Gå till innehåll

Vattenbyte


Jeanette Åhs

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Vi har sökt på youtube men inte hittat något om saltvattenbyte.

Hur gör ni vattenbyte? 

Krångligt, många frågor kommer upp i huvudet.

Har fått rätt mycket kiselalger på sanden och på levande stenen. 

Fått rådet att göra två vattenbyte på 20% rätt tätt. 

Svårt med att få upp algerna det blir mest den fina sanden som kommer med.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta sent svar

 

När jag gjorde vattenbyte så brukade jag tappa upp erforderlig mängd vatten i det antal hinkar som behövdes. Sedan blandade jag in mellan 360 till ca 400 gram salt per tio liter. Saltmängden beror på vilket salt som används. Brukar stå på saltet. Såg till att det blandades ordentligt - jag hade små powerheads i hinkarna. Lät det stå en dag för temperaturutjämning och lösning - går bra med rumsvarmt när man byter. När jag sedan gjorde vattenbytet så tömde jag ur så mycket som jag skulle av det gamla och ersatte med det nya. Om jag behöver göra ett större vattenbyte så upprepar jag proceduren varannan dag. Byta högst 10 - 15 % åt gången är en bra regel IMO.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar byta en hink akvarievatten åt gången, och uppepa under flera dagars tid tills jag bytt tillräckligt många. Många såna här små byten är bara lite mindre effektiva än få stora, men man stör djuren mindre och man behöver färre hinkar. Jag vet inte hur länge saltet behöver lösa sig, om vattnet inte är för kallt så verkar det räcka med högst en halvtimme vad jag kan se.

 

Quote

Svårt med att få upp algerna det blir mest den fina sanden som kommer med.

Ett alternativ kan vara att suga upp både alger och sand i en hink, hälla bort det smutsiga algvattnet och eventuellt skölja sanden med lite mer rent akvarievatten. Man kan också skölja sanden med kranvatten, men det stör samtidigt bakteriefloran i sanden.

 

Växer det däremot trådalger på sandkornen är det nog lika bra att kasta sanden, de verkar omöjliga att separera.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa betare till stenen och rör i sanden med jämna mellanrum. Annat knep är att kapa en 50 cl petflaska i botten. Sätt en hävertslang där korken är. Sug hävert och stöt flaskan mot botten. Sanden virvlar upp men faller tillbaka - lätta partiklar sugs ut

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har vi trådalger i sanden, det blev bruna klumpar efter vi rört om i sanden. Tidigare ett fläckvis brunt lager på sanden 

Om vi rör om i sanden då och då försvinner trådalgerna eller är det bättre att ta upp dessa?

Betare? Menar du sandsnäckor eller sandvändare fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort akvarium är det?

Tidigare använde jag förvaringslådor från Clas Ohlsson, finns livsmedelklassade upp till 60 liter eller nåt. 

För att kunna hjälpa till med smidig procedur så hade kanske lite bilder eller beskrivning hjälpt, tex om där är sump etc. 

Till mitt stora akvarium har jag en limmad behållare som rymmer 140l som står bredvid sumpen. 

Jag stoppar returen och slänger ut slangen i badrummet, pumpar ut vatten. Fyller upp till markerad nivå med nya saltvattnet och startar returpumpen igen. 

 

Gjorde liknande på dom mindre men då i dunkar som jag fick tömma i toastolen och sen fyllde jag på med nytt vatten. Hade ingen sump till dom små. 

 

Kiselalger, det är väl det bruna man ofta får vid nystart, är det ett nystartat akvarium? Mina tog tid innan dom försvann men dom försvann, använder osmosvatten så inget tillsätta förutom från saltet och som Lasse skrev....betare/städare kommer kunna hjälpa till. 

 

Mvh

Kim

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet varit  igång i 4 månader

Vi har fem eremitkrabbor. 7 turbosnäckor av två olika arter tre nassarius. 

Stödmata?

 

Vårt akvarium är ett red sea 250 e-max på 211 liter + sump = 288 liter totalt. Använder osmosvatten och vi använder även silicatfilter sedan en vecka. Kalciumet är nu 0 innan silicatfiltret 100. Dragit ner på antal timmar belysning till 8 h. Vi matade fiskarna mer än vanligt för vi köpte fyra nya. En eldkejsare och tre frökenfisk springeri.

Alla värden har varit bra, stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett nystartat reefer 170 som varit igång i ca 2 månader. Så tänker inte försöka mig på att ge några råd. Däremot några observationer på städpatrull. Har 4 turbosnäckor, 3 nassariussnäckor, 4 eremiter, 1 sandvändande sjöstärna. Och sedan 1 vecka lagt till 3 cerith snäckor och 1 strombus.

 

Ceritherna och strombusen plöjer sand riktigt bra och slukar alger. Nassarius som jag köpte för sandvändande egenskaper kommer inte i närheten. Även sjöstjärnan får högt betyg. Kanske kan vara något att kika närmre på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Jeanette Åhs sa:

Vårt akvarium är ett red sea 250 e-max på 211 liter + sump = 288 liter totalt

Om ni stoppar returpumpen, har skummaren samma vattendjup och behålls det vattendjupet samtidigt som ni har tillräckligt med vatten att byta?

 

Min sump är konstruerad så och om det är samma i ert fall så kan ni väl kanske köra på det. Annars kanske tömma 20-40 liter från displaydelen istället och sen över med samma mängd, starta returpumpen och så var det klart :) 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...