Gå till innehåll

Den hårda vägen


Robbygg

Rekommenderade inlägg

Varför ska man alltid lära sig den hårda vägen? :x

Dagen börjar med att man åker till jobbet som vanligt och att man kommer hem som vanligt. När jag kommer hem så ser jag att alla digitala klockor är nollställda och det brukar de bli efter ett strömavbrott. Strömavbrott tänker jag, det är precis det jag inte vill råka ut för med mitt akvarium då jag inte ännu har vidtagit vissa säkerhetsåtgärder. Fort som attan rusar jag in i rummet där akvariet står och ser förödelsen. MÄNGDER med vatten på golvet, shit tänker jag och börjar genast leta efter var det kommer ifrån orolig som tusan för att akvariet läcker. Som tur var det inget som läckte, utan "jag kom på" att det måste varit häverten. Så fort UVC/retur pumpen lägger av så startar det en hävert rakt ner i sumpen. Detta är en sak jag egentligen skulle fixat för länge sen så att vattenflödet avbröts om pumparna skulle lägga av. Men jag har alltid gått o tänkt att det ska jag göra senare, men det fick jag i nacken nu.

Inte nog med att ca 100 liter vatten rann ut via sumpen på golvet. Så gick skummarpumparna torra likaså returpumpen och rowafilter pumpen i flera timmar. Skummarpumparna och rowafilter pumpen låter väldigt mkt och pumpar nästan inget vatten, så jag tror de är till att kasta bara. Strömavbrottet vara cirka bara 10 min.

Det här vattnet har också letat igenom sig lister och in under golvet (plastmatta). Det här lär väl bli en dyr historia. Lärdomen man kan ta av detta är väl att man ska göra sina akvarium idotsäkra så att detta inträffar.

Jag som skulle handla fisk imorgon.... :smiley24:

"Man ska inte gråta över spilld mjölk" Gäller det vatten med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt tråkigt att höra Alexander, men kul att du går vidare!

Angående pumparna som låter och inte pumpar. Har du kollat om impellerna är skadade, eller kanske dom bara har luft i sig. Satte igång en sprillans ny pump förut som skramla som fan och inte pumpade, jag skakade till den och luftbubblorna släppte. Funkar finfint efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv råkat ut för en olycka där ca 600 liter vatten rann ut i lägenheten o vidare ner till grannen. Gick från en tvåa med kök till etta utan kök i ca 3 veckor. Försäkringsbolaget har ännu inte kommit överens med husvärden om vem som ska stå för det hela. Det hände för drygt 14 månader sedan... Jag fick dock fixat in nya mattor (på egen hand), men saknar fortfarande golvlister, så lite kompensation räknar jag med när det klarnas upp till slut. Kul att du stannar kvar iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...