GÄ till innehÄll

Tompas rev 3.0 130L


toompa

Rekommenderade inlÀgg

DÄ man ska flytta sÄ mÄste man nedgradera karet frÄn 500L till 130L sÄ nu Àr planeringen i full fart för ett nytt bygge.

Kommer byggas pÄ Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite pÄ hur det kan bli.

HÀr Àr en första modell.

Karet blir 75x50x35 och kommer ÄteranvÀnda en gammal sump som Àr 70x45x40. 

Tanken Àr att sÀnka ner karet lite i bÀnkskivan, tÀnkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom pÄ att man mÄste nog förstÀrka upp skivan rÀtt bra under dÄ för att det ska hÄlla och sjÀlvklart lacka sÄ det blir vattentÀtt mot spÄnet. SÄ nu lutar det nog mer Ät att hitta en billig massiv trÀskiva istÀllet o försÀnka i.

Akvariet.jpg

Ändrat av toompa
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Postat (Ă€ndrat)

Fick bli en svÀng till Ikea i lördags o köpa stommen sÄ nu har bygget börjat :D FrÄgan Àr ju hur mycket man mÄste förstÀrka upp möbeln med reglar.

20200704_212801mm.jpg

20200704_222319mm.jpg

Ändrat av toompa
  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Rent konstruktionsmÀssigt Àr de dÀr fötterna mindre bra, all vikt frÄn akvariet och bÀnkskivan kommer överföras direkt till sidovÀggarna. Men inga av fötterna sitter direkt under de skivorna som utgör vÀggarna, hade det varit ett tyngre kar sÄ hade det nog varit potentiellt besvÀrligt i framtiden. Nu blir det nog ca 50-70 kilo per fot sÄ det ska nog fungera ÀndÄ.

 

SkÄpen i sig Àr bra pÄ att bÀra vertikal belastning sÄ de behöver ingen förstÀrkning dÀr. De Àr dock riktigt usla pÄ att hantera belastning i sidoled tex om man rÄka putta till bÀnken. En lite grövre skiva(10 mm plywood hade varit ett bra val) satt pÄ baksidan och förankrad i sidovÀggarna kommer lösa det galant. Helst en skruv i vÀggen med genom förstÀrkningsskivan. DÄ kommer det inte gÄ rubba bÀnken.

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

Rent konstruktionsmÀssigt Àr de dÀr fötterna mindre bra, all vikt frÄn akvariet och bÀnkskivan kommer överföras direkt till sidovÀggarna. Men inga av fötterna sitter direkt under de skivorna som utgör vÀggarna, hade det varit ett tyngre kar sÄ hade det nog varit potentiellt besvÀrligt i framtiden. Nu blir det nog ca 50-70 kilo per fot sÄ det ska nog fungera ÀndÄ.

 

SkÄpen i sig Àr bra pÄ att bÀra vertikal belastning sÄ de behöver ingen förstÀrkning dÀr. De Àr dock riktigt usla pÄ att hantera belastning i sidoled tex om man rÄka putta till bÀnken. En lite grövre skiva(10 mm plywood hade varit ett bra val) satt pÄ baksidan och förankrad i sidovÀggarna kommer lösa det galant. Helst en skruv i vÀggen med genom förstÀrkningsskivan. DÄ kommer det inte gÄ rubba bÀnken.

Hmm det dÀr med fötterna har du ju faktiskt vÀldigt rÀtt i, som det Àr nu blir ju belastningen helt fel.

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Postat (Ă€ndrat)

Skruvar vidare pĂ„ bĂ€nken. Har skruvat fast förstĂ€rkning pĂ„ baksidan. Sen lagt pĂ„ skivan (som ska kapas lite pĂ„ lĂ€ngden) och testat o stĂ€lla pĂ„ karet, lĂ€r bli riktigt bra :D testade Ă€ven min gamla sump jag hade sparat och den passade ju helt perfekt. 👌 nĂ€sta steg Ă€r att kapa skivan och sen frĂ€sa ner 15mm sĂ„ karet blir lite nedsĂ€nkt i skivan, skulle vilja ta lite mer men skivan Ă€r ju bara 28 tjock sĂ„ vĂ„gar inte ta mer. Blir nog o sĂ€tta nĂ„gon regel under skiva som förstĂ€rkning ocksĂ„.

20200711_144223mm.jpg

20200711_144943mm.jpg

20200711_145546mm.jpg

Ändrat av toompa
  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

MÄnga bollar i luften just nu haha. har börjat fundera/skissa pÄ att göra en fragdel i sumpen liknande den jag har idag i stora karet dÄ jag tycker det Àr sÄ skönt o ha lite extra plats för fraggar :) Sen tror jag att jag kommer skippa iden att frÀsa ner karet i bÀnk skivan dÄ jag börjar inse vilket jobb det skulle vara med en överhandsfrÀs.

sump.jpg

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Det Àr vÀl eventuellt om du skulle lÀgga en bÀnkskiva under den andra i i skÄpet och staga upp det underifrÄn, och gör dÄ endast ett hÄl i den översta bÀnkskivan. Ev att karet bara Àr pÄ reglar. Det kanske dock Àr mer arbete Àn vad det faktiskt lönar sig dÄ du förlorar arbetshöjd i sumpskÄpet.

 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

11 timmar sedan, kaptenen sa:

Det Àr vÀl eventuellt om du skulle lÀgga en bÀnkskiva under den andra i i skÄpet och staga upp det underifrÄn, och gör dÄ endast ett hÄl i den översta bÀnkskivan. Ev att karet bara Àr pÄ reglar. Det kanske dock Àr mer arbete Àn vad det faktiskt lönar sig dÄ du förlorar arbetshöjd i sumpskÄpet.

 

Ja jag hÄller faktiskt pÄ o kollar pÄ den lösningen nu hur det skulle kunna bli :)

 

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Postat (Ă€ndrat)

Sambon kom med iden att man kanske kunde sÀtta lister runt karet istÀllet, sÄ vi brÀnde ivÀg o köpte list och sÄgade till och det kommer ju bli riktigt bra faktiskt :) SÄ nu blir det lite enklare. Nu ska bara skivan kapas till rÀtt lÀngd och sen mÄste den lackas ocksÄ men frÄgan Àr ju om det blir problem nÀr den Àr oljad? 

Sen Àr det dags att skÀra ner overflowboxen och limma igen hÄllen i botten o göra en ny lite mer diskretare balkong istÀllet. 

20200715_162821.jpg

20200715_173428.jpg

Ändrat av toompa
  • Gilla 2
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bygget gÄr sakta men sÀkert framÄt. Har kapat till skivan och rundat till hörnen lite,sen har jag lagt pÄ hÄrdvaxolja sÄ den blir skyddad mot vatten. Har pÄbörjat montering av flÀkt i skÄpet och printade ut en borrmall och har borrat hÄl i glaset som ska bli den nya balkongen pÄ karet.

20200723_170956mm.jpg

20200723_171005mm.jpg

20200724_204356mm.jpg

20200729_185605mm.jpg

20200730_113621mm.jpg

20200730_120315mm.jpg

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har inte hĂ€nt sĂ„ mycket dĂ„ man varit ivĂ€g till fjĂ€llen och fjĂ€llvandrat i nĂ„gra dagar man nu Ă€r man hemma igen o börjat bygga lite o stressen för flytten börjar bli större dĂ„ det bara Ă€r 2 veckor kvar! PĂ„ mĂ„ndag börjar man jobba igen ocksĂ„ :(  SĂ„g idag nĂ€r jag kapade till akrylplasten till fraggdelen att jag sjĂ€lvklart fĂ„tt fel akryl den ska bara svart inte röktonad 😕 sĂ„ det kommer sinka bygget lite. Har silikonat ihop den yttre balkongen till överrinningen nu ska bara den inre delen printas och sen ska det borras hĂ„l i karet ocksĂ„. 

20200809_131239.jpg

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Nu har det hÀnt lite :D Den invÀndiga boxen har blivit ritad och printad. Har borrat alla hÄlen, limmat fast invÀndiga och utvÀndiga boxen, ritat o printat ut lock till dom 2 ocksÄ. Sen har jag mÄlat baksidan o bottens vart och börjat planera rördragning och bestÀllt all pvc. Den svarta akrylplasten som jag fick fel har dom nu skickat ny Ät mig sÄ till helgen borde jag kunna göra klart sumpen och rördragningar.

20200816_101507mm.jpg

20200816_101525mm.jpg

20200816_182036mm.jpg

20200817_170854mm.jpg

20200818_165729mm.jpg

  • Gilla 2
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...
Bygget gÄr framÄt och flytten nÀrmar sig med stormsteg! Tog ledig frÄn jobbet nu tors-fred sÄ man hinner klart med det viktigaste pÄ karet.
 
Jag har gjort klart sumpen med avskÀrmningen till fraggdelen och den nya filtersockshÄllaren jag skrev ut. Hade ingen adapter till lock-line sÄ jag modifierade en tankgenomföring och ritade upp en enkel adapter och det blev riktigt bra :)
 
Idag har jag gjort klar all rördragning och limmat allt, skruvat fast bÀnkskivan och monterat belysning i skÄpet (ikeas norrfly ledlist). SÄ nu ska limningen fÄ hÀrda tills i morgon dÄ Àr det dags för testkörning med vanligt vatten innan det flyttas ut till nya huset pÄ eftermiddagen.

20200825_143353.jpg

20200825_155749.jpg

20200825_155752.jpg

20200825_173026.jpg

20200825_173046.jpg

20200825_173102.jpg

20200826_212431.jpg

20200827_184624.jpg

20200827_184644.jpg

  • Gilla 4
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 3 veckor senare...
Va ett tag sen man uppdaterade men inte haft sĂ„ mycket tid i allt flyttkaos. Men nu Ă€r flytten klar och man börjar komma iordning sĂ„ man kan börja pyssla lite mer med karet snart. Men jag har i alla fall fĂ„tt ordning pĂ„ det mesta med elen, ska snygga till lite kabeldragningar vid sumpen nĂ€r jag printat ut lite hĂ„llare. Ska Ă€ven byta ut den tillfĂ€lliga belysningen över fraggdelen men det fĂ„r bli senare. Fixade en fuskvĂ€gg i skĂ„pet sĂ„ jag kan gömma allt bakom o bara ha kontrollerna framme 😃 Dock ska streampump bytas sĂ„ har inte satt fast nĂ„gra Ă€n. Sen ska det Ă€ven köpas en till lampa sĂ„ kommer det nog bli riktigt bra. Har inte haft nĂ„gon tid o fixa nĂ„got i karet sĂ„ det ser vĂ€l inte sĂ„ roligt ut Ă€n men allt lever o mĂ„r bra i alla fall 😃 Ska börja ha i sand lite försiktigt ocksĂ„ o ta det lite i omgĂ„ngar.
Nog med text, hÀr kommer lite bilder.
 

20200906_164031.jpg

20200906_164214.jpg

20200906_204706.jpg

20200906_204804.jpg

20200906_204828.jpg

Ändrat av toompa
  • Gilla 3
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

On 2020-09-13 at 23:54, mikoto sa:

Ser ju kanonbra ut! Kan inte lĂ„ta bli att sitta och tĂ€nka att din rördragning hade blivit Ă€nnu lite smidigare om sumpen varit spegelvĂ€nd 🙂 Med till och frĂ„n facken för vattentransport pĂ„ höger sida istĂ€llet.

Tackar :) Hehe ja hade jag byggt sumpen ocksÄ sÄ hade jag sjÀlvklart vÀnt pÄ det :D men nu fick det bli sÄdÀr sÄ jag redan hade en fÀrdig sump. Men har ocksÄ "stört" mig lite pÄ det 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 11 mĂ„nader senare...

KÀnner att det Àr nog dags att uppdatera lite nu sÄ man inte sviker er följare hÀr :) SÄ jag fÄr börja med att be om ursÀkt för att det varit helt dött alldeles för lÀnge nu. Men varit mycket annat privat och karet har inte varit sÄ fint pÄ ett tag sÄ man har inte varit sÄ sugen pÄ att lÀgga upp nÄgot. Men nu har ju karet varit igÄng 1 Är och det börjar nog mogna nu. Jag har uppdaterat med 1st AI Nero 3, 2st nya AI prime 16 HD och en D-D H2Ocean P4 doserpump för triton core 7.

 

Nu verkar det som att cyano/dino har slÀppt taget om karet och sanden Àr Àntligen ren. Korallerna börjar se bra ut ocksÄ.

 

Det som behöver göras nu Àr att bygga nytt hoppnÀt över karet dÄ det jag har inte passar helt 100, mÄste rita o printa ut nÄgra böjar till nya nÀtet jag köpte. MÄste Àven Àndra lite och printa ut en ny kam dÄ jag har alldeles för mycket film kvar pÄ ytan.

20210826_150401m.jpg

20210826_150422m.jpg

20210827_112058m.jpg

20210827_112408m.jpg

  • Gilla 5
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...