Robbs Postat 16 februari 2018 Författare Postat 16 februari 2018 Imorgon har det gått 3 veckor så jag tänkte göra ett vattenbyte på 10%. Eftersom att det är så lite vatten fundrade jag på om man kan använda Biltemas destillerade/batterivatten istället för kranvattnet.? Ska köpa en spann med lock tänkte jag, kan man ha det ståendes utan cirkulation i nån vecka? Eller vattnet blir dåligt kanske? värdena är oförändrade. Salt 1.024 no3 10ppm kh ca 10 ph 8,15 Citera
Christian J Postat 16 februari 2018 Postat 16 februari 2018 (ändrat) Vet inte om Biltemas batterivatten går att använda, men om du brukar använda kranvatten för avdunstningen så går det säkert utmärkt även till vattenbyten. Möjligen skulle hårt kranvatten ihop med saltblandingar avsedda för osmosvatten kunna ge kalkfällningar, särskilt om det färdigblandade vattnet sedan försvaras i hink. Även salter med aminosyror tillsatta kan vara olämpliga att förvara, enligt den här tråden: Ändrat 16 februari 2018 av Christian J Citera
Robbs Postat 17 februari 2018 Författare Postat 17 februari 2018 Tack Ja jag tänkte mest att det kanske var bättre med destillerat vatten. Kostar inte mycket med dom litrarna jag använder. Ska iväg o köpa hink med lock nu iaf. Citera
Robbs Postat 17 februari 2018 Författare Postat 17 februari 2018 Saltet är på blandning. Får se om det blir rätt. Fick göra betydligt mindre än vad dom 28 litrarna som stod på påsen. Mäter givetvis innan jag bytar. Gogglat hur länge man kan ha det i spannen innan det blir gammalt.. verkar vara många olika svar på det. Men minst en vecka ska vara ok.två veckor hade varit perfekt. Har börjat få lite brunalger på sanden nu där dom svaga lysdioderna har lyst. Även gröna alger på stenarna har börjat skymta men det är väl normalt? Idag är det precis 3 veckor sedan jag startade. Något jag ska tänka på vid vattenbyte mer än temp och salthalt? Citera
Robbs Postat 17 februari 2018 Författare Postat 17 februari 2018 Här är dom gröna algerna som är på gång med min lille liftare. Till vänster i det gröna sitter dom som jag tror är glasrosor men dom har inte växt nånting på 2 veckor men jag tror att dom blivit fler. Citera
Robbs Postat 17 februari 2018 Författare Postat 17 februari 2018 Mobilen har lite svårt för att fatta fokus.. ska starta upp min gamle nikon någon dag. Stjärnpolyperna gillade nya lampan. Dom har fått mer neongröna spröt iaf. Citera
Robbs Postat 17 februari 2018 Författare Postat 17 februari 2018 Funderar på om det kan vara parazoanthus jag har fått in med stenen. Om det skulle vara så lär jag inte vilja ha den heller... Det lär jag bli varse med tiden. Citera
Robbs Postat 24 februari 2018 Författare Postat 24 februari 2018 Har skaffat två eremiter idag. Dom skulle inte bli större enl säljaren så jag hoppas de är blåbenade dvärgar? dom har nästan rensat all grus nu, den var brun innan idag och vit igen men finns det inkomst så finns det utgift. Dom har bajsat så himla mycket. Vet inte hur pass det ändrar vattenkvalitén. Ska göra andra vattenbytet imorgon. Värdena är fortfarande stabila nitraten ligger fortfarande på 10. Vet ni vilken sort eremiten är? Citera
Robbs Postat 16 mars 2018 Författare Postat 16 mars 2018 Kan detta vara någon sorts ägg? Vita små prickar på stenen. Citera
Robbs Postat 17 mars 2018 Författare Postat 17 mars 2018 19 timmar sedan, stigigemla sa: Ser ut som kalkrörmaskar. Ok tack. Ska googla lite. Är det något man inte vill ha? Har fått lite små gröna alger på ena stenen. Trådiga. Citera
danne031 Postat 18 mars 2018 Postat 18 mars 2018 17 timmar sedan, Robbs sa: Ok tack. Ska googla lite. Är det något man inte vill ha? Har fått lite små gröna alger på ena stenen. Trådiga. De är ofarliga filtrerare, svåra att vara utan om man säger så 1 Citera
Robbs Postat 18 mars 2018 Författare Postat 18 mars 2018 2 timmar sedan, danne031 sa: De är ofarliga filtrerare, svåra att vara utan om man säger så Ok. Tack. Men dom där håriga algerna? Gröna. Citera
kaptenen Postat 18 mars 2018 Postat 18 mars 2018 Hår/trådalger brukar generellt vara vanligt när det är nystartat och vid tillfällen när det är rikligt med näringsämnen. Eremiter brukar vara bra på att tugga ned dessa. Hade du haft större akvarium hade en sjöborre och ev en Salarias kunnat hjälpa till dessutom 1 Citera
Robbs Postat 19 mars 2018 Författare Postat 19 mars 2018 (ändrat) 23 timmar sedan, kaptenen sa: Hår/trådalger brukar generellt vara vanligt när det är nystartat och vid tillfällen när det är rikligt med näringsämnen. Eremiter brukar vara bra på att tugga ned dessa. Hade du haft större akvarium hade en sjöborre och ev en Salarias kunnat hjälpa till dessutom Ok. Tack. Ska jag bara låta det vara som det är eller ska man försöka göra nåt åt det? Det är 2 månader gammalt nu. Har 10ppm nitrat. Svårt att se men där e en liten del av trådarna. Ändrat 19 mars 2018 av Robbs Citera
kaptenen Postat 19 mars 2018 Postat 19 mars 2018 Hur ser din städpatrull ut totalt sett? Oftast är det bra att ha en blandning av olika arter av snäckor och av eremiter då alla har sin egna delikatessalg de gärna äter mer än andra. Du kan sen alltid också skrubba bort tofsarna och håva/ slamsuga upp bitarna för att irritera algen så att den inte får alltför stort fotfäste. Men som sagt mkt vanligt med sånna här alger i början. Citera
Robbs Postat 20 mars 2018 Författare Postat 20 mars 2018 8 timmar sedan, kaptenen sa: Hur ser din städpatrull ut totalt sett? Oftast är det bra att ha en blandning av olika arter av snäckor och av eremiter då alla har sin egna delikatessalg de gärna äter mer än andra. Du kan sen alltid också skrubba bort tofsarna och håva/ slamsuga upp bitarna för att irritera algen så att den inte får alltför stort fotfäste. Men som sagt mkt vanligt med sånna här alger i början. Tjo. 2 nasarus 2 turbo 2 eremiter någon mindre snäcka Sjöstjärnor 1 peppermint Så jag sprider inte algerna om jag börjar röra dom? Kanske bara ska ta det lugnt och låta dom dö ut? Citera
kaptenen Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 Algerna finns i karet redan och sprids ändå väldigt lätt om man låter de få övertaget. Avvakta lite om du känner för det och se om städpatrullen gör sitt jobb. 1 Citera
danne031 Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 Rent krasst så om algerna blir för långa/stora så har man för lite städpatrull. Majoriteten lever inte av alger stora nog att ta för hand, utan de äts i ett tidigare stadie. Ibland får man lite oförklarligt ett utbrott som går över av sig självt men att hjälpa till på traven och rensa manuellt är säkrast och "ofarligt". Citera
Robbs Postat 20 mars 2018 Författare Postat 20 mars 2018 (ändrat) 1 timme sedan, danne031 sa: Rent krasst så om algerna blir för långa/stora så har man för lite städpatrull. Majoriteten lever inte av alger stora nog att ta för hand, utan de äts i ett tidigare stadie. Ibland får man lite oförklarligt ett utbrott som går över av sig självt men att hjälpa till på traven och rensa manuellt är säkrast och "ofarligt". ok. Tyckte det var lite litet kar för fler städare nu. Nån vecka till sen åker allt ner i det stora karet. Ska jag passa på att borsta bort algen innan stenen åker ner i det stora? Eller jag kanske inte ska stoppa ner den stenen? Ena stenen har blivit väldigt grön och antydan till kalkalger på sina ställen. Ändrat 20 mars 2018 av Robbs Citera
kaptenen Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 3 minuter sedan, Robbs sa: ok. Tyckte det var lite litet kar för fler städare nu. Nån vecka till sen åker allt ner i det stora karet. Ska jag passa på att borsta bort algen innan stenen åker ner i det stora? Eller jag kanske inte ska stoppa ner den stenen? Ena stenen har blivit väldigt grön och antydan till kalkalger på sina ställen. Jag skulle ha skrubbat av den och lagt i den i det stora karet, och då utöka städpatrullen. Grönalger fungerar generellt på det sättet att om du stryper näringstillgången (nitrat och fosfat främst) så kommer de att ge med sig med en stark städpatrull. I nystart kan det vara lite knepigare då det tar tid innan dessa värden stabiliseras då det fortfarande kan finnas en del saker i stenen som dör och förmultnar i hög grad. 1 Citera
Robbs Postat 20 mars 2018 Författare Postat 20 mars 2018 2 minuter sedan, kaptenen sa: Jag skulle ha skrubbat av den och lagt i den i det stora karet, och då utöka städpatrullen. Grönalger fungerar generellt på det sättet att om du stryper näringstillgången (nitrat och fosfat främst) så kommer de att ge med sig med en stark städpatrull. I nystart kan det vara lite knepigare då det tar tid innan dessa värden stabiliseras då det fortfarande kan finnas en del saker i stenen som dör och förmultnar i hög grad. Jag förmodade att jag skulle få alger i uppstarten men man kan ju alltid bättra på chanserna att slippa dom. I det stora är där just nu runt 10 snäckor 5 nasarus 6 eremiter Ska iväg till helgen och skaffa lite fler städare. Tycker det låter mycket med 20 utav var? 200liters Ska få i några enklare koraller med som kanske kan hjälpa till med nitraten. Har inte koll på fosfaten än. Citera
kaptenen Postat 20 mars 2018 Postat 20 mars 2018 17 minuter sedan, Robbs sa: Jag förmodade att jag skulle få alger i uppstarten men man kan ju alltid bättra på chanserna att slippa dom. I det stora är där just nu runt 10 snäckor 5 nasarus 6 eremiter Ska iväg till helgen och skaffa lite fler städare. Tycker det låter mycket med 20 utav var? 200liters Ska få i några enklare koraller med som kanske kan hjälpa till med nitraten. Har inte koll på fosfaten än. Fler snäckor kan du nog allt få i. Fem till hade ja kört på. Några till nassarius kan funka men jag skulle inte skaffa fler eremiter det kan bli rivalitet om de bor alltför trångt. Jag har 6 stycken till mitt 170 l och det är alldeles lagom. Citera
danne031 Postat 21 mars 2018 Postat 21 mars 2018 Antal städare varierar något oerhört, jag har 2 eremiter och kanske 6 snäckor i 200L och inte minsta lilla fulalg. 1 Citera
Robbs Postat 21 mars 2018 Författare Postat 21 mars 2018 6 timmar sedan, danne031 sa: Antal städare varierar något oerhört, jag har 2 eremiter och kanske 6 snäckor i 200L och inte minsta lilla fulalg. Ok. Jag tänkte om man har för lite och algerna börjar komma kanske det är för sent? Lr iaf svårare att bli av med? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.