Gå till innehåll

Luft i doserpump - varifrån kommer luft?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har en Doser 2.0 tillhörande mitt Profilux-system. 

 

Använder den bland annat till att dosera kolkälla till nitratfilter och det är så irriterandes att den "tar in" luft på ett eller annat sätt som jag misstänker skapar någon form av tryck som gör att det ibland blir fel i doseringarna.

 

När jag kalibrerar och mäter upp doseringarna verkar det stämma men ser på kurvan på proben att det svänger med hur mycket kol som kommer in i filtret - alltså olika hur mycket den klarar av att ge. 

Jag misstänker luften i slangen och undrar då på vilka är de vanligaste orsakerna till att det kommer luft in i doseringsslangar?

Pumpen är kopplad med silikonslang rakt in i filtret och silikon helt ner till pvc rör som går ner i behållaren med kolkälla. Blev rekommenderad att använda silikon för pvc eftersom pvc skulle bli påverkat av kolkällan.

 

Någon som vet/kan ge förslag?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doseringarna sker cirka var 20 minut. 

Nej ingenting på sugsidan med än ett 4 mm pvc rör ner i behållaren och så silikonslang helt fram till pumphuvudet (pumphuvudet har sådan där små plastkopplingar). 

Jag trodde det först så därför har jag klippt av och gjort om på slangarna - jag har klippt av dem så de är rakare och så har jag fyllt slangarna med vätska igen. 

Det är nopox. 

Funderar på om silikonslangen tar in luft precis där den är påkopplad och hade en tanke om att jag kanske skulle dra åt där med en liten strips. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dimorb 

Jag har samma med min, doserar endast balling. 

Kunde se små luftbubblor här och där i slangarna. 

Trodde det kanske var att silikonslangen inte slöt tätt runt nippeln till pumpen så köpte slangklämmor från företagsakvarium. 

Har fortfarande luftbubblor. Skulle vilja ha fatt i en silikonslang som är tjockare i materialet och skapar mer tryck mot anslutningar/plaströr men vet inte om det ens finns. Får väl leva med det :) 

E5292735-4B79-43C6-BD4F-9BB348D6C84E.jpeg.413028c8f53933ae8234f11477d602b2.jpeg

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Lasse sa:

Kan se två möjligheter. Otätt på sugsidan eller bakteriell eller annan verksamhet som skapar gaser

 

MVH Lasse 

Känns som svaret var riktat till Dimorb och jag var otydlig med vad jag doserar :) 

 

Jag doserar endast balling. Skulle en sån verksamhet i mitt fall kunna vara att jag misslyckats med att blanda ballingen ordentligt?

 

Jag har dubbla dunkar till alla 3. När jag tar en ny dunk för att blanda balling sköljer jag alltid den med lite osmosvatten. Blandar ballingen, tar det som är kvar i gamla dunken och slår över till den nya. 

Den gamla dunken sköljer jag med lite osmosvatten, på med korken och förvarar i källaren tills det är dags att blanda nytt och så rullar det på. 

Något fel i den processen kanske?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Kan se två möjligheter. Otätt på sugsidan eller bakteriell eller annan verksamhet som skapar gaser

 

MVH Lasse 

Det är säkerligen inte helt tätt på sugsidan men det är inte några direkt luftbubblor på den sidan. Allt är på trycksidan in i nitratfiltret. Kan ju vara gas som kommer bakvägen ut från filtret kanske? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid haft luft på endera sidan, mest på trycksidan så att säga. Till 90% löste det sig när jag köpte sådana klämmor som Kimozabe visar. 

Jag gissar att man måste upp i tjockare dyrare slang som kniper åt hårdare än de som vanligtvis används kring doserpumpar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Jag har alltid haft luft på endera sidan, mest på trycksidan så att säga. Till 90% löste det sig när jag köpte sådana klämmor som Kimozabe visar. 

Jag gissar att man måste upp i tjockare dyrare slang som kniper åt hårdare än de som vanligtvis används kring doserpumpar.

Jag misstänker det också men tycker det är konstigt. Jag använder industrislang ämnad för labb så det bör inte finnas mycket dyrare.. kanske bättre men inte dyrare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, danne031 sa:

Jag har alltid haft luft på endera sidan, mest på trycksidan så att säga. Till 90% löste det sig när jag köpte sådana klämmor som Kimozabe visar. 

Jag gissar att man måste upp i tjockare dyrare slang som kniper åt hårdare än de som vanligtvis används kring doserpumpar.

Vet du var man hittar sådan? :) 

Jag har bara sett tunnare silikonslang. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan enligt alla naturlagar inte komma in luft på trycksidan (om man inte har en injektor) Om det är en läcka på trycksidan kommer det medie med högsta tryck pressa ut i detta fall vattnet . På sugsidan är det alltid undertryck - därför sugs luft in. 

 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Lasse sa:

Det kan enligt alla naturlagar inte komma in luft på trycksidan (om man inte har en injektor) Om det är en läcka på trycksidan kommer det medie med högsta tryck pressa ut i detta fall vattnet . På sugsidan är det alltid undertryck - därför sugs luft in. 

 

 

MVH Lasse 

Nja. Om det inte är helt tätt ( tex att slangen sitter för högt upp runt hjulen inne i pumphuvudet ) vandrar vätskan tillbaka och ersätts med luft från utgående ände hos mig. Det är så med ca och kh balling light. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...