Gå till innehåll

Balling och orent Mg


KMG

Rekommenderade inlägg

Hej!

Lyckades få ner mitt Mg på 1200 och började dosera upp det mot 1400. Ca låg på 420. När jag doserat upp till 1400 på Mg under ett par dygn låg Ca plötsligt på 500+...

Vid djupare dykning i ämnet visar det sig att processen att framställa magnesiumklorid går via vad man skulle kunna kalla flockning med att tillsätta kalcium och sedan separera. Läste vidare att allt ifrån vägsalt (magnesiumklorid 47%) till vad vi vill tillsätta i akvariet har väldigt varierande halt Mg och då även ett tillskott av Ca. Det är därför bra att hålla sig till erkända märken, men även dom ger ett tillskott på Ca. Alternativt mäta in sig under en period för att se hur mycket Ca din magnesiumklorid tillför. Många som kört balling har vittnat om att Mg inte går åt i samma utsträckning som Ca. Detta är en förklaring.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns 2 andra anledningar till att det inte går åt nämnvärt med Mg när  man kör med Balling.

1. Saltet man byter med innehåller mycket Mg. Vanligt är att tillverkaren specar 1400 Mg ungefär vid en vikt på 1,023 medan vi vill ha 1350 på 1,026 vattenvikt. Värdet är skiftande beroende på vilket salt du använder.

2. Mineralsaltet innehåller mycket Mg. Det skall ju ha allt utom NaCl i "naturlig" mix och då står MgCl för mer än hälften av innehållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ngr kommentarer med: 

1) För det första så förbrukas ju  inte Mg biologiskt särskilt mkt, det räcker som enda förklaring egentligen. En sps drar 1% Mg, en kalkalg kanske 4% jämfört med dess Ca/KH förbrukning. 

Men ett korrekt recept är ju anpassat för den förbrukningen, men då antal koraller o arter varierar finns inget recept som innehåller exakt den mängd Mg som just ditt kar förbrukar. Därför svänger det lite. 

 

2) Som stig säger är Mg halten olika i olika salter så ett vattenbytre kan innebära både en höjning eller sänkning. Kanske oftast en höjning då jag också tror salterna är ofta lite överkryddade med Mg

 

3) Det stig säger om Nacl fritt salt menar jag inte är förklaringen. En korrekt blandad balling syftar ju till att den del restprodukt som blir, NSW,  skall utgöra exakt så mkt Mg som NSW innehåller, och man tar ju bort motsvarande mängd NSW från karet vid Balling (salthalten stiger ju),  så det bli inget överskott av Mg med Balling så länge receptet är korrekt. 

 

4) Mg Cl2 salter innehåller inte bara Mg, utan lite Ca på köpet som KMG säger. Men effekten av detta borde väl blir tvärtom, att det ser ut som om Mg förbrukas mer fast det gör inte det:  Eftersom Mgkloriden innehåller lite Ca  blir det  en ngt lägre Mg dosering än vad du tror. Då sticker Ca iväg mer än förväntat och det ser ut som om Mg förbrukas mer fast det bara är en för låg dos då saltet inte är helt rent utan innehåller lite Ca med. 

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör med vattenbyte får man med sig Mg m.fl.

Men när man som jag kör "ren" Balling, ställer det till saker att olika märken har olik mängd och renhet. Mitt mål är att hålla en så konstant balans mellan Mg, Ca och kH som möjligt. Ser som sagt tydligt att flera märken ger betydande tillskott av Ca. Har läst en del processbeskrivningar av magnesiumklorid tillverkning och inser att vi får med oss betydande mängder även av brom och sulfat. 

Det står listat för salta bergarter och saltöknar. Det är iofs positivt, men...

Vi behöver ta med det i beräkningarna. Ska se om jag kan göra en spektrometeranalys på jobbet för att få fram lite värden på några kända Mg tillsatser.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett viktigt påpekande: 

När du skriver att det bara innehåller 47% MgCl så är det pgr av att det här är ju MgCl2 HEXA hydrat. Dvs ett maximalt rent MgCl2hexahydrat salt innehåller 44.77% MgCl2 och 55 % vatten(ish). Det är samma som tex CaCl2 dihydrat som innehåller, om det är helt rent, nånstans runt 77% CaCl2 (tagit direkt ur huvudet kan va lite fel), o resten vatten.  Detta är ju hydrerade salter så Mg resp Ca delen blir aldrig högre än så vid total renhet. 

 

Sen fick jag ett stalltips, det verkar som att MgCl2hexahydrat av livsmedelskvalitet och uppåt INTE innehåller nån calcium alls av betydelse faktiskt, närmare bestämt bara 0.23% , så detta gäller nog isåfall bara märken med riktigt låg renhet/kvalitet. 

 

Så så långe vi kör livsmedelskvalitet kan vi försumma detta. 

 

/Jonas

 

 

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 timmar sedan, jonasroman skrev:

 

Så så långe vi kör livsmedelskvalitet kan vi försumma detta. 

Jag har inte funnit kemikalier här i norge så tog i uka kontakt med grossist som tillhandahåller kemikalier till bryggerier. De kunde ordna salter klassade för livsmedel och för tekniskt/lab. Det skiljer nästan dubbelt så mycket i pris. 

Bör jag oja mig när jag beställer livsmedelskvalitet istället för labb? 

Det är snåle mig som har kontroll på plånboken. Spar gärna några hundralappar på kemikalier så jag kan köpa en MT ;)

Salt till livsmedel må ju hålla triton kvalitet.. eller? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ha fel, men jag misstänker att en hel del Ballingsalter för Mg är av samma kvalitet som 25 kg magnesiumklorid 47% från Granngården. Mycket produceras från döda havet. Renare magnesiumklorid verkar vara processade av ren magnesium och saltsyra eller elektrolysrening av salt. Just andelen magnesiumklorid borde vara väldigt intressant för våra blandningar för att få rätt förhållanden. Är även intressant vilket innehåll vi betalar för eller mest märket ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, KMG skrev:

Jag kan ha fel, men jag misstänker att en hel del Ballingsalter för Mg är av samma kvalitet som 25 kg magnesiumklorid 47% från Granngården. Mycket produceras från döda havet. Renare magnesiumklorid verkar vara processade av ren magnesium och saltsyra eller elektrolysrening av salt. Just andelen magnesiumklorid borde vara väldigt intressant för våra blandningar för att få rätt förhållanden. Är även intressant vilket innehåll vi betalar för eller mest märket ;)

Hej , se mitt inlägg längre upp. 47% är lika med total renhet då det är Mgcl2 hexahydrat där alltså vattnet (hexahydrat) är 53% och Mgcl2 en 47. Så 47% innebär total renhet och obefintlig halt av annat. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-02-17 at 14:21, KMG skrev:

När man kör med vattenbyte får man med sig Mg m.fl.

Men när man som jag kör "ren" Balling, ställer det till saker att olika märken har olik mängd och renhet. Mitt mål är att hålla en så konstant balans mellan Mg, Ca och kH som möjligt. Ser som sagt tydligt att flera märken ger betydande tillskott av Ca. Har läst en del processbeskrivningar av magnesiumklorid tillverkning och inser att vi får med oss betydande mängder även av brom och sulfat. 

Det står listat för salta bergarter och saltöknar. Det är iofs positivt, men...

Vi behöver ta med det i beräkningarna. Ska se om jag kan göra en spektrometeranalys på jobbet för att få fram lite värden på några kända Mg tillsatser.

Inte alls säkert du ”får  med dig Mg ” med vattenbyte. Det beror ju på din Mg halt i karet innan vattenbytet respektive saltet,  om vattenbytet innebär ett -+ eller 0 av Mg efter vattenbytet. 
 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2006 provade jag billig Magnesium och Kalciumklorid men fick lämna detta då de var för orena. Koraller dog.

Det är ju lätt att misstänka att grå flingor innehåller också annat då normal magnesiumklorid hexahydrat är vita kristaller.

Livsmedelklassat är oftast bra men det är ingen garanti då människor tål andra föroreningar än saltvattensdjuren som är i vattnet dygnet runt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, stigigemla skrev:

2006 provade jag billig Magnesium och Kalciumklorid men fick lämna detta då de var för orena. Koraller dog.

Det är ju lätt att misstänka att grå flingor innehåller också annat då normal magnesiumklorid hexahydrat är vita kristaller.

Livsmedelklassat är oftast bra men det är ingen garanti då människor tål andra föroreningar än saltvattensdjuren som är i vattnet dygnet runt.

Om det är vitt och av samma form t.ex. storlek på korn osv då bör man kunna anta att det är ok. Eller kan salterna ha olika utseende också? Köpte Kalciumklorid flaked.. vill tro att det är stora flingor men blev lite fundersam nu.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2021-02-19 at 17:13, stigigemla skrev:

2006 provade jag billig Magnesium och Kalciumklorid men fick lämna detta då de var för orena. Koraller dog.

Det är ju lätt att misstänka att grå flingor innehåller också annat då normal magnesiumklorid hexahydrat är vita kristaller.

Livsmedelklassat är oftast bra men det är ingen garanti då människor tål andra föroreningar än saltvattensdjuren som är i vattnet dygnet runt.

Instämmer, jag har numera blivit väldigt nogräknad med vilka kemikalier jag köper

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...