Chilli Postat 26 oktober 2019 Postat 26 oktober 2019 En riktig nybörjarfråga..Jag har köpt mina första koraller till mitt akvarium och några av dom sitter på en fraggplugg (tror jag det kallas)Jag misstänker att man ska ta bort den på något sätt, men hur? Det är en lps som sitter på. De andra korallena sitter på en liten sten ser det ut som. Den kan dom väl sitta kvar på? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk Citera
mogge77 Postat 26 oktober 2019 Postat 26 oktober 2019 Hej! de skall/behöver inte tas bort. oftast växer korallen över dem.. om du vill kan man ta en tång och knipsa av nederdelen på pluggen om den är svår att placera snyggt.. Citera
nike83 Postat 26 oktober 2019 Postat 26 oktober 2019 om de är acropora så hade jag undvikit att stoppa ner pluggarna. det kan finnas ägg av AEFW på dem (masken lägger äggen vid foten). jag klipper alltid 1cm upp från pluggen och stoppar inte i pluggen i karet (torkas eller slängs). jag "doppar" alltid alla acros innan introduktion till mitt system. Citera
Chilli Postat 26 oktober 2019 Författare Postat 26 oktober 2019 Hej! de skall/behöver inte tas bort. oftast växer korallen över dem.. om du vill kan man ta en tång och knipsa av nederdelen på pluggen om den är svår att placera snyggt.. Jaha, det var ett smidigt sätt. Ska testa det Skickat från min SM-G935F via Tapatalk Citera
Chilli Postat 26 oktober 2019 Författare Postat 26 oktober 2019 om de är acropora så hade jag undvikit att stoppa ner pluggarna. det kan finnas ägg av AEFW på dem (masken lägger äggen vid foten). jag klipper alltid 1cm upp från pluggen och stoppar inte i pluggen i karet (torkas eller slängs). jag "doppar" alltid alla acros innan introduktion till mitt system.Jag fick med koralldopp när jag köpte korallerna, så jag doppade dom innan jag stoppade i dom i karet Skickat från min SM-G935F via Tapatalk Citera
kaptenen Postat 30 oktober 2019 Postat 30 oktober 2019 Jag skulle säga att det beror på. I vissa fall har korallen växt så tokigt att det blir en omöjlighet att ta bort pluggen utan att korallen skadas för mycket. Men grenväxande koraller (acropora, seriatopora osv) brukar gå hyfsat smärtfritt Sen blir det lätt rätt oestetiskt i karet att ha massa pluggar överallt innan fraggarna hunnit växa över det. 1 Citera
turboadde Postat 1 november 2019 Postat 1 november 2019 E de en sps så gör jag alltid som nike83 säger. Klipper bort pluggen så långt ner de går och sen doppar. Pluggarna är ofta den stora introduktionsporten för ohyran. Speciellt om den är köpt från en affär. Vet inte hur dagens dipp är men den tar väll inte äggen? Citera
Jonna Postat 1 november 2019 Postat 1 november 2019 Hur tar ni bort fraggpluggen utan att skada korallen? På lps och spser?Skickat från min SM-G935F via Tapatalk Citera
danne031 Postat 1 november 2019 Postat 1 november 2019 46 minuter sedan, Jonna sa: Hur tar ni bort fraggpluggen utan att skada korallen? På lps och spser? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk Jag kör med sidavbitare, man ska helst bara klippa skelett om det är lps. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.