Gå till innehåll

Ett litet problem,dum fråga...


Strumpan

Rekommenderade inlägg

Igår åkte jag o killen ut för att handla mjölk och lök,vet inte vad som flög i oss men på nått sätt hamnade vi 12-14 mil hemifrån och istället för att komma hem med mjölk o lök så kom vi hem med levande sten.:smiley5:

Maten hade vi fullständigt glömt bort :snurrig:

Jaja vi började ställa i ordning allt och skulle blanda till vattnet,ajdå vi glömde visst bort att köpa en saltmätare.

Hur i hela fanders kunde vi glömma saltmätaren,det måste väl vara vi i ett nötskal.:smiley9:

Hur skulle detta gå till,vi började att räkna några hekto här och några hekto där,men ingen tillförlitlig våg vi hade,fick lov att ringa till min syster så hon kom med en hushållsvåg.

Började väga och till slut fick vi till det *pust*

Jaha men när vi ska byta vatten då,hur i helskotta gör vi då?

Ojoj bara sull hela tiden.

Ska köpa en saltmätare men kan inte förns nästa månad.

Nån som har nån bra lösning tills dess?

Mycket tacksam för svar :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en uppstart av saltvatten det handlar om? Isf så hade iaf jag köpt en saltmätare så fort som möjligt då det är en jobbig process att blanda vatten som du skriver utan en ordentlig saltmätare.

Det är ju ingen stor investering direkt. Går att göra via nätet också, så man måste inte köra många mil för den sakens skull.

Har ni en skummare i karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 mil är ju nästgårds i Älvdalen. ;) Kul att ni nu har sten. Men inte behöver du byta vatten så ofta och det går att ju att mäta och räkna sig till koncentreringen på salt och vatten. Kolla tabellen här https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=209&Itemid=80

Sen går det att få en enkel saltpump skickad till sig på rellativt kort tid och de behöver inte kosta skjortan. Ett exempel finner ni här http://www.pwss.se/product.php?productid=2938&cat=511&page=1 Sen är det bara att kolla runt bland de andra webbshoparna om de har bättre alternativ. Ni finner dem under länkar.

Hoppas det var svar nog på frågan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första djuren brukar man se nästa dag. I början är de väldigt skygga men innan man sätter i fisk blir de tuffare och tuffare.

När du tänder ljuset i morgon sitter det antagligen några halvcentimterlång räkliknande saker på framrutan. Men de försvinner på tio sekunder de första dagarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe,tror att jag hittade första livet,det är mjuka rör med svart och vitspräckliga vajande fjun på och när jag försökte fota detta fenomen så drog fjunen in sig.

Nån som har nån idé om vad det kan vara?

Hoppas på en rörmask...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Killen har läst på i ca 1 år innan,så så hemskt är det inte =)

Men jag förstår vad du menar,kommer nog bli lite frågor innan det här är klart =)

Okey, vad skönt. Då behöver jag inte lida med stenen då :) Super då kan jag sova gott... ha ha!

Lycka till med Nanot!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja va bra,nu blev jag glad.

Usch det där med strömavbrott lät ju inte som nån höjdare.

Själv har vi letat med ljus o lykta efter en affär i dalarna som säljer saltvattensgrejor och igår hittade vi en affär som försynt hade startat med saltvatten i falun så nu hoppas vi på att INTE få strömavbrott =)

Alltså vi har 12 mil närmsta okända affär tyvärr men dom tar sig iaf.

Hoppas på att allt går bra nu bara =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett skolexempel på vad vi har diskuterat i en annan tråd. "Suck" https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10737 Vad håller ni på med? Hade detta inlägg varit skrivet nu på Lördag istället hade jag skrattat gott men nu blir man ju mörkrädd.

Vad vi håller på med?

Förstår inte problemet,varför blir du mörkrädd och varför skulle detta va kul på lördag och inte idag?

Jag o killen har drömt om ett saltkar sen ca 2 år tebax,problemet sitter bara i plats och pengar,vi kan bara inte skaffa ett stort nu.

Läste lite i andra inlägget och förstår väl vad du menar men tycker att du ska ge oss en chans iaf och inte dra förhastade slutsatser.

Chansen kanske är stor MEN det behöver inte gå åt fanders.

Ja kan hålla med om att det var lite klantigt att glömma saltmätaren men har beställt en nu som kommer efter helgen,tror inte att stenen dör i helgen,vår rörmask ser iaf ut att må bra :ler:

Ja visst det blev ett spontan köp men kan va kul med sådana ibland oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

varför skulle detta va kul på lördag och inte idag?

På lördag är det den första april. Hade första inlägget i den här tråden lagts in på forumet på årets stora lurendrejardag hade jag också tagit för givet att det var ett skämt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vi håller på med?

Förstår inte problemet,varför blir du mörkrädd och varför skulle detta va kul på lördag och inte idag?

Jag o killen har drömt om ett saltkar sen ca 2 år tebax,problemet sitter bara i plats och pengar,vi kan bara inte skaffa ett stort nu.

Läste lite i andra inlägget och förstår väl vad du menar men tycker att du ska ge oss en chans iaf och inte dra förhastade slutsatser.

Chansen kanske är stor MEN det behöver inte gå åt fanders.

Ja kan hålla med om att det var lite klantigt att glömma saltmätaren men har beställt en nu som kommer efter helgen,tror inte att stenen dör i helgen,vår rörmask ser iaf ut att må bra :ler:

Ja visst det blev ett spontan köp men kan va kul med sådana ibland oxå.

Kan inte ni skriva en artikel om hur man startar ett saltvattensakvarium på en kafferast

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att glömma saltmätare va ju lite klantigt men forsätt skicka era frågeställningar på forumet och lägg ut lite bilder å annat skoj alltid trevligt att följa utvecklingen. Hoppas allt går väl för er och VÄLKOMMNA till forumet. Hur var de med andra tester som behövs att starta med Tex PH,nitrit,nitrat och amonium kanske ska ta de när ni handlar saltmätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte ni skriva en artikel om hur man startar ett saltvattensakvarium på en kafferast

Snälla förstår inte varför du verkar vara så sur på oss.

Vadå skriva på en kafferast?

Alla andra har varit trevliga men inte du,bara en enkel fråga.

Varför?

Om du hade kunnat förklara vad det är vi gör fel så vore jag tacksam...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för alla välkommnanden,det värmer.

Jag tänker fortsätta att ställa frågor här på forumet för oavsett hur mycket man läser så hittar man alltid nått problem man inte läst om och frågor man inte först kanske det brakar ihop fullständigt.

Jag förstår er som tycker att det var klantigt att glömma saltmätaren för det tycker jag oxå men tror inte att det finns nån person i hela världen som aldrig glömt nått viktigt,det händer alltid att man glömmer nånting.

Ska lägga ut lite bilder på karet snart =)

Tedb:Har alla tester som behövs och saltmätaren kommer som sagt efter helgen så nu snart har vi allt som vi behöver =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEHEHE strumpan bry dej inte om de. Att lära sej ha saltakvarium kan vara nog så krångligt men de e inte kvantfysik. Jörgen har en sån personlighet å den lär man sig snabbare än alla begrepp inom den här hobbyn. Han brukar svalna rätt snabbt hehe. Ibland kan bokstäverna flyga rätt snabbt här på forumet och de e lite jobbigt att komma in i men ta allt med en klack spark så ordnar de sej. Svärd e faktiskt väldigt trevlig men ibland kan de låta lite hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEHEHE strumpan bry dej inte om de. Att lära sej ha saltakvarium kan vara nog så krångligt men de e inte kvantfysik. Jörgen har en sån personlighet å den lär man sig snabbare än alla begrepp inom den här hobbyn. Han brukar svalna rätt snabbt hehe. Ibland kan bokstäverna flyga rätt snabbt här på forumet och de e lite jobbigt att komma in i men ta allt med en klack spark så ordnar de sej. Svärd e faktiskt väldigt trevlig men ibland kan de låta lite hårt.

Ok jag förstår =)

Ska ta det lugnt och inte bry mej så mycket.

Hoppas på att allt ska gå bra....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<P>

Snälla förstår inte varför du verkar vara så sur på oss.</P>

<P>Vadå skriva på en kafferast?</P>

Alla andra har varit trevliga men inte du,bara en enkel fråga.

Varför?

Om du hade kunnat förklara vad det är vi gör fel så vore jag tacksam...

Läs en gång till "noga". Jag skrev inte "skriva på en kafferast" Du uppfattar mig som otrevlig okey du känner så och det kan jag inte säga någonting om men vad gör vi för fel?.kära vänner.

Igår åkte jag o killen ut för att handla mjölk och lök,vet inte vad som flög i oss men på nått sätt hamnade vi 12-14 mil hemifrån och istället för att komma hem med mjölk o lök så kom vi hem med levande sten. Maten hade vi fullständigt glömt bort. vi började ställa i ordning allt och skulle blanda till vattnet,ajdå vi glömde visst bort att köpa en saltmätare. Hur i hela fanders kunde vi glömma saltmätaren,det måste väl vara vi i ett nötskal. Hur skulle detta gå till,vi började att räkna några hekto här och några hekto där,men ingen tillförlitlig våg vi hade,fick lov att ringa till min syster så hon kom med en hushållsvåg. Började väga och till slut fick vi till det *pust* Jaha men när vi ska byta vatten då,hur i helskotta gör vi då? Ojoj bara sull hela tiden. Ska köpa en saltmätare men kan inte förns nästa månad. Nån som har nån bra lösning tills dess? Mycket tacksam för svar.

Men Hallå!! planering och tålamod vad är det för något inget som vi känner till i alla fall

Ja det är en uppstart,och nej har ingen skummare. Karet är bara på 26 liter. Förressten en sak till,hur lång tid brukar det ta innan det händer nånting (nått börjar växa) och när kan första djuret komma? =)

Killen har läst på i ca 1 år innan,så så hemskt är det inte =) Men jag förstår vad du menar,kommer nog bli lite frågor innan det här är klart =)

Jaha. Läst på i ett år och då måste han ha tagit reda på att ett 26L kar är en bra storlek för nybörjare och ni vet också vad man gör härnäst. Nu är det bara att åka och köpa en eller 2st Nemo för rörmasken lever och mår bra

jag skulle kunna fortsätta men jag orkar inte och jag ska inte lägga mig i mera och jag tycker också att det är märkligt att inte fler här på guiden har reagerat utan bara ropar jippi vad roligt en till som startar saltvattensakvarium. Jag upplevs nog lite obekväm av en del här inne eftersom jag säger vad jag tycker men hellre det än att tramsa med i en massa dumheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste hålla med Svärd lite, om man har läst på i ett år så borde man ha planerat lite mer. Känns som detta är ett impulsköp, och det är ett ganska pinsamt fel att glömma saltmätaren!?

Får i alla fall hoppas der går bra för er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu handlar visserligen detta om ett LITET 26L Nanokar som jag tycker känns lite väl litet. Själv så håller jag på för fullt med att planerar ihop mitt 180 Liters kar för test av saltvatten, tycker själv att det är lite litet fast plånboken vill inte lägga ut mer nu eftersom jag har så många andra kar igång.

Som nybörjare på salt tycker jag inte man ska ens tänka tanken på ett kar mindre än 100 liter. Om man inte orkar spara ihop till ett större, tror jag inte man kommer ha tålamod att sköta det lilla med allt vad det innebär.

Det blir inte lättare med ett mindre tvärt om!

Och du tänkte ha fisk där i? Tycker synd om fisken som ska trängas med sten och koraller i det lilla. Visst det går men håll noga koll på värdena för det går fort när det väl händer något med ett så litet kar.

Ser fram emot att se o höra hur det går.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...