Gå till innehåll

Hjälp att bygga "air bubble filtration" (ej skummare).


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Jag har hittat en sait http://homepage.mac.com/johnlaurenson/ReefTank/PhotoAlbum46.html

som använder ett system som han har byggt (air bubble filtration).

Är det någon som vet hur man bygger ett. Eller som har några ideer om detta.

Alla tips uppskattas! :)

Jag är så sugen att bygga ett sådant för att slippa suga rent botten hela tiden.

Och enligt honnom så ska sps koralller må sysen av detta.

mvh

Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat detta. Det är inget speciellt filter utan som han skriver han tillför luft i den extra pump som han har som cirkulation

Har själv bara testat med att blåsa in luft under min stream pump hela karet blir fullt med luftbubblor som i sin tur fastnar på de slem som korallerna avsöndrar och lättare då försvinner från korallen. Samtidigt som luften i karet blir en slags skummare och alla proteiner åker med upp till ytan och vidare till ytavrinningen där skummaren tar bättre han om skiten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag fattar inte kapitlet 3000Gph pump turns every 3 hours for 15 mins. Byter han riktning i 15 min var 3:e timme Och om så e fallet så hoppas jag att han kör closed loop.. Tillförsel av luft e väl inte så knepigt.. Det är väl bara till att ha en slang i inloppet som den kan dra luft igenom och hitta en fulventil typ biltemas bevattningstimers eller dyl..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då tror jag är med.

Jag tror att jag kommer sätta en T koppling i botten på baljan så det sprutar ut åt båda hållen.

Därmed få en turbulens i baljan. Men frågan är ochså vad för pump jag ska använda.

Vill ha en billig pump med massor av klös, vad ska jag välja?

/Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Provade just att sätta en luftslang mot en streampump. och det blev ganska mycket bubblor.

detta för att jag samtidigt skulle blåsa rent lite på stenarna med ett powerhead.

Hade förhoppningen om att dammet skulle följa med bubblorna till ytan och vidare till avrinningen..

Vet inte om jag tyckte det var bra då korallerna började producera massor med slem!!

Förmodligen gör dom det för att skydda sej.

Detta blåser dock runt i karet en hel del , jag tror nog att detta gör mer skada än nytta.. tänker låta bli detta i fortsättningen!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...