Gå till innehåll

Inspel och erfarenheter på konstruktion av akvarie/odlingslokal


Dimorb

Rekommenderade inlägg

11 timmar sedan, mikoto skrev:

Jag tror att en ytnivås höjning i akvarierna vid drift på över 1 cm väldigt osannolikt om man inte använder en kam vid avrinningen som kan klogga igen, så din mängd vatten som kommer ner i sumpen vid avstängning är nog klart i överkant. Det är nog mer troligt med runt 100 liter. Men om din sump är specad för att kunna klara tom 200 liter så har du nog ditt på det torra.

 

På det nedersta akvariet skulle jag ha ett av hålen borrat längre ner, 5-10 cm räcker. Så du kan strypa den ledningen med en kran för att balansera flödet och få det tyst. Då du har 40 mm kopplingar så kan du nog hantera de flesta låga till mellan flöden även om det inte är optimalt att ha genomföringarna på sidan av rutan istället för botten.

Jag får inte borrat längre ner p.g.a. att rören skall gå ut över sumpen och den är 55 hög samtidigt som ytavrinningskammen är 25 cm hög. Totalhöjd på akvariet med möbeln är 70 cm.  Det ger 10 cm spelrum och valde sätta hålen på mitten för att det skulle gå och vara säkert med å få plats allt.

 

Hade hellre borrat i botten men tror inte jag får det till med överrinning till sumpen. Då hade jag varit tvungen å borra i sidan på sumpen och den tanken ogillar jag.

 

Har du en annan lösning? - som inte tar areal från karen eller minskar på antalet akvarier? 
 

11 timmar sedan, mikoto skrev:

 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som sker om skummaren blir helt täckt men det är nog inget problem. I värsta fall flyter den men jag tror den kommer stå kvar bara och hamna under vattenytan, du får tömma koppen bara efter avbrottet. Även om den skulle flyta lite så seglar den nog ner igen när vattenytan sjunker tillbaka. Mest troligt är att den bara blir dränkt. Men det är en bra ursäkt för att du ska tömma din kopp ofta och sköta skummaren 🙂

Det är det jag är rädd för.. om skummaren flyter kommer tyngden av pumparna att välta den och allt innehåll kommer gå över i sumpen. 
Detta skall i största möjliga mån bli automatiserat så jag skall inte göra något ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat lite till och det kan nog gå ändå med hålen i den höjden. Du får sätta en vinkel riktad neråt på "hävert genomföringen" med kranen på så att inloppet hamnar under vattenytan.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, mikoto skrev:

Har tittat lite till och det kan nog gå ändå med hålen i den höjden. Du får sätta en vinkel riktad neråt på "hävert genomföringen" med kranen på så att inloppet hamnar under vattenytan.

Det förstod jag inte helt.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag utgår från att du ska använda ett av de tre hålen för en så kallad "hävert lösning". För att få avrinningen att låta mindre. Det fungerar inte om röret är för högt upp för då kommer det in luft i röret och du har inte längre en hävert. Men om du sätter en 90 graders vinkel direkt på genomföringen och vinklar öppningen neråt så kan du evakuera luften och du får en hävert.

 

Det kan vara lite mer sport än vanligt dock då genomföringen är i samma led som de andra genomföringarna, men det verkar vara så det får lösas i det här fallet. Det påverkar som väl är inte funktionen, bara din trivsel om det strular.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, mikoto skrev:

Jag utgår från att du ska använda ett av de tre hålen för en så kallad "hävert lösning". För att få avrinningen att låta mindre. Det fungerar inte om röret är för högt upp för då kommer det in luft i röret och du har inte längre en hävert. Men om du sätter en 90 graders vinkel direkt på genomföringen och vinklar öppningen neråt så kan du evakuera luften och du får en hävert.

 

Det kan vara lite mer sport än vanligt dock då genomföringen är i samma led som de andra genomföringarna, men det verkar vara så det får lösas i det här fallet. Det påverkar som väl är inte funktionen, bara din trivsel om det strular.

Kan du posta en bild på hur du menar? 
Jag hade bara tänkt mig en normal avrinning eller en variant som H20 säljer

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , här är grin gubben , glöm inte att göra hål eller fästen för belysning innan du skickar ställningen på pulverlack , 

sen är det enklare om du gör en längre sump , gör den så lång som det finns plats för , sen bygger du bara en ställning 

med trallgolv över de delen som sticker ut , det är som säkerhet så ingen ramlar över sumpen , ramla över ett kar kan ta illa , 

sen har du en bra avsats att stå på , du kan även göra en flyttbar träställning på hjul när du ändå är igång , 

men du kommer att ha två problem , det första är avdunstningen , det kommer dunsta 50-100l vatten per dygn ,

det andra är att det finns ingen chans i världen att du kan lyfta karen på plats utan att skada dom , 

1 eller 2 går att få dit men inte alla , du får ordna en palltruck för att få allt på plats , flytta ut ställningen och lyft på karen ,

det är enklare om man kan gå runt alltihopa , när allt är på plats så pallar du upp för palltrucken och rullar allt på plats ,

mvh stefan

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Stefan molin skrev:

Hej Andre , här är grin gubben , glöm inte att göra hål eller fästen för belysning innan du skickar ställningen på pulverlack , 

sen är det enklare om du gör en längre sump , gör den så lång som det finns plats för , sen bygger du bara en ställning 

med trallgolv över de delen som sticker ut , det är som säkerhet så ingen ramlar över sumpen , ramla över ett kar kan ta illa , 

sen har du en bra avsats att stå på , du kan även göra en flyttbar träställning på hjul när du ändå är igång , 

men du kommer att ha två problem , det första är avdunstningen , det kommer dunsta 50-100l vatten per dygn ,

det andra är att det finns ingen chans i världen att du kan lyfta karen på plats utan att skada dom , 

1 eller 2 går att få dit men inte alla , du får ordna en palltruck för att få allt på plats , flytta ut ställningen och lyft på karen ,

det är enklare om man kan gå runt alltihopa , när allt är på plats så pallar du upp för palltrucken och rullar allt på plats ,

mvh stefan

 

 

Jag hade inte tänkt på å göra hål till belysning för tänkte egentligen fäst anordningar på karen som "håller" belysningen.

Jag kan inte göra en längre sump utan å förändra på placering av akvarier och sump. Om jag gör en sådan ändring får jag problem med å få till detta antalet akvarier och jag måste borra annorlunda. 

Avdunstningen blir en stor grej men det skall installeras 3 paxfläktar och en luft/luft AC så tänker det bör hålla. 

Det med å lyfta upp karen är det största bekymret just nu. Jag försöker finna ut ett eller annat sätt å göra det på men kommer inte på något bra sätt då det är väldigt trångt i rummet. Byggaren menar att karen kommer väga lite över 100 kilo/st. 

 

Har aldrig använt en palltruck för så vet inte helt hur det fungerar det du beskriver. Vi bar in det stora med 12 man och bärsele men då var det "bara" en höjd på 90 cm från golvet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Stefan molin skrev:

https://www.google.com/search?q=palltruck&source=lnms&tbm=isch&biw=1366&bih=657#imgrc=hgKVRcaG0mUGpM

 

Hej en sådan funkar utmärkt , du lägger bara en last pall eller två , sedan kan du lyfta hela ställningen med kar och allt 

och rulla den på plats , 

mvh stefan

4412-1150.jpg

Ställning med kar på en gång på en sådan?
Det går väl aldrig.. 3 st akvarier på 220x85 samtidigt som ett stativ på 226x79. 
Ser framför mig direkt hur det tippar över. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som att det må till en ändring likväl..

Fick besked från byggherre att det bästa som kan tänkas i takhöjd är 244 cm. 

Om jag behåller måtten som jag har tänkt mellan karen så får jag alltså 25 cm att jobba med över akvariet som står överst.

Gör då följande ändringar.

Sänker så avståndet mellan karen är 65 istället för 70. 

Sänker första avsatsen från 40 till 30. 

Då får jag 45 mellan översta karet och taket samt 35 mellan akvarie och akvarie.

Då må sista akvariet borras i botten och sumpen må borras i sidan. 

Rekommenderas det då att man borrar ett hål in i sumpen för varje rör eller samlar man rören först och så har man bara en genomföring in till sumpen? 

Antar att ingången bör står så lågt som möjligt för att trycket från vattnet skall pressa ner (tänkte så långt ner mott botten som möjligt) och tänker då att det kanske blir lite plats å dra genomföring när det är 10 cm mellan skivorna och sidoväggen. Får plats med underarm men räcker det till å dra en genomföring? @mikoto

Eller det är inget behov å sätta dem så lågt?

 

Enklare å borra dem i höjd med skivan eller lite under? - skivan är 30 cm så jag tänkte borra på 20-25 cm från botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns inget smidigt sätt att grena ihop rören på så du behöver nog en genomföring per rör. Eller du kan förstås sätta ihop de med T kors och liknande, men jag har aldrig gjort det och kan inte säga några egna erfarenheter kring vad som sker om man gör så. Det blir en ganska komplex rördragning. Om du ska dra från botten till sumpens sida så kör inte hårda rör hela vägen utan ha åtminstone en bit med grov silikonslang eller kanske pvc slang. Då blir allt mycket mindre ömtåligt. Då kan saker röra sig lite om behovet uppstår.

 

Om det är höjden på genomföringarna i sumpen så är det inte så viktigt att de sitter så nära botten som möjligt. Med 40 mm rör så har du så hög kapacitet att det har klen betydelse, sätt de där det är mest praktiskt för dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, mikoto skrev:

Det finns inget smidigt sätt att grena ihop rören på så du behöver nog en genomföring per rör. Eller du kan förstås sätta ihop de med T kors och liknande, men jag har aldrig gjort det och kan inte säga några egna erfarenheter kring vad som sker om man gör så. Det blir en ganska komplex rördragning. Om du ska dra från botten till sumpens sida så kör inte hårda rör hela vägen utan ha åtminstone en bit med grov silikonslang eller kanske pvc slang. Då blir allt mycket mindre ömtåligt. Då kan saker röra sig lite om behovet uppstår.

 

Om det är höjden på genomföringarna i sumpen så är det inte så viktigt att de sitter så nära botten som möjligt. Med 40 mm rör så har du så hög kapacitet att det har klen betydelse, sätt de där det är mest praktiskt för dig.


Fick precis ett till dåligt besked.

Rören som han bygger stativen med är 80 mm och 40 mm. Det betyder en utökning på höjd och bredde som jag inte hade kalkulerat.. som det ser ut nu blir det så här.. 

Då får jag 30 cm mellan alla akvarierna och mellan sista akvariet och taket. Någon som har erfarenhet och kan säg om det blir för lite utrymme att arbeta med när karen är 85 djupa? Målsättningen var 40 i mellanrum baserat på hur jobbigt det är att jobba i mitt stora.

Jag beräknar också att om jag sätter hålen i sidan på akvariet som planlagt så kommer undersidan av rören 10 cm över kanten på sumpen. Kan det stämma?

Behövs det så mycket eller skulle jag sänkt hålen lite eller alternativt höjt sumpen för å klara av att ta emot mer vatten?

 

Finns ju också alternativet att borra det akvariet som står längst ner i botten och så borra sumpen i sidan. Men tänkte att om jag gör en sådan lösning blir allt mindre flexibelt och det blir många fler punker med möjligt läckage.

Stand.jpg

Combined sump 2.jpg

Holes BOTTOM.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Stensson skrev:

Hur mycket kommer ledbelysning ta i utrymme?

Det blir nog en mix med led och T5 och räknar med att de tar allt från 5-10 cm - som det har gjort tidigare.
Har gett upp tanken på å jobba i karen med kropp och inser att det må till tång, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

går för det som ligger beställt nu. Tänker jag må leva med å arbeta med tång längst bak i varje reol.

Nya funderingar - skall snart se på vad som behövs för genomföringar och rör - var är bäst å leta? Ta i beräkning att jag aldrig någonsin har gjort det och är helt grön på rördragning. 

Så undrar jag också om det är en god ide att borra små hål i stativet - på kortsidorna och några cm under varje sektion.. för att ha till upphängning till belysning eller är det risk att stativet blir försvagat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan borra i stativet. Men helst en bit från kanten, gärna i mitten. Det är ytterkanten av profilen som bär tyngden. 

 

Jag hjälper gärna till med rördimensionering, men då behöver jag svar på mina tidigare frågor.

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-03-18 at 10:04, Slanten skrev:

Du kan borra i stativet. Men helst en bit från kanten, gärna i mitten. Det är ytterkanten av profilen som bär tyngden. 

 

Jag hjälper gärna till med rördimensionering, men då behöver jag svar på mina tidigare frågor.

 

Skall se vad det blir för lösning till belysningen. Irriterar mig på att det blir så omständigt och begränsat med GHL i förhållande till power source/splitters.

Rören ner är 40. 

Rören upp vet jag inte än.. troligtvis startar jag det temp med pumpar och slangar och "kör in" mig tills jag vet mer hur det skall bli. Så kan inte svara på hur det blir med böjar och rörmeter. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Slanten skrev:

 

Sa du vet inte längd, antal böjar eller vilket flöde du eftersträvar?

Tänker du på vattnet som går ner nu eller upp?

Ner blir bara 3 st 40 mm rör ut från sista karet som går rakt över kanten till sumpen - cirka 10-15 cm rör med en 90 grader ner. 

Returen har jag inte tänkt på ännu.. startar säkert bara med 5-8000 literspump och slangar. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Dimorb skrev:

Tänker du på vattnet som går ner nu eller upp?

 

Det är ju samma flöde upp och ner. Jag tänker på det totala flödet. Det är ju flödet genom sumpen som är intressant. Skummarens kapacitet är ju riktvärdet för flödet. Ett högre flöde än skummaren är bara onödigt. 

 

Är det bara 15cm från vattenytan på sumpfacket till änden på röret?

Om det är så kan ett rör på 40 svälja ett flöde på max 4300 l/h, sen blir det inte högre. Om du ökar längden kommer vattenflödet öka eftersom vattentrycket blir högre. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...