Gå till innehåll

Tänker byta till MH men vet ej om det är rätt Kelvin?


Saltis

Rekommenderade inlägg

Men skulle en lampa med 14000k funka i samma armatur som det sitter en 2000k i nu?

Under förutsättning att det är en metallhalogen armatur för 250W så kan du använda vilken Mh lampa med rätt fäste som helst. Hur många Kelvin lampan är på spelar ingen roll. Tänk bara på att det finns olika lampsocklar, "single ended" tror dom heter E40 och "double ended".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

nu hör jag att några är ute på lite för djupt vatten......

skojar bara med er, joppas det är ok?

den som du beskriver på 2000K är en högtrycksnatriumlampa. armaturen med drivdonet i är gjord för högtrycksnatrium, alltså inte metallhalogen.

- men vad är då skillnaden?

- ingen alls i stort sett. natriumlampans effekt är fördelad så att spänningen är lägre och strömmen är högre.

det går fint att köra metallhalogen på det drivdonet, men det resulterar i högre ljusutbyte och ev något lite lägre färgtemp. var noggrann med att se till att tändaren är externa, alltså sitter i armaturen för vissa natriumlampor har tändningen inbyggd i lampkolven vilket inte metallhalogen har och då tänds inte lampan.

sen tycker jag ju personligen att 20.000K är snyggt om du bara ska köra metallhalogen. annars ska du köra 16.000K + blåa lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

det blir svårt att skriva med vårdat språk här nu, tyvärr. känsliga läsare varnas!

har du sett julas armatur i verkligheten?

jag har aldrig sett något som är så stort, den är enorm.

den hängde upphängd på väggen så man kunde bara se den från 1-1,5 meters håll och den där klumpen är inte liten.

tittade sen på sylvanias HPS-lampa som är till och den är väl normalstor den med, men ändå enorm.

om du, saltis, PM:ar mig så ska jag berätta lite annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar en reftektor med tändare och att montera drossel externt. Det gör att du får mycket mindre mått samt mindre värme över karet. är lätt att bygga av trä (med al folie) eller aluminium. refltor finns att köpa billigt lättast om du har ett växthus i närheten. De har bra reflektorer till sina lampor (finns i löspack kostar inte mycket). Drossel rek. inköp av elektronisk. Ger bättre och längre hållbarhet på lampan. Om sämre med pengar så tala med en elfirma. De har ofta gamla drosslar till Osram HQI ts lampor liggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna firma har en del bra grejor till bra priser. Jag passar också på att fråga någon elkunnig om vad semielektronisk drossel betyder och skillnaden mellan elektronisk. Behövs det någon tändare till dem båda eller är det bara att montera sladdar och lamphållare och köra?

http://www.swedish-growsystems.se/index1.html

Herre jistanes då.. Trodde det var fiskar vi skulle hålla på med.. :).. Det där är väl mest lämpligt i Kanada eller så.. :)

Men det såg ut som att det bara var till att köra en drossel, hållare och kabelkit och sedan tuta och köra..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...