Gå till innehåll

höjd på t5


Hultis

Rekommenderade inlägg

Enligt A. Calfo skall lysrör sitta absolut max 10 cm från ytan för att få någon penetrering på djupet överhuvudtaget.

Det tycker inte jag stämmer på de djup vi har i våra kar på ca 60cm. Att det inte har "någon penetrering på djupet överhuvudtaget" stämmer inte. Ca 20cm tror jag är lagom, beror lite på hur armaturen är utformad. Även om ljusnivåerna blir högre ju närmare ytan man kommer, har läst att effekten dubbleras om avståndet halveras (i varje fall vid ytan) så blir det väldigt mycket kondens/saltavlagringar på rören vilket betydligt minskar effekten om rören sitter för lågt.

Jag har inga problem att odla sps på 60cm djup med mina T5 som sitter 20cm från ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror t o m att 75% av ljuset försvinner om avståndet dubbleras (beror på avståndet i kvadrat). Jag har mina ca 5 cm från vattenytan och rengör dessa bara 2 ggr/år. Ändå är det inte speciellt mycket salt på dem. Har dock bara två st i framkant på karet för att inte skymma MH:n.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för alla snabba svar! ja man slipper ju saltet som dom sitter nu, kan det annars vara så om man har alger på bakrutan och på stenen att det nästan känns som om det bruna absorerar ljuset eller är det bara att färgerna som blir på dom högre kelvin talen gör att det blir mörkt och grått för ögat?

jag kanske är ute och cyklar på djupt vatten...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tycker inte jag stämmer på de djup vi har i våra kar på ca 60cm. Att det inte har "någon penetrering på djupet överhuvudtaget" stämmer inte. Ca 20cm tror jag är lagom, beror lite på hur armaturen är utformad. Även om ljusnivåerna blir högre ju närmare ytan man kommer, har läst att effekten dubbleras om avståndet halveras (i varje fall vid ytan) så blir det väldigt mycket kondens/saltavlagringar på rören vilket betydligt minskar effekten om rören sitter för lågt.

Jag har inga problem att odla sps på 60cm djup med mina T5 som sitter 20cm från ytan.

Hur mycket belysning har du samt även vilken K tal har du? Jag har i tråden funderingar på T5, T8 och MH ställt frågan om hur jag bör fördela mina rör. Bra att ta erfarenhet från dig som redan kör enbart T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Sillen

Jag har en armatur på 6x54w till mitt 375L. Jag har denna armatur och tre av varje rör:

http://www.aquazoo24.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/?language=en

Man kan öka effekten med ca 15% om man har fläktar i T5 armaturen. Jag tycker det fungerar bra men jag kanske hade velat testa med 4st blue plus för att få det lite blåare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är lugnt sillen! tycker det är skoj när det är lite öppna diskussioner i ämnet, det hjälper även mig =), ska beställa 2 st daylight rör på 10k vardera imorgon så det kanske blir lite ljusare, bryter av det blåa ljuset en smula.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det har blivit så, har en 250W 20K och t5:orna är en aquablue+ 15K och en actinic+ 22K. hade först tänkt köra bara med t5 men jag ångrade mig.. fint me mycket ljus. om man nu får det snart!? så snart 4*80W t5 och 250w mh, det borde räcka i ett 450?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det har blivit så, har en 250W 20K och t5:orna är en aquablue+ 15K och en actinic+ 22K. hade först tänkt köra bara med t5 men jag ångrade mig.. fint me mycket ljus. om man nu får det snart!? så snart 4*80W t5 och 250w mh, det borde räcka i ett 450?

Det hoppas jag verkligen att der räcker. Jag har för avsikt att köra med 5*54 W T5. Många tror att det ska räcka bra bara jag tänker på vart jag sätter mina koraller. Tiden får utvisa hur det blir. Kan sammanfattas med att jag har en nyans mindre belysning än dig!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...