Gå till innehåll

Musslor "slår ej ut"


Iksero

Rekommenderade inlägg

Enl. rubrik, behöver detta tyda på något fel.

Har haft dem någon månad & de är litet öppna och pumpar vatten, dvs de lever.

Men de slår ej ut fullständigt och själva manteln breder ej ut sig över skalet (som man så vackert ser på andras bilder)

De sitter c:a 20cm under ytan och belyses med 300wMH.

Är det något man kan göra?

//Iksero

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för sorts musslor har du?

Kolla så att de ej står för strömt. Rör sig "läpparna" för mkt så trivs de ej så bra.

Är det FÖR ljust så kommer de ej heller slå ut lika mkt, olika musslor behöver olika mkt ljus. T. maxima ex behöver mkt ljus och ju ljusare/färggladare de är i färgen ju mer ljus behöver de, sen finns det andra Tridacna som ej behöver lika mkt ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara för mycket ljus som Fredrik skriver. Kolla även hur arten i fråga brukar sitta i naturen (i sanden eller i sten) och kolla om de har för mycket alt för lite cirkulation, hur mycket pariklar som finns i vattnet etc, etc. Beror som sagt på vilken art det är. Har du fiskar som tex Chelmon Rostratus som kan picka på den? Hur stora är dom?

Edit: Du hann svara på frågan om vilken art det var innan jag hann posta.

Tridacna maxima:

Beautiful species, but tricky to keep. Needs good, intense lighting, especially as the clam grows. During acclimation, gradually increase the lighting level and watch the clam's response. If the shell is open and mantle extended, continue to gradually increase. Once the shell begins to shut and the mantle begins to pale, the lighting is too intense - scale back to the previous level. Keep pH, alkalinity, and salinity constant - don't vary more than 0.01

Du kanske kan börja med att sänka (en) mussla lite längre ner för att se om den öppnar sig mer och sedan ev flytta den närmare ytan? Skulle fortfarande vilja veta hur gamla de är. Arten gillar för övrigt att sätta sig fast i stenar. Detta kanske du redan har märkt? ;)

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite som att dom står lite för ljust, alternativ att du har nån fisk, korall eller annat som stör dom.

Gissar för övrigt att den bruna är en derasa(som behöver mindre ljus än maxima) och den blå troligen en maxima.

Men du måste vara väldigt försiktig när du flyttar dom, drar du loss dem och skadar "pulpan" så dör dom, men det kan, beroende på underlag gå bra att skrapa med rakblad (kila mellan underlaget och fästet)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det behöver inte vara något fel på dom fast dom inte är fullt utslagna. En mussla som är fullt utslagen kan ligga på svältgränsen och må betydligt sämre än en mussla som är något ihoppdragen.

Stämmer, du har inga bilder på musslorna?

Är ni säkra? När musslor tynat bort för mig har det alltid skett i stegen utslagen->dåligt utslagen->dålig reaktion->kass-> död. Jag har inga i min nya burk ännu, men de jag hade som dog tror jag svälte ihjäl eftersom jag inte då (för många år sedan) hade vett att mata dem ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad äter musslor igentligen ??

Är ni säkra? När musslor tynat bort för mig har det alltid skett i stegen utslagen->dåligt utslagen->dålig reaktion->kass-> död. Jag har inga i min nya burk ännu, men de jag hade som dog tror jag svälte ihjäl eftersom jag inte då (för många år sedan) hade vett att mata dem ordentligt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ni säkra? När musslor tynat bort för mig har det alltid skett i stegen utslagen->dåligt utslagen->dålig reaktion->kass-> död. Jag har inga i min nya burk ännu, men de jag hade som dog tror jag svälte ihjäl eftersom jag inte då (för många år sedan) hade vett att mata dem ordentligt.

I Daniel Knops bok står det " Akvarister misstolkar ofta en musslas reaktion på ljusbrist. Under lite ljus skjuter musslorna fram sin mantelyta för att få mer ljus. De kan även öka antalet symbiotliska alger, vilket ytterligare ökar den bruna färgen på mantelytorna. Detta kan få mindre erfarna hobbyutövare att tro att musslan växer bra. tills dne hittas död av till den inte ett ont anande akvaristens besvikelse."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När musslorna är små äter de aktivt plankton och lösta ämnen i vattnet för att senare bli mer eller mindre beroende av sina zooxantheller. Det gäller därför att mata dem aktivt om man köper små exemplar, annars är risken stor att de inte överlever (under 6cm ungefär).

Ett lätt sätt att se om musslorna mår bra är att skapa en skugga med handen. Musslan ska stänga sig/reagera på skuggan om de mår bra. Testa detta innan ni köper.

Hur stora är dom?

Kan ev också bero på lågt KH, högt CA eller ev någon parasit (små sniglar). Vad har du för vattenvärden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslor är väl i huvdsak filtrerare. D.v.s. om det finns plankton så tar de dem. Om inte tar de precis som Svärd skriver nitrat och annan näring ur vattnet. De lär vara utmärkta att använda till just det. Allt fler akvarium är nitratfria och jag tycker inte det verkar räcka med bara de symbiotiska (zooxanthellerna) algerna för att de skall utvecklas bra. I alla fall är det min egen bistra erfarenhet. Kanske har det som Clownen skriver med storleken att göra.

Nedan en artikel som stöder detta. I vanlig ordning finns säkert massor som hävdar motsatsen.

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-09/reefslides/index.php

In nature these clams seem to feed primarily on unicellular green algae and bacteria; consequently, in aquaria the clams benefit from frequent additions of phytoplankton. Most tanks with a good deep sand bed, also have a lot of bacteria and natural microplankton in the water as well. These will assist in clam growth. Without supplemental feeding, Tridacnid clams typically appear to live well for three to six months after which they rather suddenly die. It appears that they utilize all of their accumulate energy reserves and in effect, live on borrowed time. When the reserves run out, they don't get enough nutrients from the system that they are in and perish.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste nu även att de färgglada arterna ska tåla ljus bättre medans bruna exemplar ska sättas minst 40cm ner. I varje fall i början.

Tycker det är lite komiskt att en T.Maxima kan kosta runt 3kr på marknader i Filippinerna vilket ofta är ett betydligt lägre kilopris än kilopriset för fisk. Där står lokalbefolkningen och sörplar i sig musslorna direkt ur skalet men skulle man som turist ta med sig tomma skal av arten kan man få dryga böter... Eller fiskebåtar som tar upp mer än 30.000 exemplar av Maxima för att enbart använda en muskel i musslan eftersom denna anses vara potenshöjande i Kina. Lite snedvridet va?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag ser bilderna så slår det mig: Kan det vara så att någon fisk stör musslorna? De har dragit in manteln precis så långt som behövs för att göra en "snabb stängning". Om du inte ser några fiskar som pickar / simmar nära så testa att skugga muslorna och se om de reagerar och hur de reagerar - liten reaktion eller slår i hop med full kraft. Om du inte får reaktion på skugga så testa att röra försiktigt någon enstaka gång (stressa inte i onödan) för att se om de reagerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla utom en drar in sig lite när någon firre (eller jag) skuggar dem.

Tyvärr så är det fiskar i karet så att det är alltid nogon som simmar nära musslor och därmed skapar skugga/vattenrörelse så att de drar in sig lite.

Har en puffer som är på det mesta, men musslor pickar den bara (enstaka ggr) på utsidan.

Har som sagt flyttat ned en till botten vi får se om den öppnar sig mer om inte så får musslorna helt enkelt vänja sig vid fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att de reagerar på fiskarnas skuggor är bara ett sundhetstecken som musslan inte tar skada av. Det är när de inte reagerar som man kan ana att något är fel. Berätta hur det går med musslan vid botten. Se till så att den inte får en massa detrius i sig bara om du satt den direkt på botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njo, flyttat ned ytterligare 1st "brun" till botten får se hur det blir.

Foto bifogas på 1st blå & 1st brun 25cm från vattenytan (samt ytterligare 25cm till 2st 150w MH)

Tittar man lite noga så ser man ytterligare lite av 1st blå & blå musslor absolut längst ned i karet (55cm från vattenytan)

Samtidgt som fotandet pågick så fick en skivanemon nogot ryck och "vände ut och in" på sig själv, bild bifogas.Ser nästan ut som en DNA-sträng. Nu har dock utseendet vänt tilbaka till det normala.

post-1033-14468912501293_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njo, flyttat ned ytterligare 1st "brun" till botten får se hur det blir.

Foto bifogas på 1st blå & 1st brun 25cm från vattenytan (samt ytterligare 25cm till 2st 150w MH)

Tittar man lite noga så ser man ytterligare lite av 1st blå & blå musslor absolut längst ned i karet (55cm från vattenytan)

.

Har du något nitrat i vattnet?

Har du matat musslorna någon gång.

Jag tycker de ser ut precis som mina gjorde när de sakta men säkert tynade bort. Hoppas jag har fel!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...