Gå till innehåll

pvc och glas


Dallaman

Rekommenderade inlägg

Har läst en del gammla trådar om limmning av pvc och glas mm

hade planer för en liten sump i 150L kar fick tag på en svart pvc skiva 1m x 0,7m och tänkte sätta upp skilje väggar i karet(se bild) , men inser att det inte går:ledsen:

det finns inget nytt epoxi lim, silicon eller smältlim som tar?

(det är vatten på båda sidor så det är inget större tryck)

annars måste man bygga en kub och använda tangit eller?

post-2263-14468912494423_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!

Jag kan inte hjälpa dig med svar på din fråga om lim. Dock är jag lite nyfiken på dina tankar på sumpens funktion. Du har inte samma lösning som de flesta andra och jag är nyfiken av mig då jag själv ska bygga sump.

Hur har har du tänkt flöde och vad är tanken bakom dina idéer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen

har ett 40L kar utan sump, har haft en del alg problem både på ytan och trådalger

testa att vinkla upp pumpen mot ytan det blev mycket bättre men är inte helt nöjd, så jag ville ha någon form av ytavrinning, kollade på en avrinnings grej men den va lite för ful för att ha i karet:smiley12: .

vill även dölja utrustning. Jag vill helst inte borra, avrinningsboxen är nog lite för stor (lite plats på sidorna).

då sa någon att jag skulle skaffa ett större kar (2-300)och ha sumpen i karet, men min plånbok sa till mig att jag inte fick köpa nytt förän den har blivit fet:smiley17:

Ska försöka spara till ett stort (5-800L) men som alla andra vill man ha allt direkt.:ler:

har ett 150 söt vatten som lever på övertid nu....:smiley13:

då mätte jag lite på den nuvarande skummaren miniflotor (upp till 200L)

skissa lite och tror det kan fungera

första kammaren finns skummarn och tänkte att tving ner vattnet förbi inlet till skummaren med en (bubbelvägg)

och den ha ytrinning för att hålla vattnet i bra höjd för skummarn sen ner i pumpboxen (där har ja ca 7liter att dunsta bort innan pumpen suger luft) det "ända fula" är retur röret som ar av 16mm pvc rör som kommer ur sumpen

kanske slänga i någon caulerpa i någon box, vet ej var som är bäst och lägga ett ?plu? rör över.

full sump Ca 20L

:!: Vet ej om det funkar:!:

post-2263-14468912494692_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag också med. Borde ha förstått från början men jag fick en tanke helt fel.:smiley9: Tror att det kan fungera men jag tror att det blir för litet för att ha caulerpa i sumpen. Men jag har ju bara teorin att hålla mina tankar vid. Jag har diskuterat mycket ommin sump med många och det finns de som driver enkla linjen om det är trångt att bara ha skummare och returpump. Men jag hade gjort som du med bubbelfälla.

Håller tummarna för dig att det går bra. Hoppas få läsa vidare hur du gör och även se bilder på hur det gick!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå till glasmästaren och be han skära till bitarna som du vill ha dom. Är det fråga om 3-4mm glas så tror jag att du får bitarna du behöver för runt hudralappen.

det blir nog så.

finns det någon svart eller blå färg som man kan måla i karet

eller ska jag skära ut bitar av pvc skivan och anvanda deltec lim och klä skivor utanpå sumpen?

vill inte kunna se in i sumpen framifrån

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

provade limma pvc rör 16mm (för el dragning) och en böj som är lite större med akvariesilikon "kul o testa"

men nu en dag senare får jag inte i sär dom..... har jag haft tur eller är detta en myt:smiley24:

det silikon kladdet som kom vid sidan av lossa jätte lätt men inte rören........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu en dag senare får jag inte i sär dom..... har jag haft tur eller är detta en myt:smiley24:

fick isär rören det satt ganska bra men är inte att rekomendera för rör utan för karet eller större tryck.... ska testa att göra en liten box av pvc och se om det håller tätt en längre tid......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är genomskinliga så de blir fulla med alger på insidan. De innehåller mjukmedel för att kunna bockas. Det försvinner med åren i vatten och rören blir sprödare. Genom att de är väldigt svagt pigmenterade är de inte tåliga mot UV- ljus så om det läcker UV från belysningen murknar de med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De är genomskinliga så de blir fulla med alger på insidan. De innehåller mjukmedel för att kunna bockas. Det försvinner med åren i vatten och rören blir sprödare. Genom att de är väldigt svagt pigmenterade är de inte tåliga mot UV- ljus så om det läcker UV från belysningen murknar de med tiden.

kan inte så mycket om rör...

butiken i stan hade det till "söt sump" tänkte att det kanske funkar....

finns det "gråa" pvc 16mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart kan köpa tangit?

Du kan köpa det i byggaffärer typ bauhaus. Men även hos den lokale handlaren. Tänk bara på at det behövs även tangit rengöringsmedel. Limningen ska bli bättre med det. PVC rören finns i olika kvalitet så du ska använda PVC-U som är UV ljussäkra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...