Gå till innehåll

Ett litet problem,dum fråga...


Strumpan

Rekommenderade inlägg

visst ,jag tycker oxå att nano inte är lämpade som nybörjarkar,men jag tycker det är handlarna som säljer det här till nybörjare som ska skämmas,det är dom vi här på forumet ska ge en känga tycker jag,det handlar bara om att tjäna pengar.men nu ha ju ni köpt ett sådant och då ska vi givetvis hjälpa er så gott vi kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart handlarna vill ju bara tjäna pengar. iallafall de stora kedjerna typ Djurmagasinet,Arken osv. Jag handlar bara hos dem jag litar på och känner någorlunda till.

Ett tips är att tjuv lyssna på när expediten snackar med någon annan kund o se vad han säger, då vet man om dem är kunniga eller inte.

Läs mycket här på forummet innan ni går till affären.

Jag gör det själv och har lärt mej mycket. Har planerat mitt kar nu i ett halv år och det blir några månader till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

innan ni dissar djurmagazinet totalt så måste jag faktiskt försvara killarna i Falun. Peter som har hand om saltburkarna där har dragit igång det enbart för att han själv håller på med saltvatten. Till en början var det bara ett utställningsakvarium i butiken, sen började folk visa intresse för att handla och då blev det 2 burkar bland övrig fisk.

Peter verkar vara kunnig inom saltvatten, han har gett mig många bra råd och dessutom är han riktigt trevlig.

Enda nackdelen är att deras priser är ganska höga, men det kan man inte klandra dem för då deras leverantör inte är direkt billig och de bara har 2 kar i butiken. Inget masslager direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ångrar bittert att jag började skriva i det här forumet,här sitter man o är glad för att man äntligen börjat med saltvatten och det förstörs på en gång av människor som ska sätta sig på en och tala om hur mycket fel man gör och idiotförklara en.

Och nej vi är INTE så dumma i huvudet så vi ska ha fisk i karet.

Vi tänkte börja lätt med ett litet kar o se hur det går,det tycker vi är skoj nog så länge :)

Ska oxå tillägga att vi har planerat att starta saltvatten en längre tid men det har inte funnits nån butik som säljer i dalarna och när vi väl hittade en så tog vi chansen.

Ja ni tycker att man ska starta med ett stort kar men det är lite svårt när vi bor i en etta med 2 katter,1 hamster,2 ödlor,1 sköldpadda och 6 st. sötvattenskar samtidigt som man ska få plats med möbler och sig själv :)

Kan ju säga att plånboken inte heller tillåter så stora inköp i dagsläget,och varför skaffa ett stort när det är ett nano vi vill ha...

Ja det är ett pinsamt fel att glömma saltmätaren men vi har ju ordnat en nu.

Är iaf tacksam för all tips vi har fått...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, jag uppskattar din ärlighet... Hellre brutalt ärlig än att bara snacka trams.

Raka rör är det som gäller.

Och när blev ren otrevlighet synonymt med ärlighet. Det finns en tendens i dag att man kan vräka ur sig vad som helst och sedan gömma sig bakom argumentet "Men jag var bara ärlig". Det går faktiskt att uttrycka sig kritiskt men ändå civiliserat.

mvh

S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske borde lagt till att jag även tycker att Herr Svärd ibland kan uttrycka sig lite klumpigt och vara onödigt vresig.

Men som sagt tycker jag det är bättre att köra med raka rör, men man kanske kan uttrycka sig lite vänligare i vissa fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen Jonny & Nettan. Självklart ska ni som alla andra få chansen att starta upp ett saltvattensakvarium då det är en väldigt intressant och lärorik hobby. Men med ett kar på 27 liter så är risken att det havererar, och att ni då blir trötta på det, ganska mycket större än om ni hade valt ett något större kar. Jag som många andra hoppas så klart att det går vägen, men ni kanske skulle ha valt att göra er av med några av de andra djuren och på så sätt kunnat skaffa er ett lite större kar istället. Man måste inte börja med ett kar på 1000 liter för att det ska fungera, men 250-300 liter kanske hade vart önskvärt och dessutom gjort att ni inte behöver gå igenom uppstartsprocessen en gång till på flera veckor när ni vill ha fisk? För det är faktiskt en väldigt lång tid som ett kar behöver köras in innan värden har stabiliserats om man köper allt nytt från affär. Köp gärna en bra bok i ämnet, tex "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop som många gånger tipsats om här på forumet. Där står en hel del vettigt även om boken har några år på nacken. Ni finner den på många siter på nätet om den inte finns i er närmsta butik.

Jag hoppas också att ni väljer att stanna kvar på forumet och på det viset kan få svar på eventuella frågor ni kommer ha.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ångrar bittert att jag började skriva i det här forumet,här sitter man o är glad för att man äntligen börjat med saltvatten och det förstörs på en gång av människor som ska sätta sig på en och tala om hur mycket fel man gör och idiotförklara en.

Och nej vi är INTE så dumma i huvudet så vi ska ha fisk i karet.

Vi tänkte börja lätt med ett litet kar o se hur det går,det tycker vi är skoj nog så länge :)

Ska oxå tillägga att vi har planerat att starta saltvatten en längre tid men det har inte funnits nån butik som säljer i dalarna och när vi väl hittade en så tog vi chansen.

Ja ni tycker att man ska starta med ett stort kar men det är lite svårt när vi bor i en etta med 2 katter,1 hamster,2 ödlor,1 sköldpadda och 6 st. sötvattenskar samtidigt som man ska få plats med möbler och sig själv :)

Kan ju säga att plånboken inte heller tillåter så stora inköp i dagsläget,och varför skaffa ett stort när det är ett nano vi vill ha...

Ja det är ett pinsamt fel att glömma saltmätaren men vi har ju ordnat en nu.

Är iaf tacksam för all tips vi har fått...

Jag säger bara lycka till. Övriga kommentarer överfödiga då detta talar för sig själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ångrar bittert att jag började skriva i det här forumet,här sitter man o är glad för att man äntligen börjat med saltvatten och det förstörs på en gång av människor som ska sätta sig på en och tala om hur mycket fel man gör och idiotförklara en...

Synd att ni känner så. Jag förstår varför nu känner det om ni planerat detta under ett års tid och får så svidande kritik så fort ni börjar. Jag hoppas att ni fortsätter att skriva här på forumet för jag tror att ni liksam jag kommer att vara i behov av de tips och råd man får här. Styrkan i forumet är att det finns många här som är både nybörjare och erfarna och många är dessutom aktiva här vilket gör att det finns möjlighet att ta del av andras erfarenhet.

I själva sak diskusionen tänker inte jag ge mig in i då jag inte har någon erfarenhet eller kunskap i. Det enda jag kan se att det tidigare har varit många diskusioner om att starta nano som första kar med saltvatten och det verkar som de flesta har misslyckats. Betyder inte att ni gör det men ni har en stor utmaning framför er. För att skapa bättre förutsättningar att lyckas tror jag att ni behöver ta det lugnt och undvika spontanköp (vet inget om era planer och om det var tillfället som var spontant) vilka verkar vara farliga för att hålla ett kar stabilt. Sedan tycker jag att ni ska lyssna på många vad de har för tips då saltvatten inte är en exakt vetenskap utan det verkar vara tillfälligheter vad som händer i olika kar. Dock bör inte tillfälligheterna utmanas.

Jag hoppas nu att vi går tillbaka till en saklig diskusion och att vi inte diskuterar om vi är dumma i huvudet eller inte. Läget är nu som det är och man kan tycka vad vad man vill om andra. Jag har själv fått mycket bra tips av super senior medlemen vilket jag uppskattar. Tyvärr tror jag att det i detta fall var hård kritik som tolkades som personlig, typ dum i huvudet, vilket inte står någonstans.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men problemet just nu är ju oxå att vi inte vill ha nå större saltvattens än.

Och fiskarna vi har i dom olika karen kan inte sättas ihop,då har vi nog snart slagsmål =)

så det får va som det är tills dom avecklar sig själva.

Vi har varit fullkomligt medvetna om att det är svårt att börj med nano men vi tänker ge det en chans iaf (testar man inte kan man aldrig veta)

Vi tänker inte sluta här på forumet men det va en liten trist början.

Dom flesta är ju alltid glada och trevliga och råd och tips är alltid välkomna.

Tycker att vi lägger denna diskussion på hyllan nu och pratar om lite vettigare saker =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...