Gå till innehåll

Litet projekt som blev stort...


dykare69

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har läst lite på foumet och börjat inse att jag just nu är rix-tvåa...

Jag bestämde mig för några dagar sedan att jag skulle köpa ett sötvattensakvarium kring tusenlappen till min dotter som snart fyller 5 år. Hittade många fina akvarium i den prisklassen men fastnade till slut för ett Juwel Vision 180 liter för 3000:- Åkter dit (13 mil enkel väg) och tittade på det. Hon som sålde det skickade då även med 18 kg LS och en skummare, salt mm, så nu är jag ägare av ett saltvattenskavarium sedan 24 timmar.

Jag har fyllt på vatten, salt och vad gör jag nu????

Den levande stenen ligger i lådor fyllda med saltvatten från tömningen.

Skickar några bilder på skummare pump mm, då jag inte vet om detta är tillräckligt. Tacksam för hjälp!

post-2323-14468912517603_thumb.jpg

post-2323-14468912517879_thumb.jpg

post-2323-1446891251807_thumb.jpg

post-2323-14468912518291_thumb.jpg

post-2323-14468912518454_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Kollade runt då jag trodde jag fått glasrosor med, det finns två sätt. ETT av dem kommer jag ihåg på rak arm. Skaffa en spruta (5 - 20 ml) o en uppdagningskanyl (rosa kany) om du känner någon i sjukvården kan de skaffa det lätt. Koka vatten, dra upp o injecera rätt in the mothafaka... Så dör de. Annars tar de över o fakar upp hela ditt kar. Sen en fråga, varför sätta igång allt då snart ska flytta? jeevla massa jobb : )

Lycka till, du e nybörjare som vi andra muppar här, fråga på o läs forumet så kommer det gå bra för dig!

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar att jobba ;)

I morgon skall jag fixa en spruta, sen skall dom dö (lite tråkigt då jag tyckte att det var kul att man såg något som rörde sig...), Men jag litar på er...

När jag sedan lägger i stenarna och kör igång skummaren, skall lyset vara på hela tiden då eller skall den vara av eller ???

Förstår att jag sedan skall vänta på en algbildning och att vattnet klarnar efter den innan jag stoppar in fisk och dyligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mät, mät mät. Vattenvärden. Mycket och ofta i början. Ammoniak, nitrit och nitrat. Du kommer (förmodligen) få en topp av varje i nämnd ordning). När nitratet håller sig på en obefintlig och jämn nivå börjar det bli dax att hiva i fiskar och annat, men det dröjer ett tag. Skynda långsamt. Och levande sten heter så av en anledning, jag kan garantera att du har mer liv i den än du tror. Jag vet inte riktigt, folk säger att man ska börja med 3-4 timmar ljus och öka 30 min var tredje dag och liknande för att undvika den värsta algblomningen, jag öka belysningen rätt fort på mitt och kom hyffsat lindrigt undan ändå, men jag har inte så många watt över mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul och se fler nybörjare här på forumet. Tänk så lätt det är att halka in på denna hobby. Ska köpa sötvatten till dottern och kommer hem med högvinsten! *ler*

Jag är själv nybörjare och håller på att starta upp ett system och tänkte ge dig lite av mina erfaren heter.

Första är att det tar tid och det måste nog ta tid då du har mycket du ska lära dig också.

Använd forumet här men även artiklarna som finns på startsidan. Om du läser artiklarna så har du något att gå på när du ställer frågor. När du nu är på forumet rekomenderar jag dig att använda sök funktionen då den ger dig en bra helhetsbild av vilka svaren är på dina funderingar men även olika vinklingar. En tråd som är välvärd at läsa är Mitt första akvarium av Dez3d som ger en bra skildring av ett projekt. Avslutningsvis rekomenderar jag en bok som finns bland produkter https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1

Fråga på och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta...Ja just det... Jag får väl se när jag har möjlighet att köpa in någon testutrustning, har 13 mil enkel väg till närmaste akvariehandlare. :död:

Låter dock som om det är lättare för dig att beställa från någon webbutik skulle föreslå Saliferts tester eller TropicMarin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäta...Ja just det... Jag får väl se när jag har möjlighet att köpa in någon testutrustning, har 13 mil enkel väg till närmaste akvariehandlare. :död:

Ja ni sörlänningar har det bra. Bara 13 mil till akvariehandlarn. Tur att man har Lloyden. Brukar hälsa på hos Korallrevet i Södertälje på fikarasten då och då ;) .

Välkommen och lycka till.

Du har väl förresten nära till direktflygen till Tyskland. Det är suveränt när det senare blir dags för koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kör hårt, läs på så mycke du orkar här, och lyssna på oss andra här på guiden, när du gjort de, så sorterar du bort de du inte gillar i allas inlägg. efter de så kommer du ha hittat DITT sätt att driva just din tank på,,

lycka till å välkommen till guiden och en riktigt kul hobby.. dock kan den bli dyr och tidskrävande.. MEN de e ju de som e hela nöjet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...