Gå till innehåll

Xenia som dör


Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag har poblem med att delar av min xenia dör vartefter. Den har tidigare växt mycket men nu för ca 1vecka sedan så dör bitar av den gradvis. Jag vet inte vad det kan vara??

Ph 8,3

Kh 10

nitrit 0

nitrat 25

Phosfat 0,03

ca 390

Mg1270

silicate 0

Någon som har någon idé??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har liknande värden förutom nitrat där jag har noll och du 25. Mitt växer som ogräs och jag måste slänga mängder ett par gånger i månaden. Kanske nitraten som påverkar dem? Du har ett ganska litet kar, hur ofta byter du vatten? Borde inte vara något problem att få ner nitraten med lite tätare vattenbyten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste en artikel om Xenia i senaste numret av "Tropcal Fish Hobbyist". Där står det att Xenia är "säsongslevande" och att den i naturen sprider sig väldigt snabbt över revet för att sedan nästan dö ut helt för en tid. Nu vet jag inte om det endast är vissa sorters Xenia som detta gäller eller enbart viltfångad. Men har för mig att det stog nått om att man inte skulle bli förvånad om Xenian helt plötsligt dog utan någon direkt anledning. Om man kunde låta en del av den döende Xenian vara kvar i akvariet medan den bröts ned så kommer fragment bli kvar och lika fort som den dog kan den sedan återuppstå. Gäller förstås att det inte blir för mycket föruttnelse som inte tanken klarar..

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tack för all tips!

Jag kör konternuerligt med rowaphos och kol. Jag kan också tilkännage att jag har slarvat lite med vattenbytena men nu har jag skärpt till mig på den punkten.

Jag tillsätter corallife Jod & Strontium, men kanske något i underkant pga av att jag inte mäter nivåerna. Om fenomenet fortsätter så får jag flytta xenian till karantänsburken.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tyckte det var intressant läsning. Författaren av artikeln utryckte sin förvåning över att akvarister blev förvånade över att Xenian drog sig tillbaka i perioder eftersom det var fullt normalt i naturen. Har även för mig att jag läst i en annan artikel att Xenia som odlats i fångenskap är lättare att hålla vid liv under längre perioder.

Har sedan en tid en del Xenia i min burk så det ska bli intressant och se hur den beter sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia er veldig forskjellig, jeg har en Xenia stamme som vokser som ugress. Men for noen år tilbake var den stammen som alle hadde her i norge, av typen som Vokste, for så å dø helt ut etter 6mnd.

Den jeg har nå er tatt inn fra sverige, og dette er det nærmeste man kommer ugress i akvariet... Den vokser som et udyr. Jeg har kjørt kullfilter, så ingen effekt av det, jeg må også luke ut litt en gang i månaden. Den växer over allt!

Så om når behøver Xenia, och bor ii köravstånd från strømstad, kan vi nog treffas med en stor bunt!

Ska föresten til Gøteborg på lørdags, villka affärer bør jeg kolla inn???

Finns det noen som har nåt spesielt inne nå???

2mas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jeg har nå er tatt inn fra sverige, og dette er det nærmeste man kommer ugress i akvariet... Den vokser som et udyr. Jeg har kjørt kullfilter, så ingen effekt av det, jeg må også luke ut litt en gang i månaden. Den växer over allt!

Så om når behøver Xenia, och bor ii köravstånd från strømstad, kan vi nog treffas med en stor bunt!

2mas

Jag är intresserad :smiley20:

Hur långt ifra strömstad bor du?

Har tyvärr inget att byta med, förutom cash eller en kopp kaffe:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...
OK,

Problemet är bara att den frigör troligtvis nitrater och andra ämnen när den dör, vilket har gjort att min anemon helt plötsligt har börjat flytta på sig, första gången på 6månader.

ja det är sant att dom släpper ut gifter när dom dör. för när min xenia dog och jag lyfte upp den från karet så läckte en gulaktig vätska ut från foten. har dock skummat bort det nu. men min clown blev slö efter att giftet spridit sig. men nu mår den bra igen och mina skivisar har vecklat ut sig och ser jättefina ut. hur gör man för att föröka dom??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...