Gå till innehåll

Sjuk Banggai Cardinal


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Tack Clownen. Mycket trevligare att få kritik på ett ödmjukt sätt som du framför det, till skillnad från vissa andra som måste hävda sig samtidigt.

Jag uppskattar ditt erbjudande, men jag ska först skaffa mig mycket mera erfarenhet innan jag ens tänker tanken på att skaffa nya (uppodlade då givetvis). Sannolikt undviker jag dessa i framtiden helt och hållet.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter

Jag tycker absolut inte du ska undvika arten pga det som hände med dina importerade. Hittar du odlade exemplar är de relativt lätta fiskar som dessutom kan vara en bra introduktion till odling om detta skulle intressera dig (det är enligt mig höjdpunkten inom hobbyn).

Ge inte upp :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha, ännu ett bakslag. Jag köpte en kopparbandad picettfisk i förrgår som var pigg och åt väl i affären. Jag introducerade honom hemma i karet efter 2 timmars acklimatisering och den åt då jag utfodra alla fiskar. Dagen efter var min Z. Desjardinii på honom och markera, men inget allvarligt. Desjardiniin hade tre-fyra prickar som dagens efter var borta (p.g.a putsarräkan?). Inatt dog pincettfisken, på samma manér som Kardinalfiskarna (fr. samma butik & leverantör) och man börjar misstänka cyanid som infångstmetod. Pincettfisken dog på 40 min, från att verka må bra till sista andetaget.

Innan Ingvar klipper & klistrar så vill jag meddela att jag har nu iordninssatt ett karantänskar på 20 liter med skummare, värmare och cirk. pump som står redo för nya fiskar alt. isolering av fisk med pricksjuka.

Man lär sig bäst via den hårda vägen :död:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det är cyanid eftersom dödsfall pga cyanid ofta sker långsamt och fiskarna verkar må bra och har god aptit och fina färger ända tills de helt plötsligt dör (går dock inte att utesluta och det kan ha varit en bidragande orsak). Pincetten är en känslig fisk som dessutom ofta hittar pumparna förr eller senare. Tråkigt att du haft sådan otur. Hur länge hade de funnits i butiken?

På tal om cyanid, har ni någon uppfattning hur ofta det förekommer idag? Situationen verkar ju ha blivit lite bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag frågade i butiken och cyanid, och fick svaret att ingen kan ge en 100% garanti på att det inte har används. Kanske är det vanligare en man tror, och leverantörerna kanske inte får den informationen, och inte butiken heller.

Jag klandrar inte butiken!

Salthalten låg runf 1.021-2 har jag för mig, mitt kar ligger på 1.024-5. Acklimatiseringen gjordes på minst 2 timmar, tillsammans med en Lysmata wurdemanni som för tillfäller mår utmärkt.

Jag vet ej hur länge den varit i butiken, men den var inte i karantän, vilket skulle indikera minst 2 veckor.

Vattenvärdena ska mätas igen ikväll, var för 4 dagar sedan optimala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ang Cyanidfångad fisk så får de tydligen en brun prick på buken, då de äter men inte kan ta emot näringen för att cyaniden bryter ner dem inifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...