Henric Postat 9 februari 2020 Postat 9 februari 2020 Hej! Ska sätta igång ett provisoriskt akvarium och vill inte borra o med allt vad det innebär. Är det någon som har en bild eller länk på hur det går byggas med rör istället. Ingen vanlig hävertvariant bara. Citera
Christian J Postat 9 februari 2020 Postat 9 februari 2020 Jag förstår inte, utan vare sig rör eller hävert så återstår väl bara att dela av en del av visningskaret som sump, eller pumpa upp vatten till en sump över visningskaret? Det senare ger förstås ingen överrinning till sumpen. Citera
Slanten Postat 9 februari 2020 Postat 9 februari 2020 Håller med Christian, om du vill ha sumpen under akvariet måste du använda hävertvarianten. Eller vad menar du med hävert? Citera
Henric Postat 10 februari 2020 Författare Postat 10 februari 2020 10 timmar sedan, Slanten sa: Håller med Christian, om du vill ha sumpen under akvariet måste du använda hävertvarianten. Eller vad menar du med hävert? Med hävert menar jag varianten där man har en slang i karet och sedan suger man i slangen och leder ned slangen i sumpen och så får det rinna på. Någon typ av hävertverkan måste det ju bli, men kontrollerad på något sätt. Citera
Henric Postat 10 februari 2020 Författare Postat 10 februari 2020 Alltså, en overflow box, fast med rör Citera
Henric Postat 10 februari 2020 Författare Postat 10 februari 2020 Hittade nog det jag sökte. Siphon overflow. Citera
Christian J Postat 10 februari 2020 Postat 10 februari 2020 3 hours ago, Henric said: Med hävert menar jag varianten där man har en slang i karet och sedan suger man i slangen och leder ned slangen i sumpen och så får det rinna på. Nej det leder nog ofelbart till översvämning, såvida inte sumpen står på samma höjd som visningskaret. 3 hours ago, Henric said: Hittade nog det jag sökte. Siphon overflow. Det är väl så Tunzes overflow box fungerar, jag tror det finns en skiss i manualen. Citera
Henric Postat 11 februari 2020 Författare Postat 11 februari 2020 Jag bygger en traditionell överrinning. Säkrast så. Citera
Guest Postat 12 februari 2020 Postat 12 februari 2020 Menar du såhär? Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk Citera
stigigemla Postat 12 februari 2020 Postat 12 februari 2020 Det var en smart lösning. Det var inte mycket flöde men med 50 och 32 mm rör och större nivåskillnad mellan insug och utlopp skall det nog räcka. Det som saknas är ett överrinningsfack för att hålla vattenytan mer konstant och ett galler på insuget mot snäckor och annat.. Citera
Christian J Postat 13 februari 2020 Postat 13 februari 2020 Det kan även vara svårt att få igång häverten (genom att doppa hela paketet i karet, som i videon) om det redan sitter ett långt rör ner till sumpen monterat. Men med en nippel och luftslang på toppen av hävertröret kan man få igång häverten även när överrinningen är monterad på karet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.