Gå till innehåll

hjälp med osmos!!


Draedon

Rekommenderade inlägg

har fått låna en gammal osmos (gammal, men filter och membran är bytt), men den verkar inte funka som den ska.

kanske har för dåligt tryck i blandaren?

har kopplat in den där duschslangen normalt sitter, kör enbart kallvatten och maxflöde.

kommer endast några droppar ur ena slangen på osmosen..

det enda man kan justera är en liten skruv vid ena slangkopplingen.

funderar på om det försvinner en massa tryck genom blandaren så man skulle koppla den direkt på ledningen?

post-2037-14468912640265_thumb.jpg

post-2037-14468912640426_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska finnas två utloppsslangar, och det ska droppa ur ena. Det rena vattnet ska droppa sakta medans "skit" vattnet ska droppa/rinna 5-6 gånger mer än det rena. Jag har också min kopplad till en duschblandare och det funkar bra.

Jag känner inte till din modell, men med ventilen reglerar du sannolikt trycket mot membranet. Desto mer du skruvar åt ventilen, ju mer vatten går genom filtret (får dock EJ stängas helt). När ventilen är öppen renas membranet och då ska flödet öka för "skit" vattnet. Så funkar det på min.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är 30l / dygn så ska det droppa riktigt sakta. För att kolla om membranet är Ok så kan du ha två 1 liters bägare med graderingar vid sidan om varrandra och ha avloppsslange i ena och osmosutgången i andra. Om filtret är ok ska det vara ca 5 till 6 gånger mer avloppsvatten än rent osmosvatten.

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*douh!* det är klart det gör... hyresvärden meckande i sådana ganska nyligen..

tyvärr passar inte kopplingarna till tvättmaskinsuttaget.. får köpa adapter imorgon.

nu kommer det blir j*vligt tajt ett hinna få vatten i burken...

kanske får flörta lite med h0llowman och se om man inte kan få en fylla en dunk eller 2 hos honom. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tror min osmos har k*kat ur totalt.. den har gått i ca. 12 timmmar och gett ungefär 4-6l vatten. alltså mindre än hälften av vad den borde ge. har ganska klent tryck i ledningarna och misstänker att det ställer till det.. fast samtidigt litar jag inte på att osmosen funkar som den ska då den är gammal och kanske har gjort sitt..

nu är ju frågan om den osmos jag tänkte köpa kommer funka eller om det blir samma skit då pga. för lågt tryck i ledningarna. http://www.pwss.nu/product.php?productid=2479&cat=504&page=1

såg någonstans förut att det finns en mojäng att koppla på innan osmosen som ökar trycket.

vad kan en sådan kosta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om en osmos matas med lägre tryck, blir det några andra konsekvenser av det förutom att den producerar mindre vatten?

tivlar på att trycket i ledningarna räcker. får försöka mäta på något sätt..

ingen som har lite fakta kring de här grejerna som höjer trycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske får skaffa en sån här för att få ett bättre tryck i ledningarna.

namnls4wl.png

Kostar under 1000 lappen på clas ohlson.

Lägger in texten från classe:

Pumpautomat CO/TECH 1200 P med pumphus av plast och 20 l tank av hydropresstyp. Försedd med tryckströmbrytare, förinställd på 1,7-3,2 bar och manometer. Max tryck 4,5 bar. Max kapacitet 60 l/min. Max sughöjd 8 m. Max tryckhöjd 45 m. Invändig 1" (R25) anslutning. Motor 230V/1200W. Storlek 57x28x46 cm. Vikt 13,4 kg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är inte så säker på att det måste vara trycket. Min osmos sänkte sakta produktionen till att ge 10-12l/dygn (90l/dygn normalt), men det var membranet som torkade, inte trycket som sjönk. Var i kontakt med handlaren och en producent flera gånger, innan det slog mig att det var membranet som torkat..... Har osmosen varit "stängd" när den inte varit använd eller har den bara legat frånkopplad med slangarna lösa? Isåfall har membranet garanterat torkat, vilket ger sämre produktion, men även högre wasterate (åtminstone hos mig).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den har bara legat frånkopplad.. tack för svaret Mattias, måste vara membranet som har torkat.

Hur ska man då förvara en osmos för att membranet i ska torka?

Kan ju vara bra att veta. Ska man se till att det är vatten i den hela tiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att Stig tipsade om att man kunde sätta dit suddgummin ifrån stiftpennor i slangarna så det inte droppar ut när man har använt den..

Bästa är väl fast installerat med nån magnet/kulventil...

Borde det inte räcka att ha ändarna högre upp än vad själva osmosen är så länga man har kranvattensidan ansluten? Borde inte kunna rinna ut då för vart ska luften komma in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det räcker jättebra med att ha ledningarna högt ända tills någon kommer och städar och får ut några droppar vatten på garderobsgolvet. Då blir osmosen garanterat tömd så att inte det skall ligga där och läcka. Eller är jag för negativ?

Nej! Tror du har en bra förankring i verkligheten!;) Dock har jag det enklare då jag har skruvat fast osmosen i väggen inne i tvättstugan och har möjlighet att säkerställa att slangarna är över en ho när jag inte nyttjar den. Skulle de mot fömodan falla ner på golvet är det ett betonggolöv med bra avrinning och en brunn så det dker ingen katastrof typ garderob.

Tolkar ditt svar Stig som det inte behöver vara någon plugg i slangarna då utan det räcker med högläge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...