Gå till innehåll

Alex's 560 liter Saltvatten


Robbygg

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...
  • Svar 98
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jehepp då har man repat sig någorlunda ifrån den smärre förödelsen. Har skaffat två fiskar och tre räkor sen förra posten. Även en kalciumreaktor modell hemmabygge och en Niveaumat SP3000 för att dryga ut osmoskapaciteten.

Fiskarna är Forcipiger flavissimus, och räkorna är vanliga Lysmata Amboinensis. Reaktorn är en schuran kopia.

Som vanligt lite bilder på det hele...

dsc008605bd.jpg

dsc008343uz.jpg

dsc008135iq.jpg

dsc008097yy.jpg

dsc008458ww.jpg

dsc008086ed.jpg

dsc008409qv.jpg

dsc008157bl.jpg

dsc008302wo.jpg

Var det någon här som var på ett föreningsmöte i Malmö för ca 3 veckor sen, och möjligtvis såg bilder på mitt kar där, tror det visades av någon från Simontorp.

Well såhär är det ser ut nu iaf:ler:

Brunalgerna har nästan försvunnit helt och ersatts med några enstaka blå gröna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Jag ska inom kort lägga upp nya bilder, mina koraller har växt fantastiskt bra. Ska snart också "få" i en bunke kirurger, har även skaffat en annan typ av korall. Men som sagt så vet varken jag eller dem jag handlar av vad det är för koraller så man får lägga ner en massa research på att luska fram det. Ni på guiden kan kanske hjälpa så fort jag lagt upp bildbevis :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Armaturen är 90,5 cm långa, 26 cm djupa och 8,5 cm höga.

Det har varit en del turer fram och tillbaka med akvariet. När jag släppte ner kirurgerna fick alla fiskarna prick även pincetterna. Efter en 6 dagar började pricken försvinna och på 7:e dagen var det helt borta. Dock så strök bägge pincetterna med :smiley24: har läst att dessa ska vara extra känsliga. Detta är jäkligt deprimerande för jag gillade dem skarpt och jag hatar när djur dör för mig. Detta är väl ett klassiskt exempel på att man ska köra karantän innan.

Kirurgerna är:

1st Hepatus 4cm

2st Flavacense 8cm

1st Veliferum 14cm

1st Sohal 10cm

För övrigt så funkar det bra med kirurgerna, alla äter som de ska osv. Sohalen och hepatusen håller ihop i "vått och torrt" de simmar nästan alltid med varandra och nästan kelar med varandra. Jag kör med Julian Spungs foder till dem varvat med artemia. Korallerna mår också bra de växer på och blommar ut. Förutom sacrophytonen som fått lite fläckar. Vattenvärdena är också skapligt stabila nu.

Salt 1.023

Ph 8,2

Nitrat 0

Nitrit 0

Kh 8,9

Ca 395

Phosfate 0

Ska försöka fixa bra bilder ASAP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fisken är en skuggfisk och är väldans sällsynt, finns endast i de'paint tror jag :skrattar:

Jo rowaphosen körde jag igång med för två dagar sen nu, så jag hoppas det gör någon nytta snart. Jag fortsätter att skrapa brunalger sålänge, akvariet ser lite trevligare ut utan de.

Wrang eller Tedb vart hittar man en micropåse?

Tja, coolt bygge -respekt

Jag kör med ett vanligt sketet kaffefilter på utloppet till ytavrinningen, som jag byter en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en del funderingar på att ta bort gruset i mitt akvarium, är det några fördelar/nackdelar med det? En nackdel är att jag har halvsnygg frigolit under stenarna. Eller att jag bara ska ta bort det grova gruset, ser faktiskt inte bra ut alls med halvgröna småstenar på bottnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Hepatus och veliferum har blivit väldigt kassa. Dem blev det efter att jag rört runt i gruset igår. Vad kan det bero på? Veliferumen har fått missfärgade fenor, alltså nästan svart längst ut på bakfenan. Den bara står och trycker i ett hörn med och flämtar väldigt mycket. Hela kroppen är missfärgad, massa "fläckar" Den hade prick för en vecka sen men sen försvann det och nu ser det ut som den har massa syrebubblor på kroppen.

Vad har jag nu klantat till det med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...