Saltis Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 hej jag har 4 t5 rör som är på 14000K och jag tänkte byta till MH lampa som är på 250W och 2000K och undrar om den lyser bättre än de som jag har just nu. längden på karet är 80 och 40 i djup. Citera
acuario Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 passar verkligen inte med 2000K eftersom detta ljus är gulorange som gatubelysningar. Du ska naturligtvis köpa dig en lampa med 14000K så får du ett behagligt ljus.TipsAqua connect 14000+Coralvue 14000KLycka till Citera
Saltis Postat 11 februari 2006 Författare Postat 11 februari 2006 Men skulle en lampa med 14000k funka i samma armatur som det sitter en 2000k i nu? Citera
Christer T Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Men skulle en lampa med 14000k funka i samma armatur som det sitter en 2000k i nu?Under förutsättning att det är en metallhalogen armatur för 250W så kan du använda vilken Mh lampa med rätt fäste som helst. Hur många Kelvin lampan är på spelar ingen roll. Tänk bara på att det finns olika lampsocklar, "single ended" tror dom heter E40 och "double ended". Citera
Guest lysröret Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 nu hör jag att några är ute på lite för djupt vatten......skojar bara med er, joppas det är ok?den som du beskriver på 2000K är en högtrycksnatriumlampa. armaturen med drivdonet i är gjord för högtrycksnatrium, alltså inte metallhalogen.- men vad är då skillnaden?- ingen alls i stort sett. natriumlampans effekt är fördelad så att spänningen är lägre och strömmen är högre.det går fint att köra metallhalogen på det drivdonet, men det resulterar i högre ljusutbyte och ev något lite lägre färgtemp. var noggrann med att se till att tändaren är externa, alltså sitter i armaturen för vissa natriumlampor har tändningen inbyggd i lampkolven vilket inte metallhalogen har och då tänds inte lampan.sen tycker jag ju personligen att 20.000K är snyggt om du bara ska köra metallhalogen. annars ska du köra 16.000K + blåa lysrör. Citera
jimmy Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 varför kan det inte vara MH som är på 2000k ? Citera
stigigemla Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Det tillverkas inte MH på 2000K. (Gulrött ljus) Citera
Clownen Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Säker på att du inte menar 20000k? Angående färgupplevelser så är väl detta en subjektiv uppfattning? Citera
hbmannen Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 de e väl bara att tända upp lampan så ser han ju me än gång om de e 2K eller 20k..typ orange (2K) eller blått (20K)inte ens en färgblind kan se fel på 2 lr 20 k.. Citera
acuario Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Är det Jula's armatur du tänker på att köpa saltis? Citera
Christer T Postat 11 februari 2006 Postat 11 februari 2006 Det tillverkas inte MH på 2000K. (Gulrött ljus)Det tillverkas MH lampor på 2900K så jag är inte lika säker som du på att det inte finns några på 2000K också. Citera
Dallaman Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 expressel.se har 150w för 927kr (mira 62) med e40 sockelkanske passar bättre "1w /1Liter" och för elräkningen? lite mindre armaturlampa är ju inte billigt....fundera på en först, men köpte beg med lampa. Citera
Guest lysröret Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 det blir svårt att skriva med vårdat språk här nu, tyvärr. känsliga läsare varnas!har du sett julas armatur i verkligheten?jag har aldrig sett något som är så stort, den är enorm.den hängde upphängd på väggen så man kunde bara se den från 1-1,5 meters håll och den där klumpen är inte liten.tittade sen på sylvanias HPS-lampa som är till och den är väl normalstor den med, men ändå enorm.om du, saltis, PM:ar mig så ska jag berätta lite annat. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Jag föredrar en reftektor med tändare och att montera drossel externt. Det gör att du får mycket mindre mått samt mindre värme över karet. är lätt att bygga av trä (med al folie) eller aluminium. refltor finns att köpa billigt lättast om du har ett växthus i närheten. De har bra reflektorer till sina lampor (finns i löspack kostar inte mycket). Drossel rek. inköp av elektronisk. Ger bättre och längre hållbarhet på lampan. Om sämre med pengar så tala med en elfirma. De har ofta gamla drosslar till Osram HQI ts lampor liggande. Citera
acuario Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Denna firma har en del bra grejor till bra priser. Jag passar också på att fråga någon elkunnig om vad semielektronisk drossel betyder och skillnaden mellan elektronisk. Behövs det någon tändare till dem båda eller är det bara att montera sladdar och lamphållare och köra?http://www.swedish-growsystems.se/index1.html Citera
Saxmark Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Denna firma har en del bra grejor till bra priser. Jag passar också på att fråga någon elkunnig om vad semielektronisk drossel betyder och skillnaden mellan elektronisk. Behövs det någon tändare till dem båda eller är det bara att montera sladdar och lamphållare och köra?http://www.swedish-growsystems.se/index1.htmlHerre jistanes då.. Trodde det var fiskar vi skulle hålla på med.. .. Det där är väl mest lämpligt i Kanada eller så.. Men det såg ut som att det bara var till att köra en drossel, hållare och kabelkit och sedan tuta och köra.. Citera
acuario Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 mycket billigare blir det inte att få en Mh belysning över karet. 890:- för en 250W byggsats och 990:- för en 400w + en metallhalogenlampa som lämpar sig för våra behov Citera
wrang Postat 12 februari 2006 Postat 12 februari 2006 Precis. Har man ett överbygge över karet och inte är så nogran med designen så lämpar sig dessa bygg kitt utmärkt bara man vet vad man hanskas med Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.