Dimorb Postat 2 april 2019 Postat 2 april 2019 Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dosera i refugiumet när det är kraftigt höjt pH värde.. tar det död på algerna?@jonasroman @Lasse Citera
Lasse Postat 5 april 2019 Postat 5 april 2019 Tja det låter ju logiskt. Att minska mängden lika mycket som koncentrationen ökar. Vid högre koncentration ökar - IMO - vikten att dela upp det på fler tillfällen under dygnet. Jag skulle undvika att dosera i refugiet. Jag doserar allt i det fack jag har returpumpen i. MVH Lasse 1 Citera
jonasroman Postat 2 juni 2019 Postat 2 juni 2019 On 2019-04-02 at 12:13, Dimorb sa: Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dosera i refugiumet när det är kraftigt höjt pH värde.. tar det död på algerna?@jonasroman @Lasse bara dela dosen med faktorn Citera
nike83 Postat 2 juni 2019 Postat 2 juni 2019 när jag gick från FM till Triton så var faktorn 5 mellan dem. Citera
jonasroman Postat 2 juni 2019 Postat 2 juni 2019 Det är ju lite olika faktorer o här kommer en liten snabbguide, taget ur huvudet: Balling classic/plus: 1.0 ATI essentials: 1.0 ATI essentiell pro: 5 (2 part men balanserat ända) core 7: 7 Red seas liquid: 3.5 polyplab all in one: 4 Mitt eget: 3.5 (mezzoforte) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.