Gå till innehåll

Alex's 560 liter Saltvatten


Robbygg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker du Vargklo att sådana här kar som mitt kan vara ett avskräckande exempel, just pga utrustningen? Att det kan vara anledningen till att inte fler ungdomar sysslar med det? Det finns ju fler som har kostat betydligt mer!

Nix, snarare inspirerande, visst har man lite kasst med pengar men det är bara att bygga på teknikarsenalen med tiden, tror snarare att det är de gamla fördomarna om att det är smått omöjligt att ha saltkar som ställer till det för folk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kan iaf konstatera att det råder delade meningar om detta. Vissa tror att det kostar ohyggligt mycket pengar och andra tror att det är svårt, medans det finns dom som tror att det är bägge och. Som sagt tidigare så blir det ju helt och hållet vad man gör det till. Man kan ju komma undan nått sånär billigt, och det behöver inte vara så svårt iheller.

Men jag tycker inte vi behöver disskutera det vidare i denna tråden, snälla!

Mvh,

Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan bara instämma med resten av folket.. SNYGGT.... gillar din uppställning av stenen.. en fröjd för mitt öga.. ska bli kul att se de växa fram saker i den miljön..

ps.. allt snack om de e dyrt eller svårt.. ta de i en annan tråd.. detta e ju robbygg´s nya tank tråd...

/ HB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag uppgraderat min förra skummare (TS1250) till en ny Deltec TS1060. Jag gjorde det för att det kändes som 1250'n var ett gränsfall plus att jag hade tänkt o stoppa i en del fisk. Har satt igång rowaphos filtret med; det blev brunt i hela akvariet men det försvann efter någon timma.

Har även fått iordning sumpskåpet och rensat upp bland grejerna och satt i en extra hylla. :)

Har även skaffat lite mer korallgrus av en lite större dimension för att det inte ska blåsa bort i mitten hela tiden.

Bifogar lite bilder på det hele...

bild17iv.jpg

bild20dc.jpg

bild36ln.jpg

Jag skulle lagt upp bilder på själva akvariet också om det inte vatt för det var så jädrans grumligt, inget roligt och se. Jag måste även bygga om lite så att själva utloppet ifrån sumpen kommer på motsatt sida av överinningen. Nu är det så att allt skit på ytan lägger sig på andra sidan.

Kommer med fler bilder sen, det har börjat växa massa bruna alger här och var med, när är det läge att sätta in sniglar? Karet har vatt igång i tre veckor ca.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp det är så rätt så, NV kameran blev en billigare variant ifrån Kjell & Company. Som ska monteras ifrån kortsidan, så den kan vara igång dygnet runt, även för åskådare.

Okej då ska jag prova med några sniglar till helgen och se hur det blir. Det ser ut till att vara mycket mums för dom :)

Lejonkungen: Menar du den blåa filtermattan i skummaren? Den har jag där endast för det inte ska porla så mycket.

post-1868-1446891247599_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skärmen hittar man på Komplett.se exempelvis.

Då ska jag med andra ord ta bort filtermattan i överinningen med? Den fyller samma funktion som den i skummaren, för att förhindra porlandet. Men hur ska man då filtrera bort alla "större" partiklar som svävar omkring i vattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej får kolla upp vart man hittar det nånstans....

Bifogar lite bilder på karet sålänge!

Någon som vet vad detta är?

bild13ou.jpg

Ännu en stjärna....

bild39fk.jpg

bild53lx.jpg

Här kan man se hur jag har satt fast listen, lite grus på glaset kan ni se med :ler:

Till helgen ska jag släppa i en 10 stycken sniglar. Dem hjälper väl inte på brunalger också?

Är det någon idé med att skrapa bort brunalgerna? Eller är det bara till att vänta ut det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger till värdena i vattnet, karet har varit igång i tre veckor nu.

Salt: 1,024 - 1,025

Ph: 8,1

Kh: 9,6

Ca: 365

Nitrat: 5

Nitrit: 0

Fosfat: 0 (är det möjligt?)

Redox: 369 Mv

Temp: 25,5

Ps. jag borsta bort lite brunalger, silken skillnad det blev, nu ser karet ut som på det första bilden igen nästan! Ds.

Inte lätt för er att se skillnaden, men här syns den iaf ;)

post-1868-14468912477563_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken är en skuggfisk och är väldans sällsynt, finns endast i de'paint tror jag :skrattar:

Jo rowaphosen körde jag igång med för två dagar sen nu, så jag hoppas det gör någon nytta snart. Jag fortsätter att skrapa brunalger sålänge, akvariet ser lite trevligare ut utan de.

Wrang eller Tedb vart hittar man en micropåse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var sniglarna och KM500'an på plats. Det blev bara tio sniglar till att börja med.

Lite bilder på kalkmixer installationen.

dsc007468rp.jpg

Igångsatt och fylld med rowakalk.

dsc007477jg.jpg

Här har den varit igång 24 timmar, kalken har lagt sig och osmosvattnet är påkopplat. Jag har satt kalkmixern på en timer via Iksen. Så den går 30 min och är avstängd 45 min. På så sätt blir inte påfyllningsvattnet så mjölkigt.

dsc007627ev.jpg

dsc007601ar.jpg

Det blir trångt att få plats med en kalciumreaktor sen, hehe.

Här är en bild på min enkla bypass, som jag inte rekommenderar att man gör på detta vis då den funkar ganska dåligt.

dsc007637pk.jpg

Lite bilder på sniglarna, är det någon som kan se om detta är Turbo spp, eller Astrea?

dsc007570cq.jpg

dsc007582ud.jpg

Jag har funnit en nackdel med den korallgrusen jag har, när sniglarna ska ta sig över dom brukar dom välta och landa uppochner. Sniglar sniglar runt hela tiden eller pausar dom då och då? Dom har varit aktiva sen jag släppte i dom fram tills imorse, då upphörde aktiviteten och dom bara sitter där :)

Jag koppa in dom under en tre timmars tid ungefär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...