Kimozabe Postat 18 oktober 2018 Dela Postat 18 oktober 2018 Hittar inte en tråd som jag läste en gång. Där var det någon/några som skrev matnyttigt vad gäller inkoppning av fisk som transporterats längre sträckor. Kommer förhoppningsvis få fisk från Dejong eller annan lev inom väldigt kort och behöver råd/tips på hur jag ska hantera deras acklimatisering, har bara haft fisk som transporterats 10-60 min. Ska jag ha i syresten, doppvärmare etc? Eller det är bara att göra som sist, hälla över fiskarnas vatten i en större behållare, starta hävert på slangen och låta vattnet droppa tills jag nåt typ dubbel mängd, tömma ut en del och sen köra tills det nåt samma pH och salthalt? Mvh Kim 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 18 oktober 2018 Dela Postat 18 oktober 2018 (ändrat) Det viktigaste (vad jag läst) är att vattnet är fullt av ammonium och kolsyra från fiskarna efter en längre transport. När sedan påsarna öppnats försvinner kolsyran, pH stiger och ammoniumet omvandlas till giftig ammoniak. Tydligen har man ca en halvtimme(?) på sig efter att påsen öppnats innan detta blir ett problem. En lösning är att använda ammoniablockerare, en annan att acklimatisera fiskarna inom en halvtimme efter att påsen öppnats. Det enklaste tycker jag är att låta den stängda påsen flyta i karantänskaret en stund så temperaturen blir samma. Därefter öppna påsen, mäta salthalten och ändra karantänskarets salthalt till samma eller lägre. Sedan kan man i princip släppa i fiskarna direkt (man kanske ändå bör ta det lite gradvis eftersom pH kan skilja, men en halvtimme räcker säkert mer än väl). Har du många påsar med helt olika salthalt skulle jag antingen använda ammoniablockerare (och värmare och syresten?) eller sänka karantänskarets till samma värde som den minst salta påsens (kan iofs bli stressigt att öppna alla påsar samtidigt). Är salthalten i karantänskaret lägre spelar det tydligen inte så stor roll, det viktiga är att den inte är högre. Allt ovanstående gäller bara vanlig fisk, lägre djur som tagghudingar och snäckor är det nog bäst att droppacklimatisera flera timmar (längre desto större skillnad i salthalt). Ändrat 18 oktober 2018 av Christian J Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sjöfartsmuseet Akvariet Postat 19 oktober 2018 Dela Postat 19 oktober 2018 Teorin kan säkert @Lasse berätta mer om, men en metod att ta emot fisk som åkt länge i påse är följande: -Mät pH, temp och salthalt i vattnet i transportpåsen. -Ta akvarievatten i en hink, justera pH, temp och salthalt så det ligger nära värdena i transportvattnet. (Vi använder CO2 som vi bubblar för att sänka pH) -När värdena är ungefär de samma flyttas fisken med håv direkt till hinken med det justerade akvarievattnet. -Därefter kan de vänjas in på vanligt sätt utan att behöva oroa sig för dåligheter i transportvattnet. Vi har följt detta protokoll de senaste åren med goda resultat. / David 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 19 oktober 2018 Författare Dela Postat 19 oktober 2018 Tack för svaret @Christian J och @Sjöfartsmuseet Akvariet Finns det något sätt att sänka pH:t? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 oktober 2018 Dela Postat 19 oktober 2018 (ändrat) Jag kör lite saltvatten i min sodastream. Sedan är det bara att blanda med karantänvattnet tills pH stämmer. Jag håller fiskarna i hinkar med genomluftning tills pH stämmer skapligt. Jag justerar salthalten i karantänen så den stämmer och då behövs ingen inkoppning. Ändrat 19 oktober 2018 av stigigemla Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 20 oktober 2018 Författare Dela Postat 20 oktober 2018 5 timmar sedan, stigigemla sa: Jag kör lite saltvatten i min sodastream. Sedan är det bara att blanda med karantänvattnet tills pH stämmer. Jag håller fiskarna i hinkar med genomluftning tills pH stämmer skapligt. Jag justerar salthalten i karantänen så den stämmer och då behövs ingen inkoppning. Ahhhh, det tänkte jag inte ens på Stig. Tack Tror min mamma har en sodastream (annars får jag i värsta fall handla en). Men ska jag inte undvika luftning av transportvattnet? Tänker på det som Christian skrev med ammoniak. Genomluftning skyndar väl på processen? Jag har googla ”blockerare” men hittade inget att ha i vattnet. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 20 oktober 2018 Författare Dela Postat 20 oktober 2018 @stigigemla @Sjöfartsmuseet Akvariet Hur mycket kolsyrat saltvatten kan det tänkas gå åt till ca 150-170 liter saltvatten? Har ingen aning/referens mest så jag vet vad jag ger mig in på här om det krävs 1 liter eller 50 liter Annars får det nog bli som David tipsa, att korrigera pH o salt i en mindre behållare och därifrån koppa in fiskarna. För det borde väl inte krävas jättemycket för att sänka 10-20 liter vatten. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 oktober 2018 Dela Postat 20 oktober 2018 1 liter kolsyrat vatten räcker till mer än 2000 liter karantänvatten. Släng transportvattnet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 20 oktober 2018 Författare Dela Postat 20 oktober 2018 21 minuter sedan, stigigemla sa: 1 liter kolsyrat vatten räcker till mer än 2000 liter karantänvatten. Släng transportvattnet. Oj, ja men då måste jag ju prova. Ska låna sodastreamer från morsan. Fungerar det bra ska jag handla en. Japp, transportvattnet åker i vasken. Tack @Christian J @Sjöfartsmuseet Akvariet och @stigigemla för hjälpen. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 20 oktober 2018 Dela Postat 20 oktober 2018 7 hours ago, Kimozabe said: Jag har googla ”blockerare” men hittade inget att ha i vattnet. Seachem har några, t ex https://seachem.com/stressguard.php men det finns säkert fler. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 23 oktober 2018 Författare Dela Postat 23 oktober 2018 Tack @Christian J, kommer dock att prova pH/saltjustering och sen i med fisken. @stigigemla En följdfråga dock, kommer pH att stiga i takt med att kolsyran går ur vattnet eller det är någon annan kemisk reaktion som sänker pH och det blir vattenbyte som får höja pH? Antar att jag inte bör ha skummaren igång utan enbart cirkulation när jag gör sänkningen? Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 5 november 2018 Författare Dela Postat 5 november 2018 Glömde tacka, kolsyrat saltvatten fungerade jättebra. Blev en smidig ”inkoppning” Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 5 november 2018 Dela Postat 5 november 2018 Om jag får kapa tråden lite... I början av min karriär som kallvattensakvarist var jag jättenoga med att koppa in mina djur över flera timmar. Då var det ofta djur som dog. För cirka fem år sedan började jag lägga i djuren direkt i akvariet så fort jag kommit hem utan inkoppning. Det kan vara stor skillnad i salthalt, pH och temperatur mellan transportvattnet och akvarievattnet. Jag kan inte minnas att det varit ett enda dödsfall. Kan detta fungera även för varma akvariedjur? 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 6 november 2018 Dela Postat 6 november 2018 12 hours ago, Slanten said: I början av min karriär som kallvattensakvarist var jag jättenoga med att koppa in mina djur över flera timmar. Då var det ofta djur som dog. Samma för mig fast med varmvattensfisk. Lägre djur fungerade bra. 12 hours ago, Slanten said: Kan detta fungera även för varma akvariedjur? Kanske det handlar om att välja det minst dåliga alternativet, lång inkoppning kanske i sig leder till stress. Det allra bästa alternativet är förstås att erbjuda samma värden på temperatur, salthalt och pH (men med syre och utan ammonium) så att man slipper acklimatisering (och istället ändra temperatur och salthalt och pH i karantänskaret under flera dagars tid). Jag vet inte hurpass skadlig skillnader i temperatur, salthalt och pH verkligen är i "normalfall" (om det finns sådana), men https://www.advancedaquarist.com/2006/1/aafeature2 skriver: "It is a common practice to float fish in the bag to adjust the water temperature to match the aquarium. The toxicity of ammonia and other toxins increases as the water temperature rises." https://www.advancedaquarist.com/2006/3/aafeature1 fortsätter: "Large, rapid changes in pH and temperature are stressful to fish. However, fish vary in their ability to tolerate changes in temperature and pH. ... A temperature change of one degree Fahrenheit per hour (1F/hour) with a maximum of just three degrees Fahrenheit to three degrees Celsius (equal 5.4F) a day has been suggested (Noga, 2000)." Å andra sidan säger samma artikel att salthalt inte spelar så stor roll så länge man går från högre till lägre, och rekommenderar rentav att slänga i fiskarna direkt i karantänsvatten med bara 12 promilles salthalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 6 november 2018 Dela Postat 6 november 2018 Min erfarenhet är att det många gånger är bäst att slänga i fisken utan koppning - även vi långa transporter. Men är det mycket ammonium i påsen så kan fiskens blod innehålla mycket ammonium. När då fisken slängs i ett nytt kar med pH upp mot 7,9 så kan detta ammonium inne i fisken omvandlas till ammoniak och döda fisken. Har varit med om detta när en provfisk som introducerades först dog medans kompisarna från samma påse fick gå via ett pH sänkt vatten. Det är inte pH som är det viktiga utan hur mycket av den utsöndrade ammoniumet som blir till ammoniak när pH höjs. Den metod som flest använder vi långa transporter är den som David talade om. Sänk pH:t i mottagnings karet med hjälp av koldioxid (eller som Kim gjorde) till under 7. Plocka fisken från påsarna direkt i det pH sänkta karet. Ta inte med något vatten. Eventuell någon temp anpassning före. Låt pH sakta gå upp i mottagningskaret. Lyft sedan över fisken om det behövs. En viktig sak som jag upptäckt hemma är att det ofta inte går bra om man direkt introducerar nykomlingarna i huvudkaret. Jag sätter därför alltid mina nykomlingar i mitt refugium för ca två veckor innan de lyfts in i huvudkaret. Resultatet av detta är att alla introduceringar numera går utan något bråk överhuvud taget. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kimozabe Postat 6 november 2018 Författare Dela Postat 6 november 2018 Ja det var riktigt bra tips från David och Stig. Jag är så grymt tacksam för hjälpen. Jobbigt när ens pH-mätare begär kalibrering mitt i en pH-justering dock, men verkar som att även firren jag fick idag klarar sig Blir till att kalibrera mätaren imorgon så den är redo för en ny justering till nästa last kommer. Mvh Kim Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Hella42 Postat 29 november 2018 Dela Postat 29 november 2018 On 2018-11-05 at 20:40, Slanten sa: Om jag får kapa tråden lite... I början av min karriär som kallvattensakvarist var jag jättenoga med att koppa in mina djur över flera timmar. Då var det ofta djur som dog. För cirka fem år sedan började jag lägga i djuren direkt i akvariet så fort jag kommit hem utan inkoppning. Det kan vara stor skillnad i salthalt, pH och temperatur mellan transportvattnet och akvarievattnet. Jag kan inte minnas att det varit ett enda dödsfall. Kan detta fungera även för varma akvariedjur? Fick hem fisk i går som fraktades i 24 Tim i påsar. Inknoppning noll . Alla lever 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.