Gå till innehåll

Sjuk Banggai Cardinal


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Hej Alla,

idag köpte ja två Cardinalfiskar som verkade må bra och allt verkade vara Ok. Jag startade acclimatiseringen (med dropp) 45min efter att dom sattes i påsar och lät detta ske i ca 2 timmar. Dom verkade må bra och dom tryckte omgående i ena hörnet. Efter denna tid så försvann den ena medans den andra stannade kvar på sin plats. Jag hittade honom bakom en sten och han andades riktigt tungt (den andra flämtar inte). Just nu flyter han runt med vattenströmmer och har helt tappat simförmågan, fastnat på vissa ställen och andas tungt.

Vad bör jag göra?

Ska jag ta ut honom och avliva eller ska jag avvakta och se om han repar sig under natten? Vad har ni lärt er av era erfarenheter?

Om jag nu ska avliva honom, vilket är det bästa metoden för att inte orsaka lidande? Är det att lägga fisken i en påse med vatten i frysen?

Jag ser inget problem med vattnet då mina vanliga parametrar visar följande med salifert tester, refraktometer och glastermometer:

Temp: 26

Densitet: 1.025 / 33%

pH (kväll): 8.1

KH: 9.4 dKH

NO3: <0.2 ppm

NO2: <0.01 ppm

NH4: <0.25 mg/l

Totala fosfater: 1.0 ppm

Jag ser inget fel på hans gälar alls, bara den totala avsaknad av rörelser + tunga andningen.

Den enda orsaken jag kan tänka mig utöver stress i nuläget är att han eventuellt kommit åt min H. Crispa, men jag vore mycket tacksam för råd & förslag.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte vad det är för fel på fisken men att lägga honom i frysen måste väll endå vara det grymaste jag hört då fryser han ju ihjäl å det är det väll ingen av oss som vill ?

det mest humana är nog att lägga honom i en påse å slå den mot någort hårt så att den dör omedelbart.

Är det nån som har en bätre iden så vill jag gärna höra den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Hans.

Jag fick syn på honom i en håla, och han hade slutat andas. Jag tog ur han och kollade i en skål om han rörde sig, vilket han inte gjorde. Jag var säker på att han var död när jag bankade till honom mot bänken.

Mitt första fiskdödsfall :ledsen:

Dock i samband med att jag fiskade upp honom hittade jag en Harlequin mantis. Dags att bygga en fälla!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara inflika en kommentar om att lägga djur i frysen. Tanken är att ämnesomsättningen sänks med temperaturen och att fiskarna hamnar i "dvala" som liknar att bli nedsövda. Till slut stannar hjärtat och fisken somnar in. Det skall alltså inte vara en särskilt panikartad situation för fisken eftersom den blir slöare och slöare. En del argumenterar dock att issprängning av cellerna kan ske medan djuret fortfarande lever och att detta skulle kunna vara mycket smärtsamt. Sen går det ganska långsamt också och snabbt kan nog ibland vara att föredra.

Ett snabbt och hårt klubbande är nog bra. Själv har jag använt kniv/sax med ett snabbt dekapiterande hugg/klipp bakom gälarna.

Något som sägs vara mycket humant är eutanasi (dödshjälp) med olja av kryddnejlika. Skall vara dödligt för fiskar vid 1/4 ml per liter. Fisken skall fredligt somna in helt stressfritt. När den har somnat skall man dock helst kombinera detta med hårt slag/kniv/frys för fisken kan vakna igen. Har inte prövat detta, men skulle väl kunna tänka mig. Är väldigt ledsamt att se djur man har haft länge bli dåliga och man vill ju deras bästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iskristallerna bildas nog inte innan djuret redan är dött. Jag tror dock själv att en snabb avlivning är bäst, trotts att det känns väldigt grymt. Jag tycker att detta är ett bra ämne att tala om då vi alla kommer att ha sjuka/döende fiskar under vår hobby, och det är intressant att höra hur ni tänker och gör.

Det sista jag/vi vill är att orsaka onödigt lidande. Själv kommer ingen fisk någonsin att möta avloppet i detta hem, vare sig levande eller dött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Petrol, skulle inte alls förvåna mig om din andra cardinal snart dör av samma sjukdom (om du nu köpte vilda). Försök att boka odlade ex från personer på forumet. Tyvärr bor jag i Helsingfors för tillfället så jag kan inte skicka några till dig.

Tycker att man ska bojkotta importerade Banggaier och försöka sig på att odla dem om man har möjlighet. De är ganska lätta och de kan äta levande artemia från dag 1. Tycker också att det är svagt av affärer att ta in fisken, om problemet fortfarande finns, när de vet att 99% dör ganska omgående. Men money talks...

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var kanske dumt gjort, men jag skaffade en ny idag. Jag hoppas verkligen denna klarar sig och den andra verkar må bra och har aptit. Detta är i alla fall sista gången jag skaffar något viltfångat på detta vis.

Tack Clownen för tanken, läste i en tråd om dina Karinaler och kul att höra hur bre det gått.

Jag håller er uppdaterade...

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, tänkte uppdatera er med vad som skett. Båda kardinalerna är nu borta. Med borta menar jag spårlöst försvunna. Jag tror att problemet var min idiotiska tanke på att kombinera kardinalfiskar med en H. Crispa.

Anemonen ser mycket mätt ut (den är inte ivrig efter mysis för tillfället) och jag anar att Kardinalerna brännt sig på anemonen och fallit offer för den. Annars är dom döda någonstans i karet bakom min LS där jag inte ser dom. Jag ska leta i morgon efter kropparna men jag tror att min teori stämmer.

Någon med liknande erfarenhet? Utgör 2 döda Kardinalfiskar stora problem för karets balans om dom inte hittas och tas bort omedelbart?

Vänliga hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många gångar har jag tjatat om karrantän??? Du riskerar inte bara denna fisk utan alla andra som du har i karet och dessutom har du ingen chance att behandla. Transport och vattenbyte utlöser dessotom stresshormoner som gör att en latent smitta bryter ut. Att säga vad denna fisk drabbats av är omöjligt man måste obducera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart Ingvar är ett karantänskar en viktig grundsten, men det är inte alla som kan ordna rubbet inför/runt en uppstart.

Givtvis är dödsorsaken okänd, men sista fisken strök sig mot anemonen och såg medtagen ut, strax därefter var den borta, därav min gissning. Kanske inte orsak, men möjlig konsekvens. Hur som helst var inte mitt önskemål att plåga ihjäl tre Kardinaler. Jag har lärt mig en läxa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra Peter men som jag sa tidigare i tråden så var det inte oväntat när det gäller arten. Dödsfallen beror inte på anemonen utan troligare den sjukdom som arten är drabbad av och som innebär att de allra flesta dör kort efter introduceringen. Ingen kritik mot dig Peter och karantän hjälper inte mot denna sjukdom som ej sprids vidare till andra fiskar.

Bojkotta köp av denna fisk och leta efter odlade exemplar. Denna art har minskat kraftigt i naturen och kommer nästan till 100% stryka med helt i onödan.

Jag fick en rekordkull på 57 kardinaler för tre dagar sedan så om du har vägarna förbi Helsingfors i maj/juni är du välkommen att hämta några :).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...