Gå till innehåll

Orolig för mussla


nemo

Rekommenderade inlägg

När jag köppte min mussla satt det en liten sten under den.

Den stenen ligger nu en bit från musslan med något som ser ut som glasfiber fastväxt vid den,

Musslan ser ut som den gjort hela tiden, & reagerar på rörelser.

Musslan syns i bakgrunden. Om ngn kan tala om namnet på den tackar jag, Handlaren visste inte heller vad den hette.

post-1313-14468912484831_thumb.jpg

post-1313-14468912484966_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Glasfiber" trådarna är musslans fot/rötter för att sitta fast på stenarna. Sitter de väl fast så trivs de. Har denna lossat själv eller nått som drogs av vid köpet.

Har för mig att man "skall" ha en slags platta under musslan som den kan sätta sig fast vid för att förhindra att maskar och andra otyg kryper in bakvägen och musslan blir sakta boplats och kan ta skada utav detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är troligtvis en bit av foten med dess fästtrådar. Håll koll på musslan så att den fortsätter se bra ut. Har musslan stått upp hela tiden? Om inte så kan av dina djur försöka komma åt den underifrån. Jag hade en röd hökfisk som åt av foten på mina musslor så att det till slut dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har med en mussla som jag har ställt på botten,när jag läste nu att man skulle ha en platta som den kunde stå på skulle jag göra det,men den satt fast i botten.nu till min fråga,hur får jag loss musslan utan att skada den?

Mvh Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har med en mussla som jag har ställt på botten,när jag läste nu att man skulle ha en platta som den kunde stå på skulle jag göra det,men den satt fast i botten.nu till min fråga,hur får jag loss musslan utan att skada den?

Mvh Conny

Jag skulle låta den vara ifred, nu när den har etablerat sig och satt sig fast i botten. Risken att "maskar och annat otyg" tar sig in gäller nog även om den sitter på en platta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mussla sätter sig fast i underlaget genom en muskel som sänder ned en utlöpare till underlaget. Om du rycker loss musslan är risken stor att hela muskeln rycks ur musslan och stannar kvar på underlaget. Då kommer musslan att dö. Om du verkligen måste flytta på en mussla så kan utlöparen försiktigt skäras av med ett snitt med en vass kniv. En ny utlöpare kommer sedan att växa ut på dess nya ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var ju inte kul läsning.

Den låg ner i morse när jag steg upp. efter någon timme såg jag "stenen med trådarna"

Kan ju varit ngn fisk & ryckt bort den kanske, Imperatorn har ju visat ett visst intresse för musslan,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det var ju inte kul läsning.

Den låg ner i morse när jag steg upp. efter någon timme såg jag "stenen med trådarna"

Kan ju varit ngn fisk & ryckt bort den kanske, Imperatorn har ju visat ett visst intresse för musslan,

Ja det är nog tyvärr någon som är intresserad. Du kan bygga en liten mur av sten tätt runt för att ge den extra skydd medan den etablerar sig och sätter sina fästtrådar. Kan hjälpa om fisken eller vad det nu är inte är så superihärdig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I detta fallet så verkar det vara någon slags mekanisk påverkan. Om/när musslan vill självmant flytta på sig så blir det inget kvar på stenen.

När de flesta musslor blir stora så flyttar de oftast ut på sanden (och djupare) istället för att sitta fast på stenar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis som petrol säger så är det nog yttre påverkan som lossat musslan.

Men man måste vara mycket försiktig med att ta loss tridacna, om "pulpan" som den sitter fast med skadas, dör den på några timmar.

Med en imperator i samma kar, så tror jag inte du behöver göra nån djuapare utredning för att hitta den skyldige!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imperator kan lätt vara den skyldige.

Men det kan också vara så att den har försökt fästa och du kanske har försökt flytta den. Då drar den in pulpan och spottar säkerligen ut den på natten då den kan öppna/trilla ihop.

Jag hade en crocea som gjorde så och det är väldigt väldigt vanligt att de dör när de har förlorat en så stor bit.

Sedan en annan sak också. Crocea skall stå på levande sten/kalksten för den släpper ifrån sig en syra som gör att den "kräver" ner sig i stenen. Det är alltså inte en mussla som mår bäst av att stå på botten. Hellre på sten så att den får "gräva" ner sig. Detta kan ta tid och kanske aldrig funkar i akvarium eftersom den under tiden som den "gräver" väldigt lätt tippar och blir ett byte för t.ex. kejsare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste inte allt. Så jag lägger till följande:

Om den tippade under natten, tippar regelbundet så beror det på något av följande:

1. Kejsaren testar om det går att äta.

2. Den saknar fot att fästa med och trillar då ihop.

3. Det jag tror är troligast. Den öppnar och stänger sig för att testa att gräva och utan fot att hålla fast sig med så trillar den. Om du lyssnar på kvällen så kan jag garantera att du kommer att höra ett knackande ljud. Precis som om musslans skall slår mot glaset. Dagen efter kommer den att ligga ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste inte allt. Så jag lägger till följande:

Om den tippade under natten, tippar regelbundet så beror det på något av följande:

1. Kejsaren testar om det går att äta.

2. Den saknar fot att fästa med och trillar då ihop.

3. Det jag tror är troligast. Den öppnar och stänger sig för att testa att gräva och utan fot att hålla fast sig med så trillar den. Om du lyssnar på kvällen så kan jag garantera att du kommer att höra ett knackande ljud. Precis som om musslans skall slår mot glaset. Dagen efter kommer den att ligga ner.

2. 3. Den har precis fått sin for avsliten... Det är den mycket väl medveten om.

1:an Tippar jag på.

Om du ser att den har "trillat/tippat" så är det något som gör att den välter. Om musslan flyttar på sig så ska den endå inte tippa om kull.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nemo: Hur länge har du haft den? Satt den på sten när du köpte den?

Är den under 5-6cm?

2 veckor.

Jo den lilla stenen som syns på bilden ovan satt fast på musslan

ca 10cm stor.

& än så länge verkar den må bra, Har fresten satt den på en levandesten nu, (Enl rekomendation)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...