maca Postat 2 januari 2019 Postat 2 januari 2019 Hej,  Efter 7 Ärs frÄnvaro Àr det dags att dra igÄng igen nu nÀr Àldsta grabben vill gÄ över till salt.  Tanken Àr att konvertera hans 60L sötvatten och köra low tech vilket gör att jag inte Àr supersugen pÄ att lÀgga en förmögenhet pÄ belysning.  Vad rekomenderar ni för nÄgot, Àr det enbart LED som gÀller nu? Initialt tÀnkte jag pÄ 3 ST T5 rör.  Jag har googlat en del men kÀnner att lite input vore bra :-)  //Mattias    Citera
Christian J Postat 2 januari 2019 Postat 2 januari 2019 22 minutes ago, maca said: Vad rekomenderar ni för nÄgot, Àr det enbart LED som gÀller nu? Initialt tÀnkte jag pÄ 3 ST T5 rör För en ny belysning Àr nog LED det enda alternativet numera. En begagnad T5-armatur gÄr troligen att hitta för nÀstan ingenting, men att byta rör kostar pengar, sÄ i lÀngden lönar det sig med LED. Om ni dÀremot kommer att uppgradera till ett större efter ett par Är Àr det kanske ett grÀnsfall.  Hur mÄnga rör sitter det i den befintliga lysrörsarmaturen? Eventuellt skulle den kunna gÄ att anvÀnda (fast med blÄare rör, och kanske bÀttre reflektorer), kanske kompletterad med en enklare LED. Citera
maca Postat 2 januari 2019 Författare Postat 2 januari 2019 Det sitter bara 1 15W T8 rör i den befintliga armaturen/locket sÄ det skall bytas ut helt. Att uppgradera i storlek blir sÀkerligen aktuellt framöver.  Jag fÄr googla vidare efter lÀmplig LED belysning.  Tack, Mattias Citera
Claes_A Postat 2 januari 2019 Postat 2 januari 2019 En Coral Box Moon Led sÀljs i Sverige för kring 1800 kr. Mer Àn tillrÀcklig för 60 L.  Ska priset ned till nÄgra hundralappar sÄ fÄr man kanske lÀmna akvaristikprodukterna. Det finns ju blÄ respektive kallvita LED-spottar att skruva rakt in i standard E27-gÀngor för smÄpengar. Korallerna misstycker inte men estetiken...  Exempel frÄn sökning (Kjell & Co):   StÄr man ut med ett ruffigt hemmabygge funkar Àven standard LED-strÄlkastare. Jag skruvade ihop fyra stycken 10 W kallvita strÄlkastare frÄn Jula. Saknar redan det blÄ ljuset med skivanemoner och knappar bryr sig inte...    Citera
maca Postat 2 januari 2019 Författare Postat 2 januari 2019 (Ă€ndrat) Intressant, tack skall kolla vidare. Har som sagt hĂ€nt en del pĂ„ belysningsfronten sedan jag avvecklade mitt förra akvarium. Ăndrat 2 januari 2019 av maca Citera
Alexraptor Postat 2 januari 2019 Postat 2 januari 2019 (Ă€ndrat) SjĂ€lv rekommenderar jag skarpt Maxspect Glaive Marine 40W.  Mitt 60-liters low-tech kar, belysning och en pump, inget mer.    Ăndrat 2 januari 2019 av Alexraptor Citera
Christian J Postat 2 januari 2019 Postat 2 januari 2019 AquaLight LED HI-Lumen light kostar bara 46 Euro i 60cm-varianten (fast pÄ sjÀlva armaturen jag köpte frÄn lÀnken ovan stÄr det "BeamsWork"). Jag har fÄtt vÀxt av bÄde Aiptasia och alger som Caulerpa, Valonia och Halimeda med den i mitt 80l-kar. Har Àven haft en Sinularia i samma kar en period utan problem.  En annan variant Àr Tunzes drÀnkbara LED-lampor --kanske det rÀcker med en enda i ett 60l-kar om man placerar korallerna rakt under?  Olika LED-spotlights brukar vara bÀttre/starkare, och man kan köpa till fler nÀr man uppgraderar till ett större kar. Nackdelen Àr att de lyser upp en rund eller kvadratisk yta, sÄ med ett vanligt avlÄngt kar blir det ljusspill framför/bakom karet och/eller skugga pÄ sidorna om man inte köper minst tvÄ. Citera
Strikt Postat 3 januari 2019 Postat 3 januari 2019 Jag kör en AI Prime i mitt low tech 40 l (strikts godisburk), vilket funkar vÀldigt bra. För ett lÀngre kar hade jag satsat pÄ en beggad AI hydra 26 el 52, dÄ kan du utöka senare vid uppgradering. Citera
maca Postat 4 januari 2019 Författare Postat 4 januari 2019 Tack för alla svar och idéer , kollar runt lite pÄ olika LED alternativ, finns ju en uppsjö att vÀlja mellan. Citera
maca Postat 6 januari 2019 Författare Postat 6 januari 2019 Det blev en Coral Box Moon Led i slutÀndan, dÄ har vi förhoppningsvis lite att vÀxa med ocksÄ nÀr det Àr dags för större burk. Citera
danne031 Postat 8 januari 2019 Postat 8 januari 2019 On 2019-01-06 at 19:13, maca sa: Det blev en Coral Box Moon Led i slutÀndan, dÄ har vi förhoppningsvis lite att vÀxa med ocksÄ nÀr det Àr dags för större burk.  Det Àr vÀrt en liten sökning pÄ forumet, jag har för mig att man i de flesta fall bör ha det vita vÀldigt lÄgt stÀllt annars riskerar man brÀnna mÄnga koraller. Citera
maca Postat 8 januari 2019 Författare Postat 8 januari 2019 1 minut sedan, danne031 sa:  Det Àr vÀrt en liten sökning pÄ forumet, jag har för mig att man i de flesta fall bör ha det vita vÀldigt lÄgt stÀllt annars riskerar man brÀnna mÄnga koraller. Jag har lÀst en hel del forumtrÄdar den gÄngna helgen :-) 1 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.