Gå till innehåll

Behöver lite hjälp med en hemtenta... Dålig på fysik.


Manks

Rekommenderade inlägg

Det här hör inte riktigt till hobbyn, men det behandla havet så jag kör det här ändå...

Frågan jag behöver hjälp med lyder...

Då luft utsätts för ökat tryck pressas den ihop och blir allt tyngre. Vatten däremot kan nästan inte alls komprimeras med ökat tryck.

Finns det havsdjup på jorden där luft är tyngre än vatten, d.v.s. har högre densitet än vatten? Vad måste djupet i så fall överstiga?

Räkna ungefärligt och bortse från temperaturändringar. Då kan du använda Boyles lag för gaser, som säger att trycket gånger volymen är konstant, om temperaturen är konstant.

Visa dina beräkningar och förklara hur du resonerar. (2 p.)

Det jag behöver hjälp med är nog att förså frågan över huvud taget ;) Tänkte att det kanske finns någon här som kan förklara lite mer utförligt om boyles lag eller har någon länke ller liknande.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En professor i termodynamik gav sina avgångsstudenter som

hemtentamensuppgift en enda fråga:

"Är helvetet exotermiskt (avger värme) eller endotermisk (absorberar

värme)? Bevisa din teori."

De flesta studenter hänvisade till Boyles lag - gas kyls av när den

expanderar, och värms upp när den komprimeras - eller någon liknande

lag.

En student skrev dock följande:

"Först och främst måste vi veta hur helvetets massa ändras med tiden.

Vi behöver alltså veta hastigheten av hur många själar som anländer

till helvetet och i vilken hastighet de försvinner därifrån. Jag tror

vi kan anta att när en själ väl kommit in i helvetet så kommer den inte

därifrån.

Alltså, inga själar lämnar helvetet.

När det gäller antalet själar som anländer till helvetet behöver vi

titta på världens alla olika religioner. En del av dessa religioner

säger att då du inte är en anhängare av just deras religion så kommer

du att sluta i helvetet. Eftersom det är fler än en religion som

säger så, och eftersom människor inte är anhängare av flera

religioner samtidigt kan vi anta att samtliga människor och själar

kommer att hamna i helvetet. Med födelse- och dödstalen som vi har i

dag kommer antalet själar i helvetet att öka exponentiellt.

Nu måste vi räkna in ändringar i helvetets volym då Boyles lag säger

att för att temperatur och tryck i helvetet ska kunna hållas på samma

nivå, måste helvetets volym öka då nya själar kommer till. Detta ger oss

två möjligheter:

1. Om helvetet expanderar med en mindre hastighet än den hastighet

med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och trycket i

helvetet att öka tills hela helvetet brakar loss.

2. Om helvetet å andra sidan expanderar med en högre hastighet än den

hastighet med vad det kommer till nya själar, kommer temperaturen och

trycket att sjunka tills helvetet fryser till is.

Så vilket stämmer? Om vi tar med i beräkningen den grundprincip som

gavs till mig av unga damen Therese Banyan under mitt första

universitetsår: "Helvetet kommer att frysa till is innan jag går

till sängs med dig" och sedan tar in det faktum att jag fortfarande

inte haft några framgångar i att förverkliga en sexuell relation med

henne, faller möjlighet nummer två, och därför är helvetet exotermiskt."

Denne elev fick den enda femman i klassen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite förenklat borde det bli: Luft väger 1,293 kg/m3 vid trycket 1 bar. Vatten 1000 kg/m3. Vid 1000/1,293= 773,4 bars absoluttrycktryck väger de lika (förenklat). 773,4 - 1 är det tryck som vi skall öka trycket med =772,4 bar. 10,2 m vattenpelare motsvarar 1 bar. Och vi behöver komma ned på 772,4*10,2=7878 meters djup (om du räknar med sötvatten som väger 1000 kg/m3 och antar att vatten är inkompressibelt).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en deltentamen i min distanskurs "fiskekologi, 5p" på GU. Och det är klart jag berättar resultatet.

EDIT: Nu var jag lite snabb. Jag läser två kurser och den här deltentan är till "marin ekologi, 5p" och inte alls fiskekologin. Två roliga kurser hur som, på kvartsfart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ni verkar intresserade av min skolgång får ni hela deltentamen här.

Betyget på dem borde komma i slutet av nästa vecka.

Tentamen på avsnittet

"Havet som livsmiljö"

För att bli godkänd på detta kursavsnitt måste du svara på nedanstående uppgifter och dessutom nå upp till 5 poäng av 8 möjliga.

1. Det finns inga fotosyntetiserande organismer i djuphaven - ändå är de fullt syresatta. Beskriv hur syresättningen går till. (2 p.)

2. Diskutera kring begreppen näring och näringsämnen. Vad är näring för planktoniska mikroalger? (2 p.)

3. Då luft utsätts för ökat tryck pressas den ihop och blir allt tyngre. Vatten däremot kan nästan inte alls komprimeras med ökat tryck.

Finns det havsdjup på jorden där luft är tyngre än vatten, d.v.s. har högre densitet än vatten? Vad måste djupet i så fall överstiga?

Räkna ungefärligt och bortse från temperaturändringar. Då kan du använda Boyles lag för gaser, som säger att trycket gånger volymen är konstant, om temperaturen är konstant.

Visa dina beräkningar och förklara hur du resonerar. (2 p.)

4. Hitta själv på en lämplig tentamensuppgift till kursavsnittet. Svaret på frågan ska vara värt 2 poäng och du ska också själv svara. Tycker jag att din fråga och ditt svar är relevanta får du 2 poäng.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag sitter också och försöker peta ihop en tenta, dock inte överhuvudtaget inom samma område (5p socialt arbete och människobehandlande organisationer), MEN det är ju helt omöjligt att koncentrera sig nu, OS på tv och saltvattensguiden på nätet :)

Måste snart lägga in en växel till.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis kommit hem från tentan i "marinbiologisk introduktionskurs, 10p" dessutom. Kan ha klarat den.

Hux flux kanske man är marinbiolog utan att ha fattat det. Det underbara med kvälls/distanskurser på halv och kvartsfart. Man kan plugga och ha ett liv samtidigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ni verkar intresserade av min skolgång får ni hela deltentamen här.

Betyget på dem borde komma i slutet av nästa vecka.

Tentamen på avsnittet

"Havet som livsmiljö"

För att bli godkänd på detta kursavsnitt måste du svara på nedanstående uppgifter och dessutom nå upp till 5 poäng av 8 möjliga.

1. Det finns inga fotosyntetiserande organismer i djuphaven - ändå är de fullt syresatta. Beskriv hur syresättningen går till. (2 p.)

2. Diskutera kring begreppen näring och näringsämnen. Vad är näring för planktoniska mikroalger? (2 p.)

3. Då luft utsätts för ökat tryck pressas den ihop och blir allt tyngre. Vatten däremot kan nästan inte alls komprimeras med ökat tryck.

Finns det havsdjup på jorden där luft är tyngre än vatten, d.v.s. har högre densitet än vatten? Vad måste djupet i så fall överstiga?

Räkna ungefärligt och bortse från temperaturändringar. Då kan du använda Boyles lag för gaser, som säger att trycket gånger volymen är konstant, om temperaturen är konstant.

Visa dina beräkningar och förklara hur du resonerar. (2 p.)

4. Hitta själv på en lämplig tentamensuppgift till kursavsnittet. Svaret på frågan ska vara värt 2 poäng och du ska också själv svara. Tycker jag att din fråga och ditt svar är relevanta får du 2 poäng.

Intressant! Det låter som om det är en rätt bred kurs du läser då det är stor skillnad på Boyles lag och fotosyntesen! Dock är det intressanta frågor. Lite nyfiken på vad du ställer för fråga till dig själv!

Det är ju bara att hoppas att examinatorn inte är saltvatten akvarist bara så att han/hon läst din fråga här!;)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vadådå?

Jag har inte begärt att få något svar. Jag har ju bara bett om lite hjälp... heh.

En grundkurs i marin ekologi är ganska bred. I förra deltentan var en uträkningsuppgift där man skulle räkna ut standardavvikelser och annat i olika fiskbestånd. Känns bra att få lite sånt också, och inte bara fiskben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vadådå?

Jag har inte begärt att få något svar. Jag har ju bara bett om lite hjälp... heh.

Det är lungt arr fråga så länge du inte nyttjar svaret du fått! :skrattar: Jag har också pluggat så jag vet hur det går till. Dock måste jag säga att kursen lät intressant tills du började med standardavikelser. Statestik tycker jag inte är kul.

Hoppas du får full pott eller nära i alla fall!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lungt arr fråga så länge du inte nyttjar svaret du fått! :skrattar: Jag har också pluggat så jag vet hur det går till. Dock måste jag säga att kursen lät intressant tills du började med standardavikelser. Statestik tycker jag inte är kul.

Hoppas du får full pott eller nära i alla fall!

Håller med, har tenta i mattematisk statistik om nån månad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man fått tillbaka tentaresultatet...

"Torsten,

Stort grattis!

Du har svarat mycket bra och nådde upp till 6,5 poäng av 8 möjliga. Därmed

får du betyget väl godkänt på avsnittet om havet som livsmiljö.

Här nedan kan du se mina kommentarer till svaren som inte gav full poäng.

Övriga svar tyckte jag var utmärkta!"

> Fråga 3. Då luft utsätts för ökat tryck pressas den ihop och blir allt tyngre.

> Vatten däremot kan nästan inte alls komprimeras med ökat tryck.

> Finns det havsdjup på jorden där luft är tyngre än vatten, d.v.s. har

> högre densitet än vatten? Vad måste djupet i så fall överstiga?

> Räkna ungefärligt och bortse från temperaturändringar. Då kan du använda

> Boyles lag för gaser, som säger att trycket gånger volymen är konstant, om

> temperaturen är konstant.

> Visa dina beräkningar och förklara hur du resonerar. (2 p.)

>

> Svar: Luft väger 1,293 kg/m3 vid trycket 1 bar. Vatten väger 1000 kg/m3 vid

> samma tryck.

> Vid 1000/1,293= 773,4 bars trycktryck väger de lika mycket.

> Eftersom vi har en atmmosfärstryck på en bar räcker det med att öka trycket

> med 773,4 - 1 bar=772,4 bar.

> 10,2 m vattenpelare motsvarar 1 bar.

> För att uppnå trycket 772.4 bar krävs det 772,4*10,2=7878 meters djup.

Bra svar! Du får 1,5 poäng av 2 möjliga. För full poäng skulle du även

verifierat att det finns ställen i havet, som är djupare än vad som krävs

för att luften ska vara tyngre än vattnet. Det finns det i vissa

djuphavsgarvar. Challengerdjupet i Marianergraven är med sina dryga

11 000 meter djupast.

---

Tack så mycket för hjälpen (och jag tyckte det var så självklart med att det finns djupare djup så jag tyckte det inte ens var värt att kommentera, där ser man)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då luft utsätts för ökat tryck pressas den ihop och blir allt tyngre. Vatten däremot kan nästan inte alls komprimeras med ökat tryck.

Finns det havsdjup på jorden där luft är tyngre än vatten, d.v.s. har högre densitet än vatten? Vad måste djupet i så fall överstiga?

Räkna ungefärligt och bortse från temperaturändringar. Då kan du använda Boyles lag för gaser, som säger att trycket gånger volymen är konstant, om temperaturen är konstant.

Visa dina beräkningar och förklara hur du resonerar. (2 p.)

GRATTIS!!!:cool:

Tycker det var bra att få 6,5 poäng. Och då borde du dessutom haft 0,5 poäng till om du inte gjort som många andra. Glömt att kolla vad som frågades i frågan.

Dock satt jag i går kväll och tänkte på vad som var klurigheten som man inte ser med än gång. Det jag kom på att inte var uppe i resonemanget var om hur luften var förpackad eller bara utsatt för lufttrycket i form av luftpelare istället för vatten pelare. Men jag kom fram till att det boirde inte vara avgörande då de frågade efterhavsdjup.

Lycka till i det fortsatta studierna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...