rolnor Postat 2 november 2019 Postat 2 november 2019 Har haft grumligt vatten några dagar och misstänker nu att det är småbubblor, kommer väl troligen från skummaren? Vad göra, har startat om mitt akvarium, har inte haft problemet tidigare. Ska testa slå av skummaren im det inte hjälper justera flöde/höjd etc. Några tips? Citera
Christian J Postat 2 november 2019 Postat 2 november 2019 Bubblor från skummaren bör gå att se med blotta ögat. Andra orsaker kan vara ny sand, detritus eller bakterieblomning pga för mycket kolkälla. Vilket modell av skummare är det? 1 Citera
rolnor Postat 3 november 2019 Författare Postat 3 november 2019 Skummaren följde med min cubicus reeftank, minns inte vad den heter. Jag ser bubblor men osäker på om det är grumligheten. Det är ju ny sand, har filtrerat bort grumlighet pga av den men sen har det blivit en liten rest grumlighet som inte vill försvinna. Det är helt nytt vatten så bakterier har inte mycket att leva av så det låter osannolikt? Kan ju vara att det sakta blir bättre så det löser sej. Citera
danne031 Postat 3 november 2019 Postat 3 november 2019 Stäng av skummaren en dag eller några timmar så bör du se ganska fort om den är boven. Citera
rolnor Postat 3 november 2019 Författare Postat 3 november 2019 Tack, testade stänga av några timmar men ingen effekt. Troligen är det den nya sanden, jag ser också bubblor stiga upp ur den. Får vänta och se helt enkelt. Citera
Christian J Postat 3 november 2019 Postat 3 november 2019 Är det sanden så brukar det fastna i vaddfilter, annars lägger det sig efter några dagar. Citera
danne031 Postat 3 november 2019 Postat 3 november 2019 Ja är det sanden så är det ju fysiskt material som måste antingen fastna någonstans eller lägga sig. Ett tips kan vara att om du har ett litet gammalt innerfilter så fyll det med något fint som vadd exempelvis och låt det snurra någon dag. 1 Citera
stigigemla Postat 4 november 2019 Postat 4 november 2019 Ett nystartat kar med sand i har ofta en grumling den första veckan. Märkligt är att den brukar spårlöst försvinna när man inte anar det. 1 Citera
rolnor Postat 4 november 2019 Författare Postat 4 november 2019 Tack, då får jag ha lite tålamod. Citera
rolnor Postat 11 november 2019 Författare Postat 11 november 2019 Nu klarnar det! Var nya sanden bara. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.