Gå till innehåll

Vill bli av med kolonianemoner


wrroomm77

Rekommenderade inlägg

Jag har några knappar som jag misstänker är palyotoa och sånna vill jag inte ha!

de sitter några lite varstans som har växt upp från LS

kan jag spruta Kalciumhydroxid på dom så de dör eller släpper de palytoxin då?

hur blir jag av med dom ???? och jag kan inte ta ut stenarna de sitter på heller??

Jag är lite orolig för giftet palytoxin hur farligt är det igentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har massor med Palythoa i akvariet! De växer i mängder på vissa stenar och bildar hela fält med små "ögon"

Har flera olika färger. Tycker att de är otroligt vackra ihop med andra koraller. Har inte upplevt att dom påverkar andra koraller negativt heller. Giftet kommer ju inte ut i akvariet så länge man inte skadar dem. Men rådet är iallafall att tvätta händerna noga för säkerhets skull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att få bort Palythoa utan att ta upp stenen från karet.

Om du sprutar kalciumhydroxid på dem tror jag bara att de drar ihop sig. De lär inte dö.

För att ta död på dem måste du ta ut och lossa. I akvariet går det att sänka pH men då dör också allting annat så det är inget att rekommendera.

Rädslan för dem är kanske lite överdriven eftersom det verkar som om de bara i enstaka fall kan producera giftet.

Jag har själv av rädsla gjort mig av med en hel del kolonier av Palythoa men nu finns de, återigen, på lite blandade stenar och denna gången kan jag inte sälja av dem eftersom det finns andra koraller på samma stenar. De har funnits i akvariet sedan första starten och har aldrig orsakat någonting mer än lite stumma fingrar. Då har mina Euphyllior gjort betydligt värre saker. Har fortfarande ärr på armarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt bli att skada dom. De är vackra har haft sådana sedan mitt första kar 1978. Tagit i dom många gånger utan något hänt. Jag gissar att de inte är giftiga i akvarier normalt då de saknar den symbiont som tros producera giftet. Om man skadar dom så släpps gifter ut i vattnet (se sjögurkor). Dock skulle jag inte använda dom som smörgåspålägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...