Gå till innehåll

Järnets betydelse i akvariet


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har under en tid läst lite om personer som doserar järn i sina kar, men kunskapen om vad järnet påverkar och dess betydelse verkar vara begränsade.

Jag hittade några intressanta länkar om detta ämne:

http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm

http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php

Några fördelar som beskrivs i texten är att tillskottet av järn främjar tillväxten av makro alger. Detta gör teoretiskt att makroalgerna växer bättre och kan därför ta upp mer näring från vattnet och dessutom konkkurera ut microalger, snarare än att antalet problemalger skulle öka. Samtidigt minskar troligtvis risken för att makro alger börjar föröka sig (anledningen sägs enl källan bero på att om algen inte får tillräckligt med näring så ser den förökningen som en "sista väg ut") vilket i värsta fall kan orsaka en krasch.

Jag skulle vilja veta om det är någon på forumet som doserar med järn och hur detta görs och vad målet med detta är. Jag undrar också om järn har någon betydelse för koraller/musslor etc (har hört att det ev ska hjälpa att få fram färgen hos vissa sps).

Själv ska jag snart starta upp en phyto/zoo reaktor där jag ev skulle vilja tillsätta järn utan några andra gödningsmedel. Vilken produkt skulle ni rekommendera, finns något att få tag på i apoteket/hälsokost?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är ytterligar en länk om hur järn påverkar de andra invånare i akvariet:

http://www.advancedaquarist.com/issues/oct2002/chem.htm

Att järn skulle bidra till tillväxten hos cyanobakterier och därmed problemalger verkar inte vara sant, snarare motsatsen dvs att de trivs i miljöer med låg järnhalt (även om slutsatserna inte verkar vara helt enhälliga om detta, ev beroende på att det finns så många olika arter):

"Most of the literature indicates that cyanobacteria are especially well suited to low iron environments because they are able to release siderophores that bind to iron and give them a competitive advantage over other organisms. This is, in fact, one of the reasons why they have been studied so extensively with respect to iron. If they do generally have a competitive edge at low iron levels, then adding iron supplements and swamping out this competitive advantage may make strategic sense if reducing cyanobacteria is a goal."

Det verkar också som om järn ökar antalet zooxanthellae hos koraller, hur detta påverkar färg och tillväxt kan nog diskuteras (koraller brukar bli bruna om de producerar mycket zooxanthellae).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järn behövs bl. a. för att få fram gröna färger på SPS:er

/Janne

Tillsätter du själv järn för detta ändamål?

Enligt den tredje artikeln verkar det också som om järn ökar antalet zooxanthellae hos koraller, hur detta påverkar färg och tillväxt kan nog diskuteras. Koraller brukar bli bruna om de producerar mycket zooxanthellae, men detta kanske inte gäller alla koraller såsom gröna pigment i SPS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemla var i en annan tråd inne på idén att Rowaphos släpper små mängder järn. Det skulle kunna vara en av anledningarna till att man får "gröna" acroporor i Rowaphosakvarier och inte enbart tillskriva det till fosfatbristen. Jag tycker hans tankar är relevanta och det stöds ju av denna tråd tycker jag.

Janne: Vilka doser sätter du till ditt 700l?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde järncitratlösning som i den första artikeln och tillsatte 1 droppe per dag till mina 800 liter men slutade snabbt eftersom de gula korallerna började skifta färg.Tillsatsen motsvarar ungefär 0,004 mg per liter och var ungefär den rekommenderade mängden från två källor. Halten i havet är ungefär 0,000006 mg/l och skillnaden förklaras av att plankton innehåller en del järn. Det är en balans - motverkan mellan fosfat i vattnet och järnupptag så med mer fosfat i vattnet kan det kanske vara bra med mer järn. Min fosfathalt gick inte att mäta med Saliferts test men kan kanske ändå vara något hög. Och jag är fortfarande inte nöjd med färgen på mina gröna flakväxande Montiporor. Tillväxten är helt fantastisk så jag tror inte att det kan vara ljusbrist.

Det finns flera tänkbara vägar att gå. En är att späda lösningen 600 gånger och sedan tillsätta en droppe per dag som motsvarar den naturliga halten. En annan kan vara att lägga litet Biophos på botten av refugiet så att Caulerpan kan ta upp järn genom sina fästtrådar i stället för genom vattnet för att på så sätt minska konkurrensen om det järn som är löst i vattnet. Miracle mud innehåller järn har jag läst så där kanske det också finns ett samband.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stigigemla var i en annan tråd inne på idén att Rowaphos släpper små mängder järn. Det skulle kunna vara en av anledningarna till att man får "gröna" acroporor i Rowaphosakvarier och inte enbart tillskriva det till fosfatbristen. Jag tycker hans tankar är relevanta och det stöds ju av denna tråd tycker jag.

Janne: Vilka doser sätter du till ditt 700l?

Det kan nog bli dubbel effekt, järn + mindre fosfat.

Jag använder bara Korallen-Zucht:s preparat nuförtiden, i det här fallet heter det Esienkonzentrat. Jag är ganska sparsam med just doseringen av järn, för jag vill inte göra det lättare för algerna. Jag brukar dosera 3-5 droppar när jag tycker det behövs, jag doserar inte järn kontiunerligt som jag gör med de andra preparaten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta observationer som visar att vi kanske bättre behöver förstå vilka effekter järn kan ha.

Janne: undrar också hur mycket du doserar och med vilken tillsats. Har du märkt något samband mellan järn och tillväxt på SPS?

Jag har inte kunnat dra några samband mellan järn och tillväxt på SPS.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...