Gå till innehåll

kalkreaktor och kalkmixer vad är skillnaden ???


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hallå där !!!!

vad är det för skillnad på en reaktor och en mixer ??? ska man ha båda komponenterna när man kör????

om man nu skulle vilja ha en stenkorall senare i karet kan man köra utan reaktor och mixer till man sparat ihop till en sådan anläggning ??? vad tillsätter man då (joo klart det är kalk men i vilken format ))

för det verkar vara mycket dyrt med en kalk anläggning med allt om jag fattat det rätt ...

////peter( en nybörjare inom detta och har ett 240l på uppstart inom 2-3 veckor )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkmixer automatiserar att man blandar Calciumhydroxid i det söta ersättningsvattnet för avdunstat vatten. Kalkreaktorn producerar carbonatjoner. Båda behövs men kalkmixerfunktionen kan alltså göras för "hand" Nedan lite från AquaCares hemsida som gör bra produkter för detta.

Our recommendation for the standard coral reef aquarium is the combination of the Turbo Chalk Reactor and a chalk water reactor (e.g. KWR). Both system eliminates the chemical and biological disadvantages of the single systems. The chalk reactor produces free CO2 that can causes green algae – the chalk water reactor increments the pH and “adsorbs” the free CO2. The chalk water reactor cannot generates hydrogen carbonate ions (carbonate hardness) – the chalk reactor does it.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu orkar jag inte gå och kolla i den litteraturen just nu, men jag trodde reaktionen vid blandning av kalkwasser var följande:

Ca(OH)2 + 2(CO2) --> (Ca++) + 2(HCO3-)

I alla fall så länge det finns tillräckliga mängder löst CO2 i vattnet... Ska se om jag hittar den kemiboken...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koldioxid löser sig i vatten i tre steg:

CO2(aq)+ H2O(l) --> H2CO3(aq)

H2CO3(aq) --> H+(aq) + HCO3-(aq)

HCO3-(aq) --> H+(aq) + CO3- -(aq)

Dvs varje koldioxidmolekyl ger ifrån sig 2 vätejoner. Varje kalciumhydroxidenhet ger ifrån sig 2 hydroxidjoner, så de tar ut varandra, kvar blir en karbonatjon. Så reaktionen blir i praktiken:

CO2(aq)+ Ca(OH)2(aq)--> H20(l) + Ca++(aq) + CO3- -(aq)

Om man däremot saknar tillräcklig mängd löst koldioxid drivs jämvikten åt motsatt håll och karbonathalten minskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nästa problem kommer i och med att kalciumjoner i kombination med karbonatjoner har relativt låg löslighet i vatten, så tillsätter man för höga koncentrationer bildas fast kalciumkarbonat, vilket syns som vita flagor eller vitt pulver i vattnet.

Detta torde dock vara helt ofarligt, möjligen estetiskt problematiskt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 år senare...

kalkmixern höjer PH, kalkreaktor tillför karbonater och CA (magnesuim), anledningen att man kombinerar mixer/reaktor är att kolsyran till CA-reaktorn sänker PH, och då kan man höja med

mixern(kalkvatten), jag kör endast reaktor, har bra ph ändå, så börja med reaktor, och ligger

ph stabilt så behöver du inte mixern:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag svarat tidigare i tråden ska jag motivera mig lite bättre; Jag kombinerar inte de två i första hand för att hålla ph uppe utan för att inte hamna fel i relationen Calcium, KH och Magnesium.

Sen binder ju calciumhydroxiden fritt C02 (ger ökat ph) också vilket minskar risken för oönskade alger. För det är ju så att man kan ha OK ph med förhöjda CO2-nivåer om man har bra alkalinitet eller hur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen binder ju calciumhydroxiden fritt C02 (ger ökat ph) också vilket minskar risken för oönskade alger. För det är ju så att man kan ha OK ph med förhöjda CO2-nivåer om man har bra alkalinitet eller hur?

Nja - det är väl inte riktigt min uppfattning. Ett givet pH kan bara hålla en given mängd fri koldioxid i vattnet. Skulle mängden koldioxid öka (ex under natten) så kommer pH:t att sjunka till en ny jämnvikt (med mer koldioxidgas och lägre pH) infinner sig. Samma om koldioxiden skulle minska (genom upptag av alger och annat) så stiger pH tills den nya jämnvikten är uppnådd. Detta kan framförallt ses i ett icke skummat kar men är svårare att se i ett kraftigt skummat kar eftersom den ökade genomluftningen hjälper till att ettdera föra ut koldioxid till luften ( under natten med övervägande koldioxidproduktion) eller föra in koldioxid från luften (när koldioxiden förbrukas av tillväxt så att den i vattnet lösta koldioxiden blir lägre än jämnvikten luft/vatten)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja - det är väl inte riktigt min uppfattning. Ett givet pH kan bara hålla en given mängd fri koldioxid i vattnet. Skulle mängden koldioxid öka (ex under natten) så kommer pH:t att sjunka till en ny jämnvikt (med mer koldioxidgas och lägre pH) infinner sig. Samma om koldioxiden skulle minska (genom upptag av alger och annat) så stiger pH tills den nya jämnvikten är uppnådd. Detta kan framförallt ses i ett icke skummat kar men är svårare att se i ett kraftigt skummat kar eftersom den ökade genomluftningen hjälper till att ettdera föra ut koldioxid till luften ( under natten med övervägande koldioxidproduktion) eller föra in koldioxid från luften (när koldioxiden förbrukas av tillväxt så att den i vattnet lösta koldioxiden blir lägre än jämnvikten luft/vatten)

MVH Lasse

Hej Lasse; Din förklaring ovan är korrekt och jag skriver under på den. Men den variationen förutsätter konstant eller ganska konstant kh. Om du ändrar kh trycker du hela jämviktskurvan ph/CO2 åt sidan och du kan få en högre löst mängd CO2 i vattnet. Jag är ingen växtakvarist men brukar inte de försöka öka mängden CO2 genom att trycka upp KH.

hänger inte med allt kemisnack:) men vissa brukar köra både och och vissa bara med kalkreaktor, jag har trott att det i första hand var för sjunkande PH ,man körde båda! så nu blir jag osäker:snurrig:

Du tror helt rätt. Det är för att hålla ph som de flesta använder kalkmixer tillsammans med kalkreaktor men det är inte mitt huvudsyfte. Fast jag kan vara ute och cyckla. Få se om Lasse kan få mig ur villfarelsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse; Din förklaring ovan är korrekt och jag skriver under på den. Men den variationen förutsätter konstant eller ganska konstant kh. Om du ändrar kh trycker du hela jämviktskurvan ph/CO2 åt sidan och du kan få en högre löst mängd CO2 i vattnet. Jag är ingen växtakvarist men brukar inte de försöka öka mängden CO2 genom att trycka upp KH.

Du tror helt rätt. Det är för att hålla ph som de flesta använder kalkmixer tillsammans med kalkreaktor men det är inte mitt huvudsyfte. Fast jag kan vara ute och cyckla. Få se om Lasse kan få mig ur villfarelsen.

intressant tänk capote, ett steg längre...:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK,

Låt oss ta mitt utgångsläge. Jag har bra balans av kalcium, karbonat (och magnesium) och pH med hjälp av Balling. Kan det vara en idé att lägga på en kalkvattensmixer ovanpå detta utifrån perspektivet att höja pH något och bli av med oönskade alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag inbillar mig starkt att ett högt Ph innebär något slags skydd mot oönskade alger. Men varför skall du krångla med en mixer? Det går ju utmärkt att fylla på för hand.

Definera krångla :)

Är det krångligast att blanda kalkwasser och fylla på för hand dagligen eller låta en kalkmixer göra det automagiskt.

Sedan kan man ju blanda ihop det hela i osmosvattnet och då blir det ju genast (ur mitt perspektiv) mindre krångligt att göra det "för hand".

/Martin, en som följer detta med intresse då jag "måste" höja mitt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett liv bakom mig som en riktig teknik freak. När jag startade min kub för 17 månader sedan bestämde jag mig för att använda ett minimum av apparater och köra karet enkelt.

Jag använder några utkänta 2 liters Whisky flasker av sämre märke där jag öser i några kaffeskedar kalsiumhydroxid och toppar med osmosvatten. Varje dag fyller jag på ca 2 liter vatten i karet manuellt. Medlet i flaskorna kan återanvändas 2-3 gånger innan jag gör om proceduren. Fungerar kalas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...