toompa Postat 5 juli 2020 Postat 5 juli 2020 (Ă€ndrat) DĂ„ man ska flytta sĂ„ mĂ„ste man nedgradera karet frĂ„n 500L till 130L sĂ„ nu Ă€r planeringen i full fart för ett nytt bygge. Kommer byggas pĂ„ Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite pĂ„ hur det kan bli. HĂ€r Ă€r en första modell. Karet blir 75x50x35 och kommer Ă„teranvĂ€nda en gammal sump som Ă€r 70x45x40. Tanken Ă€r att sĂ€nka ner karet lite i bĂ€nkskivan, tĂ€nkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom pĂ„ att man mĂ„ste nog förstĂ€rka upp skivan rĂ€tt bra under dĂ„ för att det ska hĂ„lla och sjĂ€lvklart lacka sĂ„ det blir vattentĂ€tt mot spĂ„net. SĂ„ nu lutar det nog mer Ă„t att hitta en billig massiv trĂ€skiva istĂ€llet o försĂ€nka i. Ăndrat 5 juli 2020 av toompa Citera
toompa Postat 5 juli 2020 Författare Postat 5 juli 2020 (Ă€ndrat) Fick bli en svĂ€ng till Ikea i lördags o köpa stommen sĂ„ nu har bygget börjat FrĂ„gan Ă€r ju hur mycket man mĂ„ste förstĂ€rka upp möbeln med reglar. Ăndrat 5 juli 2020 av toompa 1 Citera
Kirderf Postat 6 juli 2020 Postat 6 juli 2020 Jag körde med ett ikeaskÄp ett par Är, jag skruvade en mdf-skiva i bakkant och en i botten, sen hade jag nÄgra 45X45 reglar som stöd för bÀnkskivan. Det höll 1 Citera
mikoto Postat 6 juli 2020 Postat 6 juli 2020 Rent konstruktionsmÀssigt Àr de dÀr fötterna mindre bra, all vikt frÄn akvariet och bÀnkskivan kommer överföras direkt till sidovÀggarna. Men inga av fötterna sitter direkt under de skivorna som utgör vÀggarna, hade det varit ett tyngre kar sÄ hade det nog varit potentiellt besvÀrligt i framtiden. Nu blir det nog ca 50-70 kilo per fot sÄ det ska nog fungera ÀndÄ.  SkÄpen i sig Àr bra pÄ att bÀra vertikal belastning sÄ de behöver ingen förstÀrkning dÀr. De Àr dock riktigt usla pÄ att hantera belastning i sidoled tex om man rÄka putta till bÀnken. En lite grövre skiva(10 mm plywood hade varit ett bra val) satt pÄ baksidan och förankrad i sidovÀggarna kommer lösa det galant. Helst en skruv i vÀggen med genom förstÀrkningsskivan. DÄ kommer det inte gÄ rubba bÀnken. 1 Citera
toompa Postat 6 juli 2020 Författare Postat 6 juli 2020 1 timme sedan, mikoto sa: Rent konstruktionsmÀssigt Àr de dÀr fötterna mindre bra, all vikt frÄn akvariet och bÀnkskivan kommer överföras direkt till sidovÀggarna. Men inga av fötterna sitter direkt under de skivorna som utgör vÀggarna, hade det varit ett tyngre kar sÄ hade det nog varit potentiellt besvÀrligt i framtiden. Nu blir det nog ca 50-70 kilo per fot sÄ det ska nog fungera ÀndÄ.  SkÄpen i sig Àr bra pÄ att bÀra vertikal belastning sÄ de behöver ingen förstÀrkning dÀr. De Àr dock riktigt usla pÄ att hantera belastning i sidoled tex om man rÄka putta till bÀnken. En lite grövre skiva(10 mm plywood hade varit ett bra val) satt pÄ baksidan och förankrad i sidovÀggarna kommer lösa det galant. Helst en skruv i vÀggen med genom förstÀrkningsskivan. DÄ kommer det inte gÄ rubba bÀnken. Hmm det dÀr med fötterna har du ju faktiskt vÀldigt rÀtt i, som det Àr nu blir ju belastningen helt fel. 1 Citera
toompa Postat 9 juli 2020 Författare Postat 9 juli 2020 Idag fick man tag pÄ en bÀnkskiva till bra pris. Spillbit pÄ bauhaus för 199kr nu fÄr man köpa lite reglar ocksÄ sÄ kan man bygga vidare i helgen. 3 Citera
toompa Postat 11 juli 2020 Författare Postat 11 juli 2020 (Ă€ndrat) Skruvar vidare pĂ„ bĂ€nken. Har skruvat fast förstĂ€rkning pĂ„ baksidan. Sen lagt pĂ„ skivan (som ska kapas lite pĂ„ lĂ€ngden) och testat o stĂ€lla pĂ„ karet, lĂ€r bli riktigt bra testade Ă€ven min gamla sump jag hade sparat och den passade ju helt perfekt. nĂ€sta steg Ă€r att kapa skivan och sen frĂ€sa ner 15mm sĂ„ karet blir lite nedsĂ€nkt i skivan, skulle vilja ta lite mer men skivan Ă€r ju bara 28 tjock sĂ„ vĂ„gar inte ta mer. Blir nog o sĂ€tta nĂ„gon regel under skiva som förstĂ€rkning ocksĂ„. Ăndrat 11 juli 2020 av toompa 1 Citera
toompa Postat 13 juli 2020 Författare Postat 13 juli 2020 MÄnga bollar i luften just nu haha. har börjat fundera/skissa pÄ att göra en fragdel i sumpen liknande den jag har idag i stora karet dÄ jag tycker det Àr sÄ skönt o ha lite extra plats för fraggar Sen tror jag att jag kommer skippa iden att frÀsa ner karet i bÀnk skivan dÄ jag börjar inse vilket jobb det skulle vara med en överhandsfrÀs. Citera
kaptenen Postat 13 juli 2020 Postat 13 juli 2020 Det Àr vÀl eventuellt om du skulle lÀgga en bÀnkskiva under den andra i i skÄpet och staga upp det underifrÄn, och gör dÄ endast ett hÄl i den översta bÀnkskivan. Ev att karet bara Àr pÄ reglar. Det kanske dock Àr mer arbete Àn vad det faktiskt lönar sig dÄ du förlorar arbetshöjd i sumpskÄpet.  Citera
toompa Postat 14 juli 2020 Författare Postat 14 juli 2020 11 timmar sedan, kaptenen sa: Det Àr vÀl eventuellt om du skulle lÀgga en bÀnkskiva under den andra i i skÄpet och staga upp det underifrÄn, och gör dÄ endast ett hÄl i den översta bÀnkskivan. Ev att karet bara Àr pÄ reglar. Det kanske dock Àr mer arbete Àn vad det faktiskt lönar sig dÄ du förlorar arbetshöjd i sumpskÄpet.  Ja jag hÄller faktiskt pÄ o kollar pÄ den lösningen nu hur det skulle kunna bli  1 Citera
toompa Postat 15 juli 2020 Författare Postat 15 juli 2020 (Ă€ndrat) Sambon kom med iden att man kanske kunde sĂ€tta lister runt karet istĂ€llet, sĂ„ vi brĂ€nde ivĂ€g o köpte list och sĂ„gade till och det kommer ju bli riktigt bra faktiskt SĂ„ nu blir det lite enklare. Nu ska bara skivan kapas till rĂ€tt lĂ€ngd och sen mĂ„ste den lackas ocksĂ„ men frĂ„gan Ă€r ju om det blir problem nĂ€r den Ă€r oljad? Sen Ă€r det dags att skĂ€ra ner overflowboxen och limma igen hĂ„llen i botten o göra en ny lite mer diskretare balkong istĂ€llet. Ăndrat 15 juli 2020 av toompa 2 Citera
toompa Postat 30 juli 2020 Författare Postat 30 juli 2020 Bygget gÄr sakta men sÀkert framÄt. Har kapat till skivan och rundat till hörnen lite,sen har jag lagt pÄ hÄrdvaxolja sÄ den blir skyddad mot vatten. Har pÄbörjat montering av flÀkt i skÄpet och printade ut en borrmall och har borrat hÄl i glaset som ska bli den nya balkongen pÄ karet. 1 Citera
toompa Postat 14 augusti 2020 Författare Postat 14 augusti 2020 Har inte hÀnt sÄ mycket dÄ man varit ivÀg till fjÀllen och fjÀllvandrat i nÄgra dagar man nu Àr man hemma igen o börjat bygga lite o stressen för flytten börjar bli större dÄ det bara Àr 2 veckor kvar! PÄ mÄndag börjar man jobba igen ocksÄ  SÄg idag nÀr jag kapade till akrylplasten till fraggdelen att jag sjÀlvklart fÄtt fel akryl den ska bara svart inte röktonad sÄ det kommer sinka bygget lite. Har silikonat ihop den yttre balkongen till överrinningen nu ska bara den inre delen printas och sen ska det borras hÄl i karet ocksÄ. 1 Citera
peterj66 Postat 14 augusti 2020 Postat 14 augusti 2020 Ser mysigt ut,har inte vandrat i fjÀllen sen jag var liten. KÀnner att suget vÀxer nÀr jag ser bilden. 1 Citera
toompa Postat 14 augusti 2020 Författare Postat 14 augusti 2020 Ja det va riktigt hÀrligt Blev KlÀppen-Helags-FÀltjÀgarstugan-Ramundberget.  1 Citera
toompa Postat 19 augusti 2020 Författare Postat 19 augusti 2020 Nu har det hÀnt lite Den invÀndiga boxen har blivit ritad och printad. Har borrat alla hÄlen, limmat fast invÀndiga och utvÀndiga boxen, ritat o printat ut lock till dom 2 ocksÄ. Sen har jag mÄlat baksidan o bottens vart och börjat planera rördragning och bestÀllt all pvc. Den svarta akrylplasten som jag fick fel har dom nu skickat ny Ät mig sÄ till helgen borde jag kunna göra klart sumpen och rördragningar. 2 Citera
toompa Postat 27 augusti 2020 Författare Postat 27 augusti 2020 Bygget gÄr framÄt och flytten nÀrmar sig med stormsteg! Tog ledig frÄn jobbet nu tors-fred sÄ man hinner klart med det viktigaste pÄ karet.  Jag har gjort klart sumpen med avskÀrmningen till fraggdelen och den nya filtersockshÄllaren jag skrev ut. Hade ingen adapter till lock-line sÄ jag modifierade en tankgenomföring och ritade upp en enkel adapter och det blev riktigt bra  Idag har jag gjort klar all rördragning och limmat allt, skruvat fast bÀnkskivan och monterat belysning i skÄpet (ikeas norrfly ledlist). SÄ nu ska limningen fÄ hÀrda tills i morgon dÄ Àr det dags för testkörning med vanligt vatten innan det flyttas ut till nya huset pÄ eftermiddagen. 4 Citera
toompa Postat 13 september 2020 Författare Postat 13 september 2020 (Ă€ndrat) Va ett tag sen man uppdaterade men inte haft sĂ„ mycket tid i allt flyttkaos. Men nu Ă€r flytten klar och man börjar komma iordning sĂ„ man kan börja pyssla lite mer med karet snart. Men jag har i alla fall fĂ„tt ordning pĂ„ det mesta med elen, ska snygga till lite kabeldragningar vid sumpen nĂ€r jag printat ut lite hĂ„llare. Ska Ă€ven byta ut den tillfĂ€lliga belysningen över fraggdelen men det fĂ„r bli senare. Fixade en fuskvĂ€gg i skĂ„pet sĂ„ jag kan gömma allt bakom o bara ha kontrollerna framme Dock ska streampump bytas sĂ„ har inte satt fast nĂ„gra Ă€n. Sen ska det Ă€ven köpas en till lampa sĂ„ kommer det nog bli riktigt bra. Har inte haft nĂ„gon tid o fixa nĂ„got i karet sĂ„ det ser vĂ€l inte sĂ„ roligt ut Ă€n men allt lever o mĂ„r bra i alla fall Ska börja ha i sand lite försiktigt ocksĂ„ o ta det lite i omgĂ„ngar. Nog med text, hĂ€r kommer lite bilder.  Ăndrat 13 september 2020 av toompa 3 Citera
mikoto Postat 13 september 2020 Postat 13 september 2020 Ser ju kanonbra ut! Kan inte lÄta bli att sitta och tÀnka att din rördragning hade blivit Ànnu lite smidigare om sumpen varit spegelvÀnd  Med till och frÄn facken för vattentransport pÄ höger sida istÀllet. Citera
toompa Postat 15 september 2020 Författare Postat 15 september 2020 On 2020-09-13 at 23:54, mikoto sa: Ser ju kanonbra ut! Kan inte lÄta bli att sitta och tÀnka att din rördragning hade blivit Ànnu lite smidigare om sumpen varit spegelvÀnd  Med till och frÄn facken för vattentransport pÄ höger sida istÀllet. Tackar  Hehe ja hade jag byggt sumpen ocksÄ sÄ hade jag sjÀlvklart vÀnt pÄ det men nu fick det bli sÄdÀr sÄ jag redan hade en fÀrdig sump. Men har ocksÄ "stört" mig lite pÄ det Citera
Kim Rosenqvist Postat 16 september 2020 Postat 16 september 2020 Printade lock till filtersockorna? Ser nice ut! Kul att projektet bÄde blivit blött och salt nu till slut, bra jobbat Citera
toompa Postat 17 september 2020 Författare Postat 17 september 2020 (Ă€ndrat) StĂ€mmer bra Tackar ja skönt att det börjar ta form nu Ăndrat 17 september 2020 av toompa 1 Citera
toompa Postat 27 augusti 2021 Författare Postat 27 augusti 2021 KÀnner att det Àr nog dags att uppdatera lite nu sÄ man inte sviker er följare hÀr SÄ jag fÄr börja med att be om ursÀkt för att det varit helt dött alldeles för lÀnge nu. Men varit mycket annat privat och karet har inte varit sÄ fint pÄ ett tag sÄ man har inte varit sÄ sugen pÄ att lÀgga upp nÄgot. Men nu har ju karet varit igÄng 1 Är och det börjar nog mogna nu. Jag har uppdaterat med 1st AI Nero 3, 2st nya AI prime 16 HD och en D-D H2Ocean P4 doserpump för triton core 7.  Nu verkar det som att cyano/dino har slÀppt taget om karet och sanden Àr Àntligen ren. Korallerna börjar se bra ut ocksÄ.  Det som behöver göras nu Àr att bygga nytt hoppnÀt över karet dÄ det jag har inte passar helt 100, mÄste rita o printa ut nÄgra böjar till nya nÀtet jag köpte. MÄste Àven Àndra lite och printa ut en ny kam dÄ jag har alldeles för mycket film kvar pÄ ytan. 5 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.