GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Nytt akvarium pÄ gÄng frÄn Polen. Tanken Àr att ersÀtta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framÄt sÄ roar jag mig med bygge av revpelare sÄ lÀnge. Ambitionen Àr att fÄ till ett luftigare scape Àn mitt gamla. För att fÄ stenarna att hÄlla sig pÄ plats sÄ har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten frÄn mitt nuvarande för att fÄ snabbare start.

D69ADCAF-B8CC-4F9A-BD65-2B6D80C1AFDE.jpeg.2bb01678b2f5f56f80e972618d6224fe.jpeg

• Svar 182
  • Visningar 21,6k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀraste inlÀggen

• Julafton

• Nu med fisk och koraller. En del koraller Ă€r fortfarande inte limmade ,men jag shoppade epoxi pĂ„ zoogiganten idag sĂ„ till helgen sĂ„ blir det lite bĂ€ttre organiserat. Helgens shopping pĂ„ företagsakvari

• NĂ€sta pryl Ă€r redan i skrivaren 🙂 det Ă€r vĂ€nstra halvan av en ny algskrubbare. Blir spĂ€nnande att se om jag tĂ€nkt rĂ€tt nĂ€r jag designade. Det tar dock en del tid. Total tid för samtliga delar Ă€r ca 5

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare

Ja , jag Àr sjukt sugen pĂ„ att komma igĂ„ng. Är nĂ€stan fĂ€rdig med min DIY belysning, sĂ„ det mesta Ă€r pĂ„ plats. Fick precis besked att karet blir klart idag. 

Postat
  • Författare

För att hÄlla ordning pÄ vattenkvalitén kommer jag köra vidare pÄ en nÄgot underdimensionerad skummare. Tanken Àr att satsa pÄ ett rejÀlt refugium med olika sorters alger. Efter en ovÀntad chaeto krasch sÄ kÀnns det oklokt att lÀgga alla Àgg i samma korg vilket Àr anledningen till att jag tÀnker köra chaeto,  caluerpa plus eventuellt ytterligare sorters makroalger.  Funderar Àven pÄ att ge kryptiskt refugium en chans till. 

NÀr det gÀller cirkulation sÄ Àr jag vÀldigt sugen pÄ att testa nÄgon form av gyre pump. Tills jag bestÀmt mig blir det dock en mix av mina gamla coralbox och Jebao streamers. 

Postat
  • Författare

Lite mer om belysningen. Den bestÄr av 12 spottar a  30W (2x6) som vardera innehÄller:

1 SemiLeds 395nm 3W

1 SemiLeds 420nm 3W

1 Luxeon-M Royal blue 12W

1 Cree XPE2 Blue 470nm 3W

1 Epileds Cyan 490nm 3W

2 Cree XTE 6500K 3W

Urvalet av dioder Àr baserat pÄ min nuvarande belysning och har jÀmfört med den kallare vitt ljus och strÀcker sig lÀgre ner i vÄglÀngderna med 395nm som kortaste vÄglÀngd.

Drivare blir LDD-1000H och LDD-700H frÄn MeanWell.

Kontrollern blir en kopia av den jag redan kör pÄ min gamla belysning. 

Postat
13 minuter sedan, peterj66 sa:

Lite mer om belysningen. Den bestÄr av 12 spottar a  30W (2x6) som vardera innehÄller:

1 SemiLeds 395nm 3W

1 SemiLeds 420nm 3W

1 Luxeon-M Royal blue 12W

1 Cree XPE2 Blue 470nm 3W

1 Epileds Cyan 490nm 3W

2 Cree XTE 6500K 3W

Urvalet av dioder Àr baserat pÄ min nuvarande belysning och har jÀmfört med den kallare vitt ljus och strÀcker sig lÀgre ner i vÄglÀngderna med 395nm som kortaste vÄglÀngd.

Drivare blir LDD-1000H och LDD-700H frÄn MeanWell.

Kontrollern blir en kopia av den jag redan kör pÄ min gamla belysning. 

Ska bli spÀnnande att se.

Vad fick du betala för LED:arna och drivern? 

Vart köpte du dem?

Postat
  • Författare

Förutom plywood till "lÄdan" sÄ har jag följande utgifter för min belysning. Arbetstid ej inrÀknad :)

LED gick pÄ ca 2100:- pÄ https://www.topledlight.com

Drivare ca 780:- pÄ tmu.eu
SpÀnningsaggregat Àr MeanWell frÄn Ebay ca 600:-

KylflÀnsar 120x100x18mm 12st a 38kr
6 FlÀktar a 60kr styck 

Elektronik till styrning ca 200 kr

Postat
3 timmar sedan, peterj66 sa:

Förutom plywood till "lÄdan" sÄ har jag följande utgifter för min belysning. Arbetstid ej inrÀknad :)

LED gick pÄ ca 2100:- pÄ https://www.topledlight.com

Drivare ca 780:- pÄ tmu.eu
SpÀnningsaggregat Àr MeanWell frÄn Ebay ca 600:-

KylflÀnsar 120x100x18mm 12st a 38kr
6 FlÀktar a 60kr styck 

Elektronik till styrning ca 200 kr

AlltsÄ det Àr ganska galet Hur köpt klar armatur och egenbyggd Àr relativt likt i pris

Postat
  • Författare
5 timmar sedan, david nordin sa:

AlltsÄ det Àr ganska galet Hur köpt klar armatur och egenbyggd Àr relativt likt i pris

Sanning med modifikation. Ser man bara till watt sÄ stÀmmer det att Blackbox ligger lika i pris, men det Àr stor skillnad pÄ diod och diod. En luxeon royal blue har betydligt högre verkningsgrad Àn de royal blue som normalt sitter i blackbox. SÄ bygger man sjÀlv med rÀtt dioder Àr det rimligare att jÀmföra pris med radion och liknande. DÄ Àr det prisvÀrt att bygga sjÀlv. 

Postat
  • Författare

Ja, det ska bli riktigt roligt att göra en reboot i nytt format. Jag gillar mitt nuvarande men har suktat lÀnge efter ett mer lÄngsmalt akvarium med större stim av fisk. 

Postat
  • Författare

Min gamla trÄd för nuvarande akvariet:

Och hÀr Àr mitt förra led bygge

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Fick besked om att leveransen började idag, men har inte lyckats fÄ besked om nÀr de kan tÀnkas vara hos mig. TÀnkte först att de tog fÀrjan men börjar misstÀnka att de kör hela vÀgen. KÀnns lite jobbigt att inte ha en aning om nÀr de tÀnker komma. 

Postat
  • Författare

MÄndagen kom och gick sÄ jag börjar undra vad "Today we start delivery" betyder. FÄr fortfarande inga svar via messenger, men de har mitt mobilnummer och adress sÄ förhoppningsvis fÄr jag vÀl akvariet nÄgon gÄng under tisdagen. Ni andra som bestÀllt frÄn Polen, har ni liknande upplevelse nÀr det gÀller kommunikation?  För min del hade det kvittat om jag fÄtt vÀnta en mÄnad till sÄ lÀnge det var tydliga besked om nÀr leveransen skulle genomföras och kunnat lita pÄ att det stÀmde.  

EDIT: Fick precis besked pÄ att de vÀntade pÄ leverentören och förmodligen skickade ivÀg karet idag.

Ändrat av peterj66

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
  • Författare

Tog lite tid att fÄ det pÄ plats, men nu Àr det iaf vatten i och jag kan testa scapen skarpt. Har bytt plats pÄ de tvÄ vÀnstra öarna för bÀttre harmoni.

4393D2F9-7814-4263-A7E5-5CE27B1023A4.jpeg.6aded6521201f917db8e77802bda3a2b.jpeg

Postat
  • Författare

Ny pump idag

FE778DB2-1B82-42E3-B9EF-25FFB6CFD9F4.jpeg.627b68d86aeba7590e6e980e8a7c9bdd.jpeg

Och sÄ en bild pÄ hur det ser ut. Ska bara fÄ fÀrdigt det sista pÄ belysningen innan jag flyttar över frÄn mitt gamla akvarium

F5B6D8DA-6002-4011-B40D-D5ADADCFA96B.jpeg.1460868eb856ed0f0f4d3526c4c44410.jpeg

4615BF5A-B8E2-43F6-B8C0-1DAFFE3073AA.jpeg

• 4 veckor senare...
Postat
Just now, peterj66 sa:

Äntligen klar med hembyggd belysning. 

IMG_0045.jpg.2ba43a897ab509d50c4b8671820ee8e5.jpg

Snyggt! BerÀtta gÀrna mer om belysningen :) 

Postat
  • Författare

Belysningen bestÄr av 12 spottar monterade i tvÄ lÄnga ramper. Varje spot fyra styrbara kanaler: '

kanal 1: 1x400nm , 1x 420nm,  (semileds)

kanal 2:  1x12w Lumileds royal blue 450nm

kanal3: 1x epileds cyan,  cree xpe 1x470nm 

kanal4; 2x cree xte cool white 5700K.

Samtliga kanaler drivs med LDD drivers. 

Styrningen delar in dygnet i intervaller, dawn,morning,day,afternoon,evening ,moon,night. Starttid och fÀrginstÀllningar kan konfigureras för de olika intervallerna.

ÖvergĂ„ngen i ljusnivĂ„ sker gradvis  nĂ€r man kommer in i ett nytt intervall. Temperaturstyrda flĂ€ktar ser till att dioderna hĂ„ller sig under 35 grader för ökad livslĂ€ngd.

Postat
  • Författare

Just nu sköts all cirkulation av Jebao CP_150 och returen. Lagom flöde för det jag planerat (LPS) med nÄgra enstaka SPS placerade i highflow delen av karet.

Skulle det visa sig inte rÀcka sÄ har jag Àven en coralbox QP9  som fungerat vÀldigt bra i mitt gamla kar. Den Coralbox RN-1 som jag köpte har dÀremot varit ett sorgebarn. Förhoppningsvis gÄr det att fÄ igÄng den igen.

Postat

Kul! Jag har med bestÀllt tvÄ akvarium frÄn Polen och har nog samma erfarenhet av dig gÀllande kommunikationen. Hoppas jag fÄr mina akvarium i Är iaf men fÄr vÀl ha is i magen... Hur gick det till vid leveransen? HjÀlpte de till nÄgon med att bÀra in eller sÄ? Jag försöker planera lite sjÀlv inför det, mina tvÄ akvarier Àr betydligt mindre Àn ditt sÄ det skulle bara behövas mig sjÀlv och en till för att bÀra in de. Men om de inte hjÀlper alls sÄ behöver jag vara sÀker pÄ att jag har nÄgon bÀrhjÀlp iaf. DÄ det inte Àr de sjÀlva som levererar akvariet utan ett fraktbolag som jag förstÄtt det sÄ rÀknar jag vÀl med att de egentligen inte hjÀlper till.

Ser ju bra ut annars!

DÀr dÀr med belysningen Àr svÄrt, pengarna springer fort. Det har jag mÀrkt nÀr jag byggde mina lampor. SÄ det Àr inte sÄ mycket för att spara pengar som det Àr för att kunna bygga nÄgot eget och skrÀddarsytt. Samt att det kan vara ganska kul :-) Dock tidskrÀvande, nÀr jag byggde iaf gick det inte fort... Du har ju dina utan nÄgra linser(vad jag kan se) och rÀtt nÀra ytan, fungerar det bra? Mitt största problem med LED Àr blandningen av fÀrger sÄ man inte fÄr det dansande ljusmönstret över hela karet, speciellt röda och gröna dioder brukar vara utmÀrkande svÄra att mixa in. Genom jobbets skrotlÄda fick jag tag pÄ en del frostad akryl, den gjorde under pÄ min kompis AI hydra ramp som hade problem med det. Man tappar ju lite ljus sÄklart men det kÀnns som ett lÄgt pris för resultatet.

Jag kommer köra MH igen pÄ mitt nya, trots allt arbete med LED. Nu tycker jag att jag lÀrt mig tillrÀckligt mycket för att kunna göra det pÄ ett lyckat sÀtt. SÄ jag bör kunna fÄ det att fungera, det kÀnns som MH har en vÀldigt osÀker framtid sÄ jag vill ge det ett till försök innan det Àr för sent. För som ljuskÀlla tycker jag det Àr mycket finare att titta pÄ i slutÀndan. Men jag fÄr köra LED pÄ nÀstan alla mindre andra akvarier pga mÄnga besvÀrliga omstÀndigheter som MH medför. Men pÄ mitt huvudkar vill jag kunna vÀlja vad jag vill utan att göra nÄgra större kompromisser.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.