Gå till innehåll

Rengöringsmedel vid PVC limning


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag ska limma PVC rör och kommer då att använda Tangit som lim enligt konstens alla regler. För att lyckas med denna limning är det viktigt att man rengör ordetligt innan. Jag har förstått att det finns alternativ till Tangits egna rengöringsmedel som är lika bra. Är det T-sprit i så fall? Eller finns det andra alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja håller precis på o limma mina pvc rör ,ja köpte faktist Tangits egna rengöringsmedel

Men ja limmade faktist i går med men då körde ja me T-röd ,vet inte hur de är med t-röden men den borde ju funka mina rör sitter ju kvar o är täta

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej,, Gör som det står i Tanganits beskrivning i stället för egna hoppkok. T-röd, Aceton tar viserligen bort fett och annan smuts från pvc´n. Men Tanganit cleanern gör betydligt mer än så, den borde kallas för limprimer och är en del av ett komplett system för att samanfoga pvc. Men vill man spara 40 spänn på ett akvarium för flera tusen väljer jag att spara dom kronorna någon annan stans än att riskera läckande rörkopplingar.

/Rörmokarn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall var det inte pengarna som var avgörande utan jag var hos byggfirman på stan för att köpa lim och rengöringsmedel. Tyvärr förde de inte rengöringsmedlet och igentligen får man inte skicka tangitsrengöringsmedel med posten då det är brandfarligt eller nått sånt. Dock löser det sig nu så jag får rätt grejor.

Tackar för infot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag vet ej om detta med tangit rengörings medel gjorde mitt läckage eller inte men det är svårt att få till det tycker jag då man skall limma PVC har nästan alltid haft nått läckage. Bara att stänga ner vattenflödet så har jag limmat där jag sett att det läcker och då har det varit tätt efter detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T-röd innehåller ämnen som fälls ut när det torkar. Lägg en droppe på en ren glasskiva och låt den torka så blir det en grå fläck. Nu kan man ju torka bort resterna med litet papper förstås. Aceton löser PVC så det går in i ytskiktet på rören. Därför använder jag aceton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"rörnissen" som sålde pvc rören till mig sa han använder vanlig oljefri aceton, & inte hade han sagt så om hans rördragningar hade läckt,

Nu har jag inte kört igång mitt rörsystem ännu, eftersom jag inte har klart nivåvakterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då era svar gav en del fakta så som verkar fungera och så där men det ändå finns vissa frågetecken för mig så har jag nu bestämt mig för att använda Tangits egna rengöringsmedel!

Dock kommer jag att provköra hela systemet med sötvatten innan jag kör igång och då får jag en genomspolning på köpet!:smiley20:

Tack för alla svar!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...