebra med öppet akvarium iheller, diverse lukter och fukt sprider sig som fasiken. Sen är det vissa saker jag vill göra annorlunda. Tex så vill jag köra med closed loop, endast finkornig sand (om jag ska ha nån överhuvudtaget), borrade hål för överinning, större osmosreserv osv. Sen är det nog roligare att börja med ett mindre, som det går fortare att fylla. Sen att det dels tar mindre plats. Man måste ju få prova massa olika saker för att hitta det som man tycker funkar bäst "för att halka på rätt bananskal så måste man äta många bananer"

Men som sagt jag ger inte upp hobbyn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja lukten är väl inte det värsta men fukten är, det försvinner 7-8 liter om dagen och nånstans tar det vägen! Med huv på karet inbillar jag mig att det inte sätter sig i väggarna på samma sätt.

Det nya karet blir en välvd historia 150x50x60 lxdxh. Med en möbel som De3zd typ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lägger inte ner bara på grund av att fiskarna dog. Det handlar en del om att jag tycker det är fruktansvärt kul att bygga ;), jag måste ha något att snickra på. Sen så är det inte jättebra med öppet akvarium iheller, diverse lukter och fukt sprider sig som fasiken. Sen är det vissa saker jag vill göra annorlunda. Tex så vill jag köra med closed loop, endast finkornig sand (om jag ska ha nån överhuvudtaget), borrade hål för överinning, större osmosreserv osv. Sen är det nog roligare att börja med ett mindre, som det går fortare att fylla. Sen att det dels tar mindre plats. Man måste ju få prova massa olika saker för att hitta det som man tycker funkar bäst "för att halka på rätt bananskal så måste man äta många bananer"

Men som sagt jag ger inte upp hobbyn!

Ok då är jag med i svängarna. Ja du måste verkligen gilla att bygga om börjar på ett nytt precis när det första är klart;) . Det syns iof oxo på dina bilder, allt ser snyggt och ordningssamt ut.

Ser fram emot mycket bilder på det nya bygget, keep up the work:smiley20:

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...
  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...