Jump to content

Recommended Posts

Härliga färger där på ricordean och lobophyllian 👌👌

Jag boostar mitt pH med hjälp av sofnolime (co2-remover) kopplat till luftintaget på skummaren. 

Tar jag bort co2-removern kommer jag knappt över 8 i pH (trots natriumkarbonat i ballongen som höjer pH). 

Posted (edited)

Ja färgerna är riktigt schyssta.  Blir fina bilder med D&D Coral Color Lens.

Har testat 2 little fishes variant för över 1 år sedan.  Rätt säker att den skall bli lila när den är mättad

Gav inte ett dugg vad jag kunde mäta mig till. Dagsfärsk bild

Fortfarande kritvit i behållaren. Kan ju tycka att den borde på något sätt bli lila efter flera månaders test samt 1 år i behållare.

Har inte så långt till att ta till borrmaskin för uteluft. Det har bara inte blivit av. Borra genom fönsterkarmen när frugan är o handlar kanske. 

Dra in kall luft vintertid till skummaren. Kyler man inte ned karet en hel del?

20210315_165555.jpg

cdx1.jpg

Edited by Stensson
  • 4 weeks later...

Gjorde en borrning i fönsterkarmen för 2 veckor sedan för att ta in uteluft till skummaren.

Ph ligger nu på 8,11.

Upplever absolut ingen förändring i karet. Ingen ökad förbrukning på kh.

Upptäckte för 3 veckor sedan att jag hade väldigt hög Nitrat.

Mätning med Red Sea´s pro test ger mig någonstans mellan 16 - 32 i nitrat. ( High range)

Har doserat 15 ml av nopox dagligen. Ser ingen förändring överhuvudtaget.

Skall det ta så lång tid innan man ser en förändring?  

On 2021-03-15 at 17:09, Stensson skrev:

Fortfarande kritvit i behållaren. Kan ju tycka att den borde på något sätt bli lila efter flera månaders test samt 1 år i behållare.

Den media som jag använder färgskiftar inte, bevakar via min PH probe för tillfället. Om jag ser att pH sjunker för lågt så byter jag. 

Men, även den media som skiftar till lila kommer strax därefter skifta tillbaka till vit igen. Vet inte vart jag läst det, men vet att det stod så någonstans 😊

Vad gäller ute-luft till skummaren så kan det vara en bra idé, särskilt om man bor dåligt ventilerat eller med många familjemedlemmar (djur och folk och fä) som andas. Men, det är också viktigt att luftslangen inte är för lång. Ju längre slang desto svårare är ser för pumpen att suga in luft och det kommer också påverka prestandan. 

Sen är ju 8.1 inte dåligt, särskilt om det inte är din peak på dagen 😊👍 mitt pH är som högst tidig kväll, runt kl 19. När gjorde du din mätning? Och med vad? 

Mätningen gjordes vid 12 tiden tror jag. Kalibrerad ph-mätare ( kollat av den mot 3 punkter så den borde vara ok)

Billig mätare dock så vi får väl se hur länge den fungerar. 

Skall försöka komma ihåg att mäta vid 7 tiden i morgon och se om det blir lite högre.

Har 3 meter slang till skummaren. Deltec 1350 eller 1351.  Men tänkte uppgradera framöver om jag hittar något billigt. Kan vara precis på gränsen