Gå till innehåll

Dez3d's nanokar


Dez3d

Rekommenderade inlägg

Ok, då jag redan hade införskaffat nanot inför försäljningen (tack svärmor & svärfar!) och skummare till karantänskaret så har jag moddat lite idag. Akvariet är ett 40L Guppy Hotell. En 11W PC lampa sitter i som jag ska byta ut mot dubbla 9W T5 rör så småningom. Jag kommer främst ha fisk i så ljusstyrkan är inte n1 på listan.

Så här ser karet ut med ställning, köpt för runt tusenlappen:

n1.jpg

Här är armaturen med två fläktar i:

n2.jpg

Alla tillbehör:

n3.jpg

Filterfacket där jag har skummaren, en påse nollnitrat, värmare och vid returen ska jag ha en strumpa med 75ml Rowaphos. Pumpen är tyst och jag ska inte byta den mot en Maxi-Jet. Jag har yttligare en minicirk. pump på 450L/t i själva karet. Till Automatisk vattenpåfyllningen ska jag ha min befintliga AM SP3000 och en 24L dunk med osmos vatten:

n4.jpg

Här är skummaren (AM Miniflotör) som sitter i avrinningskammaren med goda marginal, via borrat hål i locket. Skummarkoppen hamnar utanför och kanske inte är attraktiv (än mindre med skummet), men praktiskt. Locket på akvariet går precis att vika upp med koppen borttagen:

n5.jpg

n6.jpg

Jag plannerar på att starta nanot i morgon då jag ska ta bort nästan allt substrat i huvudkaret och suga detrius. En aquascaping sker då samtidigt och jag ska ta lite vatten och sten till nanot.

Kom gärna med synpunkter!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt nano!

Det var en diskusion om ett likadant för några dagar sen då alla tyckte designen på karet med möbel var hel coola. Ser fram emot att se bilder på nanot när du har fått inreda det också!

Håller med Calle om att det vore kul om nanot fick en egen tråd!

Inte bara förädrarna som är toppen ser jag! Svärföräldrarna med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christer, Bjerlk, Calle & Jonas :smiley20:

Det är så kul att man får support från alla sidor av familjen. Bjerlk, som du säger så tror jag också att min son kommer att älska nanot. När han är stor nog så kommer det att stå i hans rum.

Visst kan jag starta en ny tråd. Tänkte bara hålla detta i min ursprungstråd för att visa utvecklingen hemma hos mig.

Hälsningar

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en liten uppdatering på mitt nano. För tillfäller innehåller den ca 5 kg sten (nyköpt + från mitt stora kar) som är väl inkört. Vattnet tog jag från huvudkaret + lite nyblandat. Karet håller två ocellaris, en eldräka, stjärnpolyper från Jaken, Xenia och Halimeda från Vargklo, röd kelp och en slags tång.

nano.jpg

Skummaren börjar komma igång och röret fylls sakta men säkert av gult skum. Jag har fått en ytfilm på vattnet som jag ska få bukt med denna:

fluv.jpg

Det är en ytskimmer från Fluval som jag hoppas ska funka bra. Pumpen är en Maxijet för 250L/h som får bidra till cirkulationen.

Jag har nu moddat mitt Rowaphosfilter (kör med strumpa annars) som jag ska koppla till en Micro-Jet på 450L/h som får vara arbetshästen i filterfacket.

Belysningen är beställd (2x6W T5, 20.000K & 10.000K). Autopåfyllningen bör vara klar till nästa helg, så jag hoppas att det enda underhållet blir ett vattenbyte i veckan (4L) och matning.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren börjar komma igång och röret fylls sakta men säkert av gult skum. Jag har fått en ytfilm på vattnet som jag ska få bukt med denna:

fluv.jpg

Det är en ytskimmer från Fluval som jag hoppas ska funka bra. Pumpen är en Maxijet för 250L/h som får bidra till cirkulationen.

Det kommer att funka super.. Den e grymm den ytavrinningen från fluval.. Körde min med en MJ1000 i mitt 80L guppyhotell.. Funkade perfa.. Så frågan är varför du inte går upp i kapcitet ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering,

Jag har kopplat in autopåfyllningen och osmosvattentanken och det blev riktigt bra. Jag satte flottören på bakväggen i mitten p.g.a lockets annars låga takhöjd. Utloppen för osmosen sticker igenom locket och droppar vattnet i sista kammaren där returpumpen finns. Jag gjorde detta eftersom jag vill ha en bra blandning av vattnet innan det når karets invånare och att det dessutom inte påverkar nollnitratfiltret.

Efter att jag installerat fluval's ytskimmer så är ytvattnet kristallklart! Funka bra med min Maxi-Jet 500l/h.

Jag borrade ett hål i locket och har en hydrometer som sticker upp, detta kallar jag primitiv med kontinuerlig saltmätning :ler:

Skummaren har börjat skumma nu men jag ångrar att jag inte rengjorde allt med någon svag syra eftersom det nu har tagit 1 vecka tills skummet bildades.

Annars är nu karet självgående. Det enda jag vill uppgradera är belysningen, men eftersom jag vill sälja karet så har jag avbokat armaturen. Jag har lagt upp en annons på karet eftersom det är tillräckligt med stora saltburken om någon vill nappa ;)

Här är lite bilder:

nano1b.jpg

nano4b.jpg

nano2b.jpg

nano3b.jpg

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow! jättefett upplägg du har där! men ska du sälja karet eller fattar jag fel!??! o tar inte den "vanliga" ytavrinningen bort saker på ytan? Roligt att du lägger upp fina bilder! Tack!

DU, den där automatiska påfyllningen, ska den inte varar i "sumpen", bakom väggen? det är ju där minskning visar sig då pumpen håller nivån konstant i "huvudkaret" ?

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sickboy,

nej, ytavrinningen är för ineffektiv för att rensa ytan på detta kar. 80L modellen har en bättre avrinning så jag var tvungen att hitta en alternativ lösning för detta kar. Fluval's ytskimmer funkar finfint. Dock filtrerar den inte bort skiten utan returnerar ytvattnet långre ner under ytan för att det ska till slut hamna i huvudfiltret. Detta innebär mindre underhåll då inget fysiskt filter måste tas ut och rensas med jämna mellanrum.

Crille, det är mest frugan som är på mig om att sälja nanot -respekt

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg det nu. Flottören kan vara vart som helst eftersom vattennivån är likadan innanför som utanför filterfacket (p.g.a att det ej är en avrinning, bara två insug uppe och nertill). Därav sjunker vattennivån lika mycket i huvudkaren som i facket.

Nu satte kag flottören vänd mot karets sida eftersom det var smidigast så, och den syns ändå inte när mad tittar på karet. Men visst kan man vända den mot andra hållet.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...